پیش‌بینی تولید 600 هزار تن شکر در شرکت توسعه نیشکر خوزستان


پیش‌بینی تولید 600 هزار تن شکر در شرکت توسعه نیشکر خوزستان

اهواز - ایرنا - مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: امسال پیش بینی می شود تولید شکر در واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان وابسته به این شرکت به 600 هزار تن برسد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا عبدعلی ناصری در نشست بهره برداری شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی افزود:این میزان تولید شکر با وجود محدودیت منابع آب با مدیریت مناسب آبیاری مزارع نیشکر محقق خواهد شد.
وی با اشاره به گذر از شرایط کم آبی با مدیریت درست منابع آب بیان داشت: اقدام ۲ معاونت کشاورزی و صنعت توسعه نیشکر در مصرف بهینه آب و کنترل بحران کم‌آبی موجب شد تا خسارت‌ها به مزارع نیشکر به حداقل برسد.
ناصری با بیان اینکه صنعت نیشکر همواره با فراز و فرود زیادی از جمله خشکسالی و سیلاب روبه رو بوده است افزود:در سیلاب فروردین ماه ۱۳۹۸حدود ۴۰ هزار هکتار از مزارع شرکت های توسعه نیشکر و صنایع جانبی آسیب دید اما با برنامه ریزی و تلاش مستمر ، تهدید سیلاب به شکوفایی تولید تبدیل شد.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: با وجود خشکسالی و کم آبی بی‌سابقه در سال جاری با مدیریت آبیاری مزارع و استفاده از شیوه های نوین آبیاری، ۸۷ تا ۹۰ درصد رشد مورد انتظار گیاه نیشکر محقق شده است.
ناصری افزود: ۲۷ مهرماه برداشت نیشکر آغاز می‌شود و بار دیگر در سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ، صنعت نیشکر شاهد شکوفایی خواهد بود.
در سال زراعی گذشته حدود ۶۱۸هزار تن شکر در واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان تولید شد.

تاخیر در برداشت نیشکر موجب کاهش تولید می‌شود
معاون بهره‌برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از شروع برداشت نیشکر از ۲۷ مهرماه خبر داد و گفت: برداشت نیشکر در صورت شرایط مناسب آب و هوایی حداکثر تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.
جعفر آل‌کثیر عملیات برداشت نیشکر را بزرگترین عملیات متمرکز و مکانیزه برداشت در بخش کشاورزی کشور عنوان کرد و بیان داشت: بهترین زمان شروع و پایان برداشت نیشکر برای پایداری محصول از اول آبان تا پایان اسفند و حداکثر تا ۱۵ فروردین سال بعد است.
وی با اشاره به تعیین مناسب‌ترین زمان برای قطع آبیاری مزارع نیشکر افزود: برای رسیدگی مناسب گیاه نیشکر و استحصال بیشترین شکر، لازم است اول مهرماه آب اولین مزارع برای برداشت نیشکر قطع شود و مابقی مزارع نیز به ترتیب تاریخ برداشت، تا پایان آبان ماه آبیاری‌ آنان به پایان برسد.
معاون بهره‌برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تاکید کرد: گیاه نیشکر مانند سایر گیاهان، تاریخ کاشت، داشت و برداشت معینی دارد و تاخیر در هر کدام از این مراحل سه گانه، کاهش تولید را به همراه خواهد داشت.
آل کثیر ادامه داد: تاخیر در زمان برداشت نیشکر باعث کاهش دوره رشد محصول در سال آینده می شود و به دلیل احتمال بارش های مداوم و سرمازدگی گیاه نیشکر، تاخیر در برداشت علاوه بر تاثیر منفی در محصول امسال، محصول سال آینده را نیز با خطر کاهش شدید مواجه می‌کند.
وی از مدیران کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر خواست طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و بر مبنای تاریخ اعلام شده، برداشت نیشکر را شروع کنند تا پس از برطرف کردن مشکلات احتمالی کارخانه های شکر پس از تعمیر تابستانه، بتوانند با ظرفیت مناسب برداشت نیشکر و استحصال شکر را از سرگیرند.

آمادگی کارخانه های شکر برای تولید حداکثری با شروع فصل برداشت نیشکر
معاونت صنعت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز در ادامه این نشست از روند عملیات تعمیر و بازسازی کارخانه های شکر توسعه نیشکر خبر داد.
امیر درخشان زاده گفت: عملیات تعمیر اساسی خط تولید شکر در کشت و صنعت های هفتگانه در حال انجام است تا با شروع فصل برداشت بتوانیم تولیدی مناسب وفراتر از ظرفیت های اسمی کارخانه داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال بهره برداری، میزان تولید شکر سفید در واحدهای تصفیه شکر به بیش از ۶۰۰ هزار تن برسد.

ظرفیت اسمی هر یک از واحدهای هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ۱۰۰هزارتن شکر است.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان درسطح ۸۴هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع شد و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.
واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی، حکیم فارابی ، امام خمینی(ره) ، دهخدا ، امیرکبیر ، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی به تنهایی حدود ۴۰درصد شکر کشور را تولید می‌کنند.
واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان هستند.
نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید می‌شود و حدود ۷۰۰هزار تن شکر خام از خارج وارد می‌شود که بخش مهمی از شکر خام (زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.
براساس برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ ، حدود ۷۰درصد تولید شکر مورد نیاز کشور در خوزستان از تولید ۲ محصول راهبردی نیشکر و چغندرقند تامین خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان