عادله زاهدی، وارث اسب مرده را روانه بازار کرد


عادله زاهدی،   وارث اسب مرده  را روانه بازار کرد

رشت-ایرنا- «یکی بود، یکی نبود...» عجب عبارت جادویی؟ دعوتی که تاب مقاومت را می‌گیرد: «بشین و گوش کن، می‌خوام برات یه قصه بگم.»

این مقدمه مجموعه داستان " وارث اسب مرده " از عادله زاهدی نویسنده جوان گیلانی است . زاهدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی است و در همین حوزه فعالیت دارد اما داستان نویسی نیز بخش مهمی از زندگی وی را تشکیل می دهد.

"وارث اسب مرده" نام دومین کتاب مستقل او است که به همت نشر چلچله در ۱۰۶ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده .

این اثر در برگیرنده هفت داستان کوتاه با عناوین ؛ آفتاب ترسک، جن خوب خانواده، کلاغ سفید، کلاه ایمنی، اتاق اضافی، سه اپیزود برای یک خانه در حال مرگ، و وارث اسب مرده است.

داستان هایی که در این مجموعه گردآوری شده اغلب پیرامون مسائل اجتماعی و خانوادگی است و در آنها به مشکلاتی چون تنهایی انسان معاصر و مسائل هویتی، پرداخته شده.

در برشی از یکی از داستان های این کتاب می خوانیم : " دوباره نگاه کردم انگار که روستا پا داشته ، پا شده رفته جایی دیگر و تلی از خاک و سنگ جایش قرار گرفته."

به گفته وی داستان های این مجموعه اغلب طی سال گذشته نوشته و بازنویسی شده اند به جز دو داستان «اتاق اضافی» که برگزیده دومین دوره جایزه ادبی چراغ مطالعه و داستان «آفتاب ترسک» که موفق به کسب رتبه سوم در جشنواره داستان‌نویسی خلاق، پنجمین دوره مسابقات سراسری داستان کوتاه دانشجویان ایران- در سال ۱۳۹۷ شده است.

عادله داستان را یکی از علاقمندی هایش عنوان و خاطرنشان می کند : معتقدم داستان در هر ژانری که باشد به من امکان تجربه یک زندگی جدید را می دهد. هرچند بسته به‌نوع ژانر ممکن است میزان اثرگذاری و گرفتن تجربه فرق کند . استفان کینگ درباره اینکه چگونه می توان نویسنده نیرومندی شد، دو نکته دارد: زیاد بخوانید و زیاد بنویسید. من هیچ راهی به جز این دو بلد نیستم، هیچ میانبری وجود ندارد.) و واقعا هیچ راه میانبری نیست.

این بانوی داستان نویس می افزاید: امروزه، انگیزه ی داستان‌گویی کم تر نشده است. نویسندگان به دو دلیل می‌نویسند. دلیل اول این است که چیزی برای گفتن دارند. دلیل دوم که به همان اندازه قوی است این است که می‌خواهند چیزی کشف کنند. نوشتن نوعی کشف است.

زاهدی یادآور می شود: تاکنون اغلب تجربیاتم در زمینه نویسندگی در ژانر داستان کوتاه کوتاه (داستانک) و داستان کوتاه بوده،شاید لازم باشد یادآوری کنم که داستان کوتاه درباره یک برش از زندگی است نه کل آن.

می گوید :داستان هایم از سال ۱۳۷۵ در نشریات و مجلات داستانی از جمله "همشهری داستان "، "گلستانه"، "عطر شالیزار"، "عصرجمعه " روزنامه های " فرهیختگان –خزر-جنوبگان-پیوند ایرانیان- و غیره منتشر شد و همچنین چاپ داستان هایم از سال ۱۳۸۸در کتاب (مجموعه های) مشترک از جمله ،"داستان های کهن ، انسان های مدرن"- "سه شنبه های خرمالویی"- "خاطرات من از اولین باری که مُردم" انتشار یافت. برخی از داستان هایم نیز در جشنواره های داستانی برگزیده شدند، به عنوان اثر برگزیده در مسابقه ملی چراغ مطالعه –کسب رتبه چهارم در جشنواره منطقه ای وارنیک—کسب رتبه سوم جشنواره سراسری داستان نویسی خلاق دانشجویی-کسب رتبه دوم در مسابقه داستانی ملی نشر سه تار از این جمله است..

اولین کتاب مستقل من، با عنوان "گربه رقصان" بود که در برگیرنده ۳۸ داستانک است که اغلب دارای مضمون اجتماعی هستند و طی سال‌های ۸۸ تا ۹۶ در نشریات به چاپ رسیده و اکنون به صورت یک مجموعه گردآوری و منتشر شده است.

وی در خصوص آنچه وی را به جهان نوشتن رهنمون کرد افزود: بدون شک آنچه نویسنده را به نوشتن ترغیب می‌کند حقیقت است. حقیقت، نویسنده را مجذوب و غرق خود می‌کند و نیروی محرکه‌ای می‌شود تا قلم در دست او به جنبش درآید و او را وادار می‌کند تا عمیق بنگرد، درک و تحلیل کند و دست به آفرینش‌های نو و ابتکاری بزند و نویسنده کسی است که دنبال ساختن دنیای خود است. بر مبنای آنچه از حقیقت کشف کرده .

"وارث اسب مرده" به همت نشر چلچله در ۱۰۶ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟