چرا سکه‌شناسی بهترین کمک برای آموزش تاریخ است؟


چرا سکه‌شناسی بهترین کمک برای آموزش تاریخ است؟

استادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستان می‌گوید: یکی از رشته‌هایی که کمک شایانی به آموزش تاریخ می‌کند دانش سکه‌شناسی است.

سهم‌الدین خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر علمی از جمله تاریخ را به شیوه‌های مختلفی آموزش می‌دهند تا بتوانند بیشترین بهره را از آموزش ببرند.

وی ادامه داد: تاریخ جزو علومی است که برای آموزش آن باید از دیگر رشته‌ها کمک گرفت. یکی از رشته‌هایی که کمک شایانی به آموزش تاریخ می‌کند دانش سکه‌شناسی است که خود زیرمجموعه باستان‌شناسی به شمار می‌رود.

خزائی افزود: سکه‌ها از جنس فلزات قیمتی و بادوام بوده و در هر دوره‌ی تاریخی در تعداد زیاد توسط حاکمان ضرب شده‌اند. بر پشت و روی سکه‌ها معمولاً نقوش و نوشته‌هایی وجود دارد که شامل نام و القاب حاکم، شعار رسمی حکومت و نگاه مذهبی صاحب سکه است.

این دکترای تاریخ اضافه کرد: افزون بر اینکه سکه‌ها در شمار زیاد تا امروز باقی مانده‌اند، بسیاری از مطالب تاریخی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و حتی اجتماعی را در نقوش و نوشته‌های خود دارند. گاه برای برخی از دوره‌های تاریخی هیچ منبع نوشتاری موثقی وجود ندارد و مورخ تنها متکی به سکه‌های باقی‌مانده از آنهاست.

وی تصریح کرد: از این نمونه می‌توان به حاکمان پارس در دوره‌ی سلوکی و اشکانی اشاره کرد که اطلاعات مربوط به آنها تنها از طریق سکه‌ها به دست آمده است.

خزائی تاکید کرد: بنابراین مورخ می‌تواند از این گنجینه‌ی باارزش در آموزش تاریخ یاری بگیرد و با ارائه‌ی تصاویر سکه‌ها و تفسیر درست نقوش و نوشته‌های موجود در سکه‌های مربوط به هر دوره‌ی تاریخی، از دانش سکه‌شناسی بهترین کمک را برای آموزش تاریخ بگیرد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!