انجام همزمان چندین تست توسط کیت‌های الایزا بومی سازی شده


انجام همزمان چندین تست توسط کیت‌های الایزا بومی سازی شده

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کیت‌های الایزا در زمان کوتاه و بدون تجهیزات خاص می‌توانند یک یا چند تست را به صورت همزمان سنجش کنند.

حسن مروتی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: این شرکت دانش بنیان در قالب هلدینگی فعال در حوزه سلامت، در سال ۱۳۸۵ با بهره گیری از توانمندی‌های اعضای هئیت علمی دانشگاه، متخصصین نخبه و کارشناسان مجرب و متهعد در دو حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، صنایع واکسن و داروسازی و اخیراً تولید تاسیس شد.

او با بیان اینکه برنامه ریزی شده این شرکت محصولاتی مبتنی بر روش‌های آزمایشگاهی تشخیصی از جمله، کیت‌های الایزا و سنجش‌های ایمونوکروماتوگرافی را تولید کند، گفت: نیاز جامعه امروزی به سمت روش‌های تشخیصی POC test است تا در زمان کوتاه بدون نیاز به نیروی آموزش دیده و تجهیزات خاص و با هزینه کم بتوان یک یا چند آنالیت را به صورت همزمان سنجش کرد. از سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، رویکرد شرکت سریع تغییر کرد و با توجه به نیاز مبرم کشور به پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس، اقدامات لازم برای تهیه و تولید کیت‌های تشخیص سریع آنتی ژن کووید ۱۹ با حداقل منابع مالی صورت گرفت.

مروتی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: از آنجایی که این تست‌ها از نوع POCT است، می‌تواند برای غربالگری و به خصوص در مناطق دور افتاده مورد استفاده قرار بگیرد تا با قرنطینه و درمان به موقع شیوع آن را کاهش داد. تعیین تکلیف افراد در مدت زمان کم و عدم ضرورت حضور افراد در آزمایشگاه و نهایتاً کاهش شدید سرایت پذیری، سادگی انجام تست همانند تست بارداری و دیابت از اقدامات این شرکت است.

او ادامه داد: به کمک جوانان نخبه این شرکت دانش بنیان، در یک میلیون دلار، حدود ۷۰۰ هزار دلار (۷۰ درصد) در حوزه زیست فناوری کاهش ارزبری ایجاد شده است. به خصوص با شیوع کرونا کیت‌های الایزا و سنجش‌های ایمونوکروماتوگرافی در غربالگری و شناسایی افراد مبتلا و ناقل اهمیت زیادی داشته است، علاوه بر بازار‌های داخلی، می‌توان بازار‌های خارجی در منطقه خاورمیانه را نیز در نظر گرفت. قشر وسیعی از جامعه، مصرف کننده این کیت‌های سریع هستند.

مروتی گفت: تکنولوژی ساخت کیت‌های الایزا و سنجش‌های ایمونوکروماتوگرافی کاملا داخلی بوده و توسط محققین ایرانی انجام شده است. در صورت نیاز به انتقال فناوری‌ها، قظعاً ستاد توسعه زیست فناوری و معاونت علمی نقش مهمی را ایفا خواهند کرد.

او تصریح کرد: فناوری طراحی کیت‌های تشخیصی میتنی بر lateral flow immunoassay و دانشی که در حین بدست آوردن این تکنولوژی به دست آورده ایم، می‌تواند برای طراحی این تست‌ها به منظور سنجش سایر آنالیت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین از این دانش می‌توان برای طراحی سایر روش‌های تشخیصی مانند الایزا استفاده کرد که در برنامه طولانی مدت ما قرار دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به گسترش شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: امروزه با حمایت ارگان‌هایی مانند ستاد توسعه زیست فناوری، گسترش این نوع شرکت‌ها آسان‌تر شده است. گسترش شرکت‌های دانش بنیان منجر به، به کار گیری نیروی متخصص دانشگاهی از یک سو و از سمت دیگر ایجاد مشاغل جانبی می‌شود و می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی کند. بومی سازی فناوری‌های مختلف، به خصوص در این شرایط تحریم‌های سخت، به ما و ملت عزیزمان قدرت مبارزه داده تا با تمام مشکلات بتوانیم رشد اقتصادی داشته باشیم.

او ادامه داد: از نظر کیفیتی، کیت‌های این شرکت دانش بنیان با بسیاری از کیت‌هایی که در کشور‌های اروپایی و یا حتی امریکا استفاده می‌شود، برابر است. کیت‌های الایزا و سنجش‌های ایمونوکروماتوگرافی به صورت سخت گیرانه‌ای توسط اداره کل تجهیزات پزشکی بررسی و تائیدیه دریافت کرده اند؛ بنابراین نباید انتظار داشت که کیفیت محصول تائیدی کمتر از مشابه خارجی باشد.

مروتی با اشاره به اینکه صادرات یکی از فرصت‌های پیش روی این شرکت است، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، توسعه این کیت‌های تشخیصی برای سنجش سایر آنالیت‌ها می‌تواند آینده روشنی را برای ما ترسیم کند. هرچند که نوسانات ارزی و نیاز به واردات مواد اولیه از جمله چالش‌های پیش رو است. یکی دیگر از تهدید ها، کیفیت پایین محصول در برخی نمونه‌های داخلی است که می‌تواند موجبات عدم اعتماد عمومی به این کالا را ایجاد کند.

بیشتربخوانید

محصولی که هزینه تولید نانودارو‌ها را کاهش می‌دهد

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان