معاون اقتصادی استاندار: نرخ تورم استان کرمانشاه پنج پله بهبود یافت


معاون اقتصادی استاندار: نرخ تورم استان کرمانشاه پنج پله بهبود یافت

کرماناه - ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از بهبود پنج پله ای جایگاه استان کرمانشاه در نرخ تورم خبر داد و گفت: با استناد به گزارش مرکز آمار ایران رتبه تورم استان در چهار ماه سپری شده از سال جاری پنج پله بهبود یافته و در مردادماه در جایگاه ششم کشور قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا «بهزاد باباخانی» عصر شنبه ضمن تشریح اقدامات انجام شده جهت بهبود نرخ تورم استان، افزود: در فروردین ۱۴۰۰ و در پی تاکیدات استاندار کرمانشاه مبنی بر بهبود سریع جایگاه استان در نرخ تورم با توجه به گزارش اعلام شده سریعا اقدامات لازم برای تشکیل کمیته کنترل نرخ تورم و آسیب شناسی موضوع انجام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به تدوین برنامه عملیاتی برای تقویت ساز و کار نظارتی و روند کنترل قیمت ها اشاره کرد و توضیح داد: برگزاری منظم جلسات تنظیم بازار استان، بررسی و آسیب شناسی وضعیت فعالیت اتحادیه های صنفی با نرخ تورم بالا و تشدید نظارت‌ها سبب شد جایگاه استان پنج پله بهبود یافته و پیش بینی می شود روند بهبود رتبه تورم در استان کرمانشاه تداوم داشته و بزودی به میانگین کشوری برسد.

وی تأکید کرد: در تحلیل و آسیب شناسی دلایل افزایش نرخ تورم در اردیبهشت ماه مشخص شد که ۱۰ اتحادیه صنفی تورمی بالاتر از میانگین کشوری دارند و بر این اساس نظارت بیشتر بر این اتحادیه ها در اولویت فعالیت های ستاد تنظیم بازار استان در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: افزایش نظارت بر بازار تا بهبود جایگاه استان و قرار گرفتن در رتبه های بهتر از میانگین کشور ادامه خواهد داشت.

براساس آخرین داده‌های آماری قم و تهران به ترتیب با ۴۰.۹ درصد و ۴۱.۸ درصد کمترین و ایلام با ۵۱.۴ درصد بالاترین نرخ تورم سالیانه را به خود اختصاص دادند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٨.٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ کرمانشاه با ٥٤.٤درصد و کمترین آن مربوط به استان­ تهران با ٤٢.٦ درصد است.

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ استان کرمانشاه ٤٢.٩ درصد بود و با این نرخ استان در صدر جدول تورم کشور قرار داشت اما در مرداد ماه امسال این نرخ به ۴۹.۶ رسید.

نرخ تورم در کل کشور در بازه منتهی به مردادماه ۱۴۰۰؛ ۴۵.۲ است و کرمانشاه پس از استان های ایلام، کردستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی در جایگاه ششم قرار گرفته و پنج پله بهبود یافته است.

استان کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر و ۸۶ دهستان است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان