یک روانشناس: محفل امام حسین عشق به‌شایستگی و حقیقت را شعله‌ور می‌سازد


یک روانشناس: محفل امام حسین عشق به‌شایستگی و حقیقت را شعله‌ور می‌سازد

یک روانشناس گفت: آنچه که ما انسان‌ها از جنبه روانی، از بهترین حالت‌ها را نیاز داریم، در این محافل امام حسین(ع) می‌توانیم به‌دست بیاوریم.

یک روانشناس: محفل امام حسین عشق به‌شایستگی و حقیقت را شعله‌ور می‌سازد
به گزارش میگنا دکتر فاطمه احتسابی، روانشناس و مدرس روانشناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، با تأکید بر انسجام نظام روانشناختی انسان در هنگام عمل به دستورات الهی گفت: انسان قرار است یک زندگی سالم، طبیعی و رو به رشد داشته باشد و هنگامی که روان انسان از پارامتر‌های سلامت برخوردار شود، انسان به یک شخصیت عمیق و یکپارچه می‌رسد؛ همان کسی که خداوند متعال فرموده است «لقد کرمنا بنی آدم».

وی افزود: انسان یکپارچه در زیست زمینی خود، یک پیوندی را در میان دنیا و آخرت دارد؛ هنگامی که تعادل انسان بهم می‌خورد، از چارچوب جامع خود خارج می‌گردد؛ اما با تعادل به چارچوب ادراکی واقعی خود؛ یعنی درک مبدأ و معاد می‌رسد و آن حوزه‌های معنوی انسان، به‌شدت فعال‌تر می‌گردد.

احتسابی محافل مذهبی را بهترین بستر برای دریافت توشه‌های عمیق معنوی سالانه دانست و ابراز داشت: مجالس اهل بیت و به‌طور خاص مجلس عزاداری امام حسین(ع) از سازوکارهایی بهره‌مند است که با تمام محافل دیگر تفاوت عمیقی دارد؛ زیرا موجب تقویت بنیه‌‌های مهندسی انسان توسط خدا می‌شود و انسان را به یک تعادل می‌رساند.

وی ادامه داد: علت اینکه با برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) به‌هر نحوی مخالفت می‌شود، این است که مهندسی شیطانی از انسان می‌خواهد انسان را در یک حالت آشفتگی غریزی نگهدارد و اگر این روزها می‌بینیم تمام بوق‌چی‌های ضد تمدنی و ضد انسانی در قالب روشنفکری به مخالفت جدی با مجلس عزای امام حسین(ع) می‌پردازند، این است که تلاش می‌کنند انسان را از استنشاق نفخۀ الهی بی‌بهره کنند و در فضای نامتعادل غریزی نگهدارند.

مدرس روانشناسی مجلس اهل بیت را بستری مناسب برای دریافت اطلاعات و شنیدن روضه دانست و اظهار داشت: انسان با دریافت اطلاعات و با تحریک به‌موقع هیجان‌های عاطفی به یک‌سری دارایی‌ها و ذخایر می‌رسد و به‌نوعی دربرابر آسیب‌ها قدرت‌مند می‌شویم؛ هنگامی که اطلاعات را دریافت و هیجان خود را تخلیه می‌کنیم، به‌طبع نوعی مصونیت دربرابر انحرافات در انسان شکل می‌گیرد.

وی افزود: ما در محفل امام حسین(ع) با دریافت مفاهیم انسان‌ساز، نقاط خلقی و اخلاقی خود را تقویت و افکار منفی خودمان را از بین می‌بریم و در مجالس اهل بیت یکی از کارهایی که خطیبان در مجالس اهل بیت انجام می‌دهند این است که در واقعیت مستمعین را قدرت‌مند می‌کنند؛ بنابراین در این مجلس هم آموزش و هم تربیت انجام می‌شود.

احتسابی شرکت در مجلس امام حسین را یک کلاس تهذیب، رشد و اخلاق دانست و خاطرنشان کرد: در مجلس امام حسین پیام تقوا، انسان شدن، تقویت اعتقادات و به‌نوعی آن مجلس تکرار واقعیت کربلاست که به‌صورت یک حسینیه‌نامه توزیع می‌گردد و اگر ما بخواهیم از جنبه‌های روانشناختی به این محافل نگاه کنیم، می‌بینیم آنچه که ما انسان‌ها از جنبه روانی، از بهترین‌ها و مرغوب‌ترین حالت‌ها را نیاز داریم، در این محافل برای انسان به‌وجود می‌آید.

وی ادامه داد: در محفل امام حسین(ع) عشق به‌حقیقت و عشق به‌شایستگی در ما انسان‌ها شعله‌ور می‌شود.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عامل اصلی خودکشی رزیدنت‌های پزشکی لو رفت