مشاوره تحصیلی و تربیتی کودکان در دوره ابتدایی مغفول مانده است


مشاوره تحصیلی و تربیتی کودکان در دوره ابتدایی مغفول مانده است

مولف کتاب مشاوره تحصیلی و تربیتی با کودکان گفت: با وجود ضرورت و اهمیت مشاوره تحصیلی و تربیتی کودکان و نوجوانان، اما در نظام آموزشی ما جایگاهی برای آن در دوره ابتدایی در نظر گرفته نشده است.

زهرا مظاهری در گفت وگو با ایسنا درباره "کتاب مشاوره تحصیلی و تربیتی با کودکان" ویژه آموزگاران دوره ابتدایی که در آستانه سال تحصیلی جدید در بازار نشر و عرضه می شود، اظهار کرد: آموزش در هر سن و در هر موضوعی با مشاوره گره خورده است و شرط موفقیت در تحصیل و تدریس نیز آشنایی با اصول و فنون مشاوره است که در دوران آغاز آموزش و پرورش کودکان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی افزود: محتوای اصلی این کتاب، تجربه زیسته من طی ۳۰ سال تدریس در دوره ابتدایی است که بیش از نصف آن به آموزش دانش آموزان کلاس اول گذشته است و اطلاعات آن، می تواند مسیر موفقیت دانش آموزان را فراهم کند.

مظاهری ادامه داد: دوران کودکی با کنجکاوی و بازی سرشته شده است و آموزش کودکان هم نیازمند ظرافت‌هایی است که باید توسط نسل بالغ یعنی خانواده و معلم به رسمیت شناخته شود و مورد توجه قرار گیرد.

مولف کتاب مشاوره تحصیلی و تربیتی با کودکان تصریح کرد: با وجود ضرورت و اهمیت مشاوره تحصیلی و تربیتی کودکان و نوجوانان، اما در نظام آموزشی ما جایگاهی برای آن در دوره ابتدایی در نظر گرفته نشده است و آثار این بی توجهی در همه دوران زندگی همراه فرد می ماند.

مظاهری تاکید کرد: دانش‌آموزان دوره ابتدایی با گستره ای از مسائل روبرو هستند، اما در نظام آموزشی زمینه ایفای نقش مشاوره ای آموزگار فراهم نیست و در نتیجه مشکلات متنوعی برای معلم، محصل و خانواده‌ها ایجاد می‌شود که در قالب افت تحصیلی خودنمایی می‌کند.

وی افزود: مشاوره تحصیلی دانش‌آموزان در یازده عنوان خلاصه می‌شود که شامل مشاوره تحصیلی، برنامه ریزی، تمرکز، روش‌های صحیح مطالعه، کنترل اضطراب امتحان، تفکر خلاق، تشویق و تنبیه کودکان، بیش فعالی، بازی درمانی، اختلال‌های یادگیری و تربیت جنسی کودکان است.

این پژوهشگر مسائل آموزشی اظهار کرد: با توجه به افزایش فارغ التحصیلان رشته های مشاوره و روانشناسی باید نظام آموزشی فرصتی را فراهم کند که این گروه در مدارس ابتدایی حاضر شده و به دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها مشاوره بدهند.

وی تاکید کرد: مشاوره تحصیلی به دانش آموزان کمک می کند تا خود را بشناسند، نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کرده و با راهکارهایی که خلق می کنند، عملکرد بهتر و رضایت بخشی نسبت به گذشته خود پیدا کنند.

مظاهری افزود: خودداری از رسوایی دانش‌آموز در حضور دیگران، نادیده گرفتن رفتارهای ناخواسته و تکانشی، توجه به ارتباط غیر کلامی و دوری از مداخله بدنی از جمله راهبردهای خاص معلم در کلاس درس است که می تواند باعث شکوفایی دانش آموزی و سهولت در تدریس معلم شود.

مولف کتاب مشاوره تحصیلی و تربیتی با کودکان، افزود: همه دانش آموزان در زمان امتحان میزانی از اضطراب را تجربه می کنند که خانواده و مدرسه نیز راهکاری برای آرام کردن دانش آموزان در اختیار او نمی گذارند در حالی که با تکنیک‌های ساده ای مثل خود آرامیدگی و تلقین مثبت می توان از مشکل ساز شدن آن پشگیری کرد.

وی گفت: آشنایی آموزگار دوره ابتدایی با اصول و فنون مشاوره که ارتباط مستقیم و دائم با کودک دارد، در صورت وجود مشکل می تواند او را برای حل مشکل یاری دهد و با ایجاد بهداشت روانی در کلاس، شرایط تسهیل و افزایش یادگیری آنها را فراهم کنند.

کتاب مشاوره تحصیلی و تربیتی با کودکان در ۱۲۵ صفحه به قیمت ۴۰ هزار ریال و با شمارگان یک هزار جلد به بازار نشر عرضه شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم