از 30 سال خدمت مخلصانه تا میدان دادن به جوانان در مدیریت مسجد


از 30 سال خدمت مخلصانه تا میدان دادن به جوانان در مدیریت مسجد

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل باقرزاده، امام جماعت مسجد شهید بهشتی ضمن مدیریت خوب این مسجد و استفاده حداکثری از خلاقیت و دانش و مهارت جوانان در اداره این خانه خدا، توانست از میان نمازگزاران، طلاب جوان را تربیت کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل باقرزاده، امام جماعت مسجد شهید بهشتی، روز جمعه، پنجم شهریورماه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت و روز گذشته پیکر وی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. شبستان به همین دلیل با تنی چند از ائمه جماعات تهران و فعالان مسجدی درباره سیره و سلوک این امام جماعت معمر و باسابقه جنوب شهر تهران گفتگو کرده است که گزارش آن را در ادامه می خوانید.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل باقرزاده فرزند شیرمحمد متولد شهر میانه آذربایجان شرقی بود که پس از تحصیل دبستان و راهنمایی، وارد حوزه علمیه این شهر و سپس برای ادامه تحصیل به ویژه در مقطع خارج فقه و اصول و فلسه به شهر قم عزیمت کرد.

وی از اوایل دهه هفتاد وارد تهران شد و پس از مدتی و بنابر درخواست اهالی مسجد جامع شهید بهشتی، امامت این مسجد را پذیرفت. حجت الاسلام والمسلمین یونس ستاری، قدیمی ترین امام جماعت در منطقه کیانشهر تهران در این خصوص گفت: اهالی مسجد جامع شهید بهشتی مدتی بود که به دنبال امام جماعت باسواد و باتقوا و انقلابی بودند و به این منظور به من مراجعه کردند و من طی بررسی بسیار و پس از مشورت با آیت الله انواری و آیت الله وحیدی گلپایگانی از مدیران ارشد مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده را معرفی کردم.

هیچ گاه توقعی از نمازگزاران مسجد شهید بهشتی نداشت

وی افزود: مرحوم آقای باقرزاده از روز اولی که فعالیت خود را در مسجد شهید بهشتی آغاز کرد تا زمان رحلت شان، هیچ گاه توقعی از نمازگزاران این مسجد نداشت و بسیار اعتقاد داشت که امام زمان (عج) ضامن روزی سربازان خود و مبلغان دین است.

حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا حسینی» نیز با بیان اینکه سابقه آشنایی وی با مرحوم باقرزاده به سال های پیش از انقلاب و دوره تحصیل در حوزه علمیه قم می گذرد، گفت: ایشان اهل نماز شب و نافله و دائم الذکر بود و این روحیه در میان اهالی مسجد شهید بهشتی و طلابی که از درس ایشان بهره بودند، کاملا مشهود بود.

در مدیریت مسجد فقط به خدا توکل می کرد

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) خیابان صاحب الزمانی افزود: حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده در مدیریت مسجد فقط و فقط به خدا توکل می کرد و یادم نمی آید حتی یک بار از کمبود پول گلایه کند، همین اخلاص مهم ترین دلیل موفقیت ایشان در سال ها مدیریت این مسجد است.

اعتقاد عجیبی به بهره مندی از ظرفیت جوانان در مدیریت مسجد داشت

«سیده فاطمیه هاشمی» مدیر سابق کانون فرهنگی هنری مسجد شهید بهشتی کیانشهر نیز با بیان اینکه حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده در مدیریت مسجد همیشه به جوانان فرصت فعالیت می داد، اظهار کرد: ایشان به همین دلیل تلاکید داشتند که باید همیشه حداقل دو جوان عضو هیئت امنای این مسجد باشند.

این فعال فرهنگی مسجد شهید بهشتی ادامه داد: مرحوم حاج آقای باقرزاده همچنین در مدیریت این مسجد توانسته بود از برکات حضور خیران زیادی استفاده کند و همین موضوع موجب شد مسجد شهید بهشتی هر ماه به ده ها نفر از نیازمندان کمک مومنانه ارائه کند و هر سال چندین مجموعه جهیزیه به دست نوعروسان نیازمند برساند.

حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده همچنین در تربیت طلاب از میان نمازگزاران مسجد شهید بهشتی بسیار موفق بود. حجت الاسلام والمسلمین «سید مجتبی بدری»، مدیر مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) میدان خراسان تهران که سابقه بیست همکاری با مرحوم باقرزاده را داشت، در این خصوص به شبستان گفت: تجربه نشان داده است بهترین و شایسته ترین طلاب کسانی هستند که از اهالی مسجد بودند و از سوی ائمه جماعات برای طلبه شدن ترغیب شدند.

تلاش مرحوم باقرزاده برای ترغیب نمازگزاران با استعداد مسجدی برای طلبه شدن

وی افزود: آقای باقرزاده از جمله ائمه جماعاتی بود که مستمرا برای تشویق نوجوانان و جوانان با استعداد و انقلابی مساجد برای تحصیل علوم دینی فعالیت می کرد و دست‌کم طی سال ها فعالیت در این زمینه، بیست نفر را برای تحصیل به مدرسه حضرت قائم (عج) معرفی کرد.

پایان پیام/397

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برگزاری مراسم هفتم شهدای حرم شاهچراغ(ع) در مساجد تهران + نشانی