خطرات فراموشی یک خانه !


خطرات فراموشی یک  خانه !

درست 52 سال پیش در چنین روزی یک جنایت رقم خورد، جنایتی علیه یک خانه! خانه‌ای که با به آتش کشیدنش قلب میلیونها نفر در سراسر جهان آتش گرفت و سوخت.

اول اوت سال 1348 بود که مسجد الاقصی؛ خانه خدا و قبله اول مسلمین توسط یک اسراییلی افراطی به آتش کشیده شد، آتشی که 1500 متر مربع از این مسجد مقدس و تاریخی را در خود سوزاند و منبر قدیمی و تاریخی آن را تبدیل به خاکستر کرد، این اهانت و جسارت به بنای مقدس مسلمانان موجب شد تا امروز(30 مرداد) برای معرفی اهمیت و جایگاه مساجد در سراسر جهان به نام "روز جهانی مساجد" نامگذاری شود.

تاریخچه "مسجد" اما نه به مسجد الاقصی، که به مسجد الحرام برمی‌گردد، زمانی که ابراهیم نبی برای اولین بار خانه کعبه را بنا کرد و مسجد الحرام عنوان اولین مسجد روی زمین را به خود گرفت.

اما بعدها با ظهور اسلام، این مسجد "قبا" بود که عنوان نخستین مسجد جهان اسلام را به خود اختصاص داد، مسجدی که توسط دستان مبارک پیامبر(ص) در مدینه بنیان نهاده شد، مسجدی که هم محل عبادت بود و هم محل قضاوت و شور و مشورت و هم محل برنامه ریزی‌های سیاسی و نبردهای مسلمانان.

مساجد جایگاه بالایی در اسلام دارند و مراکزی برای برنامه ریزی های دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ... هستند، اما متاسفانه به مرور این مراکز در دهه های گذشته بنا به دلایل گوناگون از کارکرد اصلی خودشان دور شده و تنها محدود به محلی برای عبادت شدند، محدودیتی که تداوم آن آثار مخربی برای جوامع اسلامی داشته و دارد و حالا وقت آن رسیده که همه این زنگ خطر را بشنوند؛ زنگ خطری که مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه معتقد است سالهاست که به صدا درآمده...

حجت الاسلام افشین کلات پور به مناسبت روز جهانی "مساجد" (30 مرداد) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت جایگاه مساجد در اسلام، گفت: مسجد نماد کشورهای اسلامی است و در گذشته هرگونه برنامه ریزی و تصمیم گیری در جوامع اسلامی در این محل انجام می شد.

وی افزود: در ایران هم این مراکز محل تصمیم گیری های مهم سیاسی و اجتماعی بودند و در مبارزات پیش از انقلاب مساجد همواره مرکز و محور این مبارزات بودند.

کلات پور به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: این مساجد بودند که پایگاه مبارزات و هماهنگی ها و انجام کارهای فرهنگی و توزیع اعلامیه ها و ... بودند و نقش محوری در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.

وی افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس هم این مساجد بودند که محل اعزام نیروها بوده و از طرفی کارهای پشتیبانی جنگ در آنها انجام می شد.

وی به افزایش کمی مساجد در سالهای پس از انقلاب اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 70 تا 80 هزار مسجد در سراسر کشور داریم که نسبت به دوران پیش از انقلاب حدود سه برابر افزایش یافته، اما هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: استاندارد مسجد در جهان اسلام وجود یک مسجد به ازای هز هزار نفر جمعیت است و باید به ازای هر هزار نفر جمعیت یک مسجد داشته باشیم که متاسفانه اینطور نیست.

کلات پور گفت: متاسفانه در شهرک های جدید شهرهای مختلف آنچنان که باید به ساخت مسجد توجه نشده و این است که به لحاظ تعداد کمی هنوز با حد ایده آل فاصله داریم.

وی افزود: در حال حاضر در برخی شهرک های جدید بعضا به ازای هر 200 تا 300 هزار نفر جمعیت یک یا دو مسجد داریم که بسیار کم است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه با اشاره به وجود 1250 مسجد در استان کرمانشاه گفت: از این تعداد 500 مسجد مربوط به اهل سنت است و این آمار نشان می دهد که نسبت به جمعیت شیعیان تعداد مساجد استان بسیار کم است.

کلات پور در ادامه با اشاره به رشد تک بعدی مساجد گفت: متاسفانه در دهه های گذشته مساجد را تنها در یک بعد عبادی پیش بردیم و از دیگر ابعاد فعالیت ها و کارکردهای مساجد غافل شده ایم.

وی افزود: این غفلت و بی توجهی نسبت به کارکردهای دیگر مساجد می تواند آثار مخربی در جامعه داشته باشد، چرا که ثابت شده هرچه قدر مساجد خلوت شود، بزهکاری بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: اگر نگاهی به سوابق افراد بزهکار داشته باشیم بسیار بسیار به ندرت در میان این افراد کسی پیدا می شود که اهل مسجد و نماز باشد و کارش به بزهکاری و خلاف کشیده شده باشد.

کلات پور گفت: بارها ثابت شده و بررسی ها هم نشان می دهد که عمده افراد بزهکار پایشان به مسجد نخورده که اگر می خورد به انحراف و خلاف کشیده نمی شدند.

وی افزود: واقعیتی است که اگر بخواهیم جامعه سالم و به دور از خلاف و جنایت داشته باشیم باید بچه ها را به سمت مساجد سوق دهیم.

کلات پور گفت: متاسفانه در دهه های گذشته موازی کاری با مساجد موجب شده این مراکز از کارکرد اصلی شان دور شوند، بطور مثال با ساخت فرهنگسراها عملا کارهای فرهنگی به سمت این مراکز سوق داده شد و مساجد از کارکردهای فرهنگی خود دور شدند، این درحالی است که می شد این مراکز فرهنگی در مساجد و یا در کنار آن برپا شوند و هم از هزینه های هنگفت جلوگیری می شد و هم مساجد به مراکز فرهنگی تبدیل می شدند و بچه ها در کنار آموزش های فرهنگی با اصول دین خود هم آشنایی بیشتری پیدا می کردند.

وی افزود: خوشبختانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد هم با همین هدف و رویکرد پا به عرصه وجود نهادند و در حال حاضر بیش از 3.1 میلیون نفر در سراسر کشور در این کانون ها عضو هستند.

کلات پور گفت: در استان هم هم اکنون 26 هزار نفر در کانونهای فرهنگی و هنری در مساجد استان فعالیت دارند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه افزود: آنچه مهم است این است که ما به تنهایی نمی توانیم مساجد را به کارکرد اصلی شان برگردانیم و نیاز است که موازی کاری های فرهنگی و ... کنار گذاشته شده و همه فعالیت های فرهنگی و ... در مساجد دوباره از سر گرفته شوند.

کلات پور گفت: حتی معتقدیم مهدکودک ها هم باید در جایی کنار مساجد راه اندازی شوند تا بچه ها از همان دوران نونهالی با محیط مسجد انس بگیرند.

وی افزود: اگر در هر محله، مسجد آن فعال بوده و تمام فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ... آن محل در مسجد پیگیری شود، قطعا شاهد خیر و برکات آن در سطح جامعه خواهیم بود.

کلات پور گفت: اگر بتوانیم مساجد را مثل گذشته محور هر محله و شهر در تمام امورات قرار دهیم، قطعا ارتباطات اجتماعی بهبود یافته و بسیاری مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه کم خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاج عالم