لیست بیماری های معافیت پزشکی 1400


لیست بیماری های معافیت پزشکی 1400

یکی از راه هایی که با کمک آن می توان از سربازی معاف شد، بیماری های مختلفی بوده که مشمولان سربازی به آن ها مبتلا هستند. از این رو سازمان نظام وظیفه هر ساله لیستی از این بیماری ها عرضه می کند.

لیست بیماری های معافیت پزشکی در سال 1400 شامل گزینه های مختلفی بوده و افرادی که ادعا می کنند به یکی از آن ها مبتلا هستند، باید آزمایشات مختلفی را به انجام برسانند تا این ادعا به صورت کامل به اثبات برسد. در ادامه مطلب لیست کاملی از این بیماری ها را به شما ارائه خواهیم داد. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

1.بیماری های عمومی

اولین لیست از بیماری های معافیت پزشکی در سال 1400 به بیماری های عمومی اختصاص داده شده است. بیماری های عمومی خود شامل دسته بندی های گوناگونی است. به عنوان مثال اگر فرد رشد کافی نداشته باشد، در بین بیماری های عمومی جای داده شده و از این طریق معافیت وی صادر می شود. عدم رشد جسمانی و عدم رشد عضلانی نیز مربوط به بیماری های عمومی می شوند که همراه با خود معافیت را به همراه دارند.

2.بیماری های غدد مترشحه داخلی؛ لیست بیماری های معافیت پزشکی

اگر فرد دچار بیماری های غدد مترشحه داخلی باشد، در آن صورت می تواند از شرایط خود استفاده کرده و معافیت پزشکی را دریافت کند. بیماری های مختلفی وجود دارند که در این دسته بندی جای داده می شوند که از آن ها می توانیم به مواردی همچون دیابت قندی، هیپوانسلونیسم، بیماری های ویلسون، تومورهای هیپوفیز، هرمافرودیسم، بیماری های تغذیه و متابولیک، ژنیکوماستی شدید و سندروم کلاین فلتر اشاره داشته باشیم. پزشک با بررسی کامل وضعیت بیماری شما تصمیم می گیرید که آیا مشمول دریافت معافیت پزشکی خواهید شد یا خیر.

3.بیماری های پوست و بافت های زیر پوست

بیماری های پوست و بافت های زیر پوست نیز می توانند منجر به دریافت معافیت شوند. این بیماری نیز شامل گزینه های مختلفی بوده و به دلیل تاثیری که بر روی سلامتی افراد می گذارد، روند کارکرد آن ها را با مشکل مواجه می کند. به همین علت نیاز است تا این افراد از فرصت ارائه شده در لیست بیماری های معافیت پزشکی استفاده کنند و به استخدام در نیایند. از جمله بیماری های پوستی می توانیم به گزینه هایی همچون انواع اگزماهای وسیع و شدید، عفونت های قارچی شدید، کچلی، سالک پوستی یا لیشمانیوز، سارکوئیدوز پوستی، بیماری ژنودرماتوز و ایکتیوز گسترده اشاره داشته باشیم.

لیست بیماری های معافیت پزشکی 1400

4.بیماری های داخلی مغز و اعصاب؛ از دیگر گزینه های موجود در لیست بیماری های معافیت پزشکی

لیست بیماری های معافیت تنها به همین جا ختم نشده و گزینه های دیگری را نیز به خود اختصاص داده است. بیماری های داخلی مغز و اعصاب و یا به اصطلاح نورولوژی در بین این موارد جای داده می شوند. از بیماری هایی که در این دسته بندی جای داده می شوند، می توانیم اختلالات تعادلی مخچه ای، اختلالات استحاله ای و انواع میلیت ها را نام ببریم.

5.بیماری های گوش، حلق و بینی

بیماری های گوش، حلق و بینی نیز دارای گسترده بسیار زیادی بوده و افراد زیادی می توانند از آن ها به منظور معافیت استفاده کنند. از جمله این بیماری ها و شرایط می توانیم به گزینه های زیر اشاره داشته باشیم:

اگر شنوایی هر دو گوش کاهش پیدا کرده باشد و بین 25 تا 50 دسی بل باشد، فرد از خدمت معاف خواهد بودعدم توانایی در شنیدن و صحبت کردن نیز باعث معافیت کامل خواهد شداگر فرد به صورت مادرزادی دچار فقدان لاله گوش یکطرفه یا دوطرفه باشد، نیازی به گذراندن دوره های سربازی را ندارداگر گوش میانی فرد دچار عفونت مزمن باشد، در آن صورت با صلاحدید پزشک معافیت وی صادر می شوددر صورتی که فرد دچار فلج کامل صورت باشد نیز نیازی به خدمت نداردسینوزیت های مزمن، لارنژیت های مزمن، بیماری های مادرزادی تومور حنجره ای، تومورهای گلوموس و... نیز در بین بیماری های گوش، حلق و بینی جای می گیرند

گزینه های ذکر شده تنها بخشی از بیماری هایی به شمار می روند که منجر به معافیت شما خواهند شد؛ برای اطلاعات بیشتر باید به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایشات لازم شرایط شما را توضیح دهد.

6.بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی

بیماری های دستگاه گوارش نیز بسیار گسترده بوده و برخی از آن ها تاثیرات بسیار منفی بر روی سلامتی خواهند داشت. از جمله این بیماری ها می توانیم به گزینه های زیر اشاره داشته باشیم:

فیبروز و سیروز کبدیبیماری های عروقی کبدیکیست های دستگاه گوارش و طحالسنگ کیسه صفراتومورهای خلف صفاقیلب حلقوی پانکراسکیست ها و سنگ های پانکراس

7.دیگر گزینه های موجود در لیست بیماری های معافیت پزشکی

بیماری های ذکر شده تنها به همین موارد ختم نشده و شامل گزینه های متعدد دیگری نیز می شوند که از مهم ترین آن ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بیماری های اعصاب و روانبیماری های جراحی مغز و اعصاببیماری های ریه و قفسه صدریبیماری های استخوانبیماری های خون و انکولوژیبیماری های دستگاه ادراری و تناسلیبیماری های فک و دهان و دندانبیماری های چشم و عوارض بیناییبیماری های قلب و عروقبیماری های روماتولوژی و بافت همبندبیماری های عفونی

لازم به ذکر است که هر کدام از دسته بندی های ذکر شده دارای زیر مجموعه های بسیار گسترده تری هستند. به همین علت شما برای آشنای بیشتر با معافیت پزشکی حتما باید با یک پزشک مشورت داشته باشید.

لیست بیماری های معافیت پزشکی 1400

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا به صورت کامل به بررسی لیست بیماری های معافیت پزشکی بپردازیم. این لیست شامل بیماری های مختلفی بوده که هر کدام زیر مجموعه های مختلفی را دارند. برای اینکه بتوانید به معافیت با استفاده از این بیماری ها دست پیدا کنید، تنها ادعای شما کافی نبوده و پزشک باید به صورت کامل شما را ویزیت کرده و با آزمایش هایی که از شما دریافت می کند، نتیجه را به سازمان نظام وظیفه ارجاع می دهد و شما می توانید متوجه شوید که آیا مشمول معافیت خواهید شد یا خیر.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)