چند خبر از دامپزشکی کردستان


چند خبر از دامپزشکی کردستان

سنندج – ایرنا – آغاز مرحله دوم واکسیناسیون دام، کشف و ضبط داروهای دام و طیور فاقد ماده موثره، کشتار غیر مجاز دام، معدوم‌سازی دام راکتور مثبت سل و جریمه نقدی حمل غیر مجاز یک محموله جوجه یک روزه در سقز عناوین چند خبر از دامپزشکی کردستان است.

به گزارش ایرنا، معاون سلامت دامپزشکی کردستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات واکسیناسیون گاو و گوساله علیه بیماری بروسلوز و همچنین مرحله دوم واکسیناسیون دامی علیه بیماری لمپی اسکین از دیروز شنبه، آغاز شده است.

ناصر مخدوم افزود: اجرای سراسری عملیات واکسیناسیون بروسلوز در دام سنگین و همچنین مرحله دوم واکسیناسیون دامی علیه بیماری لمپی بصورت رایگان است.

وی ادامه داد: این عملیات در مدت ۳۰ روز کاری و با استفاده از توان مراکز مایه کوبی دامپزشکی بخش غیر دولتی انجام خواهد شد و تمامی واحدهای اپیدمیولوژیک روستایی شهرستان که در مرحله اول سال جاری مایه کوبی لمپی اسکین تحت پوشش واکسیناسیون قرار نگرفته اند با اولویت مناطق کانون و شعاع مایه کوبی خواهد شد.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان تاکید کرد: واکسیناسیون بروسلوز دام سنگین تمامی واحدهای اپیدمیولوژیک شهرستان با اولویت واحدهای گاوداری صنعتی، نیمه صنعتی، مناطق پر خطر و کانون های بیماری دامی و انسانی تب مالت انجام خواهد شد.

مخدوم از بهره برداران و دامداران استان خواست با توجه به اهمیت این واکسیناسیون در حفظ سلامتی خود و دام ها، با اکیپ های اعزامی دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

کشف و ضبط ۱۱ هزار عدد انواع داروهای دام وطیور فاقد ماده موثره

مدیر کل دامپزشکی کردستان هم اظهار داشت: ۹۱ قلم انواع داروی دام و طیور به تعداد ۱۱ هزار عدد در استان کشف و ضبط شده است.

مجتبی ورمقانی گفت: در اجرای طرح PMS، مراقبت پس از فروش دارو و نیز پیرو دستور مقام قضایی با عنایت به بررسی های میدانی بعمل آمده توسط کارشناسان اداره کل، داروهای در یک شرکت داروسازی دامپزشکی که در سطح استان توزیع شده بود، در۲ مرحله نمونه برداری و با استناد به نتایج آزمایشات و اعلام سازمان دامپزشکی کشور، ۶ هزار و ۵۰۰ عدد از این داروها بدلیل عدم وجود ماده موثره از داروخانه ها و شرکت های پخش سراسر استان بصورت قطعی ضبط و جمع آوری شد.

وی گفت: چهار هزار و ۵۰۰ عدد دارو نیز تا زمان اعلام نتایج آزمایشگاهی ضبط موقت شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: تخلفات احتمالی متعدد دیگری از شرکت تولید کننده داروهای فاقد موثره از جمله عدم درج تاریخ تولید، انقضا و سری ساخت بر روی تعدادی از داروهای ارسالی، عرضه خارج از شبکه، عدم صدور فاکتور و گواهی بهداشتی قرنطینه ای حمل و نیز عدم ثبت توزیع در سامانه دارویی توسط اکیپ های اداره کل دامپزشکی کردستان شناسایی شده که پس از پایان بررسی ها، به اطلاع عموم خواهد رسید.

جریمه نقدی کشتار غیر مجاز دام در سقز

رییس شبکه دامپزشکی سقز نیز از جریمه نقدی فردی خبرداد که اقدام به کشتار غیرمجاز کرده بود.

علی باباییان افزود: در پی معرفی یک متخلف بهداشتی به مراجع قضایی که در حومه این شهرستان اقدام به کشتار غیر مجاز دام برای عرضه آن کرده بود، مقام قضایی پس از بررسی موضوع، بعلت اهمیت این عمل در به خطر انداختن سلامت جامعه و بخاطر تهدید علیه بهداشت عمومی، فرد یاد شده را به پرداخت جریمه نقدی ۲۱ میلیون ریالی در حق صندوق دولت محکوم کرد.

معدوم سازی ۱۰ راس دام راکتور مثبت سل در سقز

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سقز همچنین از شناسایی و معدوم سازی ۱۰ راس دام راکتور مثبت سل در این شهرستان خبر داد.

باباییان گفت: یکی از وظایف اساسی و مهم دامپزشکی، پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام است که به منظور کنترل و ریشه کنی آن، انجام تست شناسایی بیماری های سل، بروسلوز بر روی دام ها به صورت مستمر و با برنامه در شهرستان سقز انجام می شود.
وی اظهار داشت: بیماری سل و بروسلوز از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است که بیشتر در نتیجه مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه، تماس با دام آلوده و مصرف فرآورده‌های خام دامی آلوده، به انسان منتقل می‌شود که برای کنترل این بیماری‌ها، انجام تست‌های غربالگری تشخیصی دام‌های مشکوک و آلوده و ردیابی آنها در کشتارگاه‌ها الزامی است.
باباییان افزود: امسال، کارشناسان شبکه دامپزشکی سقز ۵۸۴ راس گاو را جهت ارزیابی سل و ۴۴۱ راس گاو جهت تشخیص بیماری بروسلوز تست کردند که در نتیجه در یک روستا تعداد ۲ راس دام و در روستایی دیگر تعداد هشت راس دام از نظر بیماری سل مثبت تشخیص داده شد.
وی ادامه داد: دامهای بیمار با همکاری مالکان دام به کشتارگاه منتقل و پس از کشتار، کل لاشه و ضمائم ضبط و در کوره لاشه سوزی کشتارگاه دام، معدوم سازی شد.

جریمه نقدی حمل غیر مجاز یک محموله جوجه یک روزه

رییس شبکه دامپزشکی سقز گفت: فردی که بصورت غیر مجاز و بدون داشتن گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای اقدام به حمل جوجه یک روزه کرده بود به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

علی باباییان اظهار داشت: یک محموله ۳۲ هزار و ۵۰۰ قطعه ای جوجه یک روزه توسط نیروهای انتظامی سقز توقیف شده بود که با بررسی کارشناسان این شبکه از محموله و مدارک و مستندات مشخص شد این محموله فاقد گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی و مبدا و مقصد نامشخص بود و برای تعیین تکلیف قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.
وی افزود: از آنجا که این مساله به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌شود، مقام قضایی حمل کننده محموله را به پرداخت ۳۰ میلیون ریال جزای نقدی جایگزین ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آموزش حضوری بیش از 240 هزار دانش‌آموز کردستانی آغاز شد