95 اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی جای گرفت


95 اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی جای گرفت

اردبیل - ایرنا - مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: با تلاش‌ و پیگیری‌های انجام شده از سال 97 تاکنون 95 اثر از این استان در فهرست آثار ملی جای گرفته است.

به‌ گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز دوشنبه اظهارکرد: در این مدت ۲۴ اثر در سال ۹۷ ، ۳۴ اثر در سال ۹۸ ، ۳۴ اثر در سال گذشته و سه اثر در سال‌جاری ثبت شده است.

او بیان کرد: ۲۹ اثر از این تعداد منقول ، ۲۰ اثر غیرمنقول ، ۲۹ اثر ناملموس و ۱۷ اثر طبیعی بوده که با توجه به شاخص‌ها و مولفه‌های موجود این آثار شناسایی و با تشکیل پرونده در زمینه ثبت آنها اقدامات لازم پیگیری و انجام شده است.

فلاحی با اشاره به تشکیل پرونده برای برخی از آثار شاخص استان از ابتدای سال تاکنون گفت: در این زمینه اقدامات در دست انجام بوده تا شاهد معرفی و حفاظت هر چه بیشتر از این آثار با ثبت ملی آنها باشیم.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفیالدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ‌حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی‌یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!