100 درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری نیشابور فرسوده است


100 درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری نیشابور فرسوده است

مشهد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری نیشابور گفت: براساس استاندارهای کشوری اتوبوس با عمر بیش از 10 سال فرسوده محسوب می‌شود که بر این اساس 100 درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری این شهر فرسوده است.

اسماعیل قندهاری روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر ۱۷۰ دستگاه اتوبوس شهری در نیشابور فعال است که از این تعداد ۶۷ دستگاه متعلق به بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: از ۱۱ سال قبل هیچ اتوبوسی به ناوگان اتوبوسرانی نیشابور افزوده نشده و برای حل مشکل فرسودگی این ناوگان دولت باید پای کار بیاید.

رییس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری نیشابور گفت: پارسال وزارت کشور شیوه‌نامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن اتوبوس‌های فرسوده باید بازسازی و با مالکان آنها قرارداد بسته شود به همین خاطر امکان آزادسازی سند برخی از این خودروها امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: در سال ۱۳۹۳ قیمت یک دستگاه اتوبوس صد میلیون تومان و یارانه پرداختی از طرف دولت سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود و در همان سال ۴۰ اتوبوس بازسازی شد در حالی که امسال قیمت هر دستگاه اتوبوس پنج میلیارد تومان شده و یارانه‌ای هم پرداخت نمی‌گردد.
قندهاری ادامه داد: از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ هیچ یارانه‌ای پرداخت نشده و قیمت لاستیک هم ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی در باره اعتراض برخی رانندگان اتوبوس شهری نیشابور طی روزهای اخیر گفت: از زمان شیوع کرونا درآمد و معیشت این افراد دچار مشکل جدی شده بطوری که درآمد و هزینه‌هایشان با یگدیگر همخوانی ندارد و بطور میانگین ماهیانه ۵۰ میلیون ریال خسارت می‌بینند.

رییس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری نیشابور افزود: پیش از این از سوی دولت کمک‌هایی با عنوان یارانه بلیت پرداخت می‌شد که بخشی از هزینه‌ها را جبران می‌کرد اما از ۶ سال گذشته هیچ یارانه‌ای پرداخت نشده و شیوع کرونا هم موجب کاهش شدید مسافران شهری که تنها منبع درآمد رانندگان اتوبوس شهری است، شده است.
وی ادامه داد: شهرداری نیشابور از پارسال تلاش کرده تا جایی که می‌تواند با پرداخت یارانه این شرایط را تسهیل کند اما برای حل این مشکل باید کمک‌های دولتی داشته باشیم.
قندهاری گفت: پیش از شیوع کرونا هر دستگاه اتوبوس روزانه هزار و ۷۰۰ نفر را جابه‌جا می‌کرد در حالی که این تعداد اکنون به ۲۵۰ نفر رسیده است.

100 درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری نیشابور فرسوده است

یکی از رانندگان اتوبوس شهری نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۲۳ سال است که در سازمان اتوبوسرانی کار می‌کنم ولی امروز اگر بتوانم اتوبوس خود را می‌فروشم چون دیگر صرفه‌ اقتصادی برای من ندارد.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: درآمد رانندگان بخش خصوصی از زمان شیوع کرونا به شدت کاهش یافته و شهرداری سرویس‌هایی را که برای خودش به صرفه نیست به بخش خصوصی واگذار کرده و تاکنون پیگیری‌های ما از سوی شهرداری، شورای شهر و فرمانداری به نتیجه‌ نرسیده است.
این راننده اتوبوس ادامه داد: ۲ سال قبل قرارداد ۱۰ ساله ما با سازمان اتوبوسرانی تمام شد اما این سازمان حاضر به آزاد کردن سند خودروهایمان نیست.
وی گفت: قرار بود ماهیانه ۲ و نیم میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود که آن هم فقط ۲ ماه پرداخت شد و در اعتراض پاسخ دادند شورای شهر قبلی کل این بودجه را صفر کرده و برای حل مشکلات ما به هیچ کدام از وعده‌هایی که داده شده بود عمل نگردید.
وی افزود: کارکرد ما به حساب سازمان اتوبوسرانی واریز می‌شد و این سازمان هم به حساب شرکت دیگری واریز می‌کند تا به ما پرداخت شود ولی ۱۵ روز باید به دنبال آن باشیم تا پول خود را دریافت کنیم.
مرکز شهرستان‌۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق