کاهش هزار درصدی آتش‌سوزی مراتع درهمدان


کاهش هزار درصدی آتش‌سوزی مراتع درهمدان

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان به وضعیت آتش‌سوزی مراتع استان اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری با کاهش هزار درصدی آتش‌سوزی‌ در مراتع استان  نسبت به سال قبل مواجه بوده‌ایم.

اسفندیار خزائی با حضور در دفتر ایسنا به مناسبت روزخبرنگار، ضمن تبریک این روز، افزود: امسال پنج فقره آتش‌سوزی به مساحت پنج هکتار رخ داده در حالیکه در سال قبل ۳۸ فقره آتشسوزی به مساحت ۸۶ هکتار را تجربه کردیم.

وی تأکید کرد: البته تا قبل از سال ۹۵ آتش‌سوزی‌ها در سطح استان بیشتر از ۵۰۰ هکتار بود اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان منابع طبیعی و جلسات متعددی که با سازمان‌های مدیریت بحران، محیط زیست، شهرداری، آتش‌نشانی، هلال احمر و هیئت کوهنوردی برگزار شد، آتش‌سوزی‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

خزائی با اشاره برعلت وقوع آتش‌سوزی‌ در مراتع استان، اظهار کرد: تنها پنج درصد آتش‌سوزی‌ها منشأ طبیعی مانند صاعقه داشته و ۹۵ درصد دیگر منشأ انسانی دارد برای مثال اختلافات محلی، آتش سیگار و آتش روشن کردن گردشگران در طبیعت از دلایل عمده آتش‌سوزی مراتع است.

این مقام مسئول با اشاره برعوامل مؤثر در کاهش آتش‌سوزی‌ها، خاطرنشان کرد: استان به ۲۰ بلوک حفاظتی تقسیم وهر قسمت به نیروی‌های حفاظتی مربوطه داده شد و در این راستا اقداماتی مانند همکاری با همیاران طبیعت ، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مرتع‌داران و همکاری با بسیج سازندگی برای دیده‌بانی صورت گرفت.

خزائی به امکانات گروه‌های اطفاء حریق اشاره کرد و گفت: در سطح استان ۱۰ گروه اطفاء حریق وجود داشته که امکاناتی مانند دمنده‌ها، آتش‌کوب‌ها و شن‌کش‌ها در اختیار این نیروها قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با تأکید بروضعیت بحرانی استان همدان در سال‌جاری، تصریح کرد: امسال به دلیل خشکسالی میزان آب موجود در بافت‌های گیاهی در کمترین مقدار خود بوده و گیاهان در ضعف فیزیولوژیک خود قرار دارند بنابراین احتمال وقوع آتش‌سوزی بسیار زیاد است، به همین دلیل جنگل‌های استان را تحت مراقبت ۱۰۰ درصدی قرار داده و در کنار آن در مکان‌های مورد نیاز آتش‌بُر نصب شده است.

وی در پایان با اشاره بر اینکه آتش‌سوزی بلای خانمان‌سوز جنگل در مناطق خشک و نیمه‌خشک است، افزود: چندین سال زمان نیاز است که یک نهال به یک درخت تنومند و مثمر تبدیل شود و تنها یک کبریت کافیست تا این درخت به راحتی در چندین ساعت از بین برود، بنده از مردم عزیز خواستار حفاظت از محیط زیست استان هستم.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


20 متن و پیام تبریک تولد پسرم