فرق مدیر و رئیس چیست؟
تفاوت بزرگ بین مدیر و رئیس گرچه واژه های مدیر و رئیس در لغت نامه بسیار شبیه ند، اما در دنیای کار و تجارت این دو واژه کاملا متمایزند. در معنای ضمنی کلمه رئیس برای ما فردی تداعی میشود کـه دائما از زیر دستان خود خواسته هایی دارد کـه درصورت نافرمانی ان ها بر سرشان فریاد میکشد و حتی گاهی برای سریع انجام نشدن فرمانش حاضر اسـت، کارکنان خودرا تنبیه...
تفاوت بزرگ بین مدیر و رئیس
گرچه واژه های مدیر و رئیس در لغت نامه بسیار شبیه ند، اما در دنیای کار و تجارت این دو واژه کاملا متمایزند. در معنای ضمنی کلمه رئیس برای ما فردی تداعی میشود کـه دائما از زیر دستان خود خواسته هایی دارد کـه درصورت نافرمانی ان ها بر سرشان فریاد میکشد و حتی گاهی برای سریع انجام نشدن فرمانش حاضر اسـت، کارکنان خودرا تنبیه کند!
در حالی کـه یک مدیر شخصیتی اسـت کـه بـه کارکنان خود انگیزه و الهام می بخشد، آموزش های لازم را ارائه میدهد، افراد را بـه طور گروهی باهم هماهنگ میکند و هر یک را حمایت میکند تا در مسیر موفقیت شغلی پیشرفت کنند. بهتر اسـت طبق این تعاریفی کـه دراین قسمت از تالاب ارائه میشود ببینید شـما کدامیک هستید. یک مدیر یا یک رئیس؟
1-رئیس دستور میدهد ولی مدیر نهمدیرها در جهت دادن مسیر موفقیت کاری بـه کارکنان خود نقش دارند، حال آنکه رئیس ها صرفا با دستور دادن قصد دارند ان ها را پیش ببرند. مدیران واقعا هدایت گر و راهبر گروهند اما رئیس ها صرف زورگو هستند و فقط دستور صادر میکنند.
یک رئیس تمام مدت بر صندلی خود نشسته و صرفا بـه بقیه دستورمی دهد اما یک مدیر هم چون بقیه در وسط میدان فعالیت اسـت ودر عین حال بـه فعالیت ان ها جهت میدهد.
2-مدیران بیشتر گوش میدهند تا صحبترئیس ها بیشترصحبت میکنند اما مدیران بیشتر گوش میدهند. مدیران همواره گوش شنوا هستند و برای نظرات کارکنان خود ارزش قائلند و بـه نوعی این صحبت ها ان ها را در تصمیم گیری های کاری یاری میکند اما رئیس بـه بازخورد کارکنان خوداهمیتی نمیدهد.
3-مدیر قدرت میدهد و رئیس سود میبردمدیران بـه کارکنان خود حق اختیار و قدرت میدهند و اینکار میزان اعتماد بـه نفس و توانمندی های ذاتی ان ها را بالا میبرد اما رئیس ها ان ها را بدون هیچ آموزش کاری یک باره در میدان فعالیت رها میکنند و درواقع ان ها در حوزه کاری خود احساس ترس و ناامنی دارند.
4-مدیر هدایت و رئیس تهدید میکندرئیس دائما کارکنان خودرا با تهدید می ترساند، اما مدیر راهکارهای بهتری نسبت بـه ترس و تهدید سراغ دارد و با هدایت انها را در مسیر مدیریت میکند.
5-مدیر از نظرات استقبال میکندرئیس همیشه از آنجا کـه خودرا مافوق و صدر کارکنان میداند، تصور میکند نسبت بـه همه ی آن ها آگاهی و اطلاعات بیشتری دارد، اما مدیر بر این باور اسـت کـه حتی راهنمایی های یک کارمند رتبه پایین نیز ارزشمند اسـت و میتواند راهکار های بیشتری در حوزه کاری ارائه دهد.
6-مدیر در خلوت تذکر میدهد و رئیس در جمعرئیس ها بـه کارکنان خود دائما دستور میدهند و ان ها را درمقابل نافرمانی در جمع توبیخ میکنند و تصور میکنند کـه این حالت سازنده و موثر اسـت، اما مدیران چنان چه موضوعی قابل گوشزد بـه کارمندی وجود داشته باشد بـه طور خصوصی بـه وی تذکر داده و راهنمایی لازم را ارائه میدهند و اینکار را هرگز در جمع کارکنان انجام نمیدهند.
7-تصمیم دیگران برای مدیر مهم استرئیس ها همیشه طبق سلسله مراتب کاری عمل میکنند. این کـه من بگویم، شـما چه کاری انجام دهید اما مدیران بر این باورند کـه همه ی باید باهم درمسیر موفقیت کاری تصمیم بگیریم کـه چه کاری انجام دهیم.
8-مدیر موفقیت را گروهی و رئیس شخصی میداندرئیس بیشتر بـه موفقیت های فردی خود اهمیت میدهد، اما مدیر برای موفقیت ها و تلاش های گروهی ارزش قائل اسـت. یک مدیر هرگز فراموش نمیکند کـه موفقیت های حوزه کاری خودرا مدیون تلاش همه ی جانبه کارکنانش اسـت کـه ان ها مسئولیت محول شده را بـه درستی انجام داده اند.
9-مدیر مهربان است اما رئیس خشنرئیس ها خشن و مدیران مهربان و دلسوز هستند. رئیسان چنانچه کارکنان کوچکترین اشتباهی از انها سربزند، بـه شدت خشمگین شده ودر عین حال فعالیت موثری انجام نمیشود اما مدیران با دلسوزی راهنمایی های لازم را برای جبران اشتباه بـه کارکنان خود ارائه میدهند و فعالیت بـه طور موثری با ارائه راهکار های مفید انجام می پذیرد.
10-مدیر از تلاش میگوید و رئیس از نتایجدر محاسبه موفقیت های شغلی، رئیسان صرفا نتایج حاصله را محاسبه میکنند، حال آنکه برای مدیران تلاش های مسیر موفقیت نیز حائز اهمیت اسـت.
در واقع زمانی کـه کارکنان احساس میکنند تلاش های ان ها در راستای موفقیت سازمان مورد نظر قرار گرفته، این موضوع از استرس های کاری ان ها کاسته ودر عین حال بـه طور موثرتری بر میزان تلاش های خود می افزایند.
11-مدیر پویاست و رئیس بی تحرکرئیس ها در فعالیت خود تحرک چندانی ندارند، حال آنکه مدیران افرادی پویا و فعالند. مدیران همیشه راهکارهای جدیدی دارند و از طرفی از نظرات و عقاید کارکنان خود نیز بهره مند میشوند.
12-مدیر اعتماد می کند و رئیس سخت میگیردرئیسان با رفتار های سختگیرانه شدید کارکنان خودرا عصبی و استرسی میکنند اما مدیران با رفتار مهربان و دلسوزانه خود بـه ان ها اعتماد بـه نفس و انگیزه شغلی می بخشند.