آموزش ضوابط دلفین نگری برای 300 قایقران اسکله های گردشگری قشم


آموزش ضوابط دلفین نگری برای 300 قایقران اسکله های گردشگری قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز سلسله کارگاه های آموزشی ضوابط بازدید از دلفین ها (دلفین نگری) برای بیش از 300 قایقران اسکله های گردشگری جزیره قشم خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از قشم، مهدی زارعی با بیان این مطلب اظهار کرد: این کارگاه ها طی مدت ۲ ماه توسط مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با هدف آموزش و یادآوری ضوابط محیط زیستی دلفین نگری برای قایقرانان اسکله های گردشگری برگزار می شود.

وی ادامه داد: در طول برگزاری این کارگاه ها تمامی قایقرانان اسکله های گردشگری دلفین نگری که بالغ بر ۳۰۰ نفر هستند با ضوابط محیط زیستی مربوط به بازدید از دلفین ها آشنا خواهند شد و نکات آموزشی را خواهند آموخت.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به برگزاری ۲ دوره آموزشی درخصوص دلفین نگری در سال های گذشته، افزود: قایقرانان روستاهای شیب دراز و همچنین قایقرانان اسکله های گردشگری کندالو و هنگام در این کارگاه ها شرکت خواهند کرد.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت در این دوره ها برای قایقرانان اسکله های گردشگری یکی از الزامات مورد نظر مدیریت محیط زیست و مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و افرادی که در این دوره ها شرکت نکنند در آینده حق فعالیت در این زمینه را نخواهند داشت.

آموزش ضوابط دلفین نگری براساس استانداردهای بین المللی

براساس این گزارش، مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: ضوابط دلفین نگری برگرفته از ضوابط و استانداردهای بین المللی در این زمینه است و مطابق با آخرین بروزرسانی علمی در این زمینه با بهره گیری از متخصصان بین المللی حوزه پستانداران دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) می باشد.

سیدمحمد هاشم داخته پیرامون سرفصل های کارگاه آموزشی ضوابط دلفین نگری اظهار کرد: رعایت فاصله در هنگام بازدید از دلفین ها، بایدها و نبایدها در هنگام بازدید از دلفین ها، سرعت مجاز در هنگام دلفین نگری، عدم غذا دادن به دلفین ها، عدم تماس و شنا کردن با دلفین ها و مدیریت زباله ها مهمترین موضوعاتی هستند که در این دوره آموزش داده می شوند.

وی ادامه داد: دلفین بینی بطری (Tursiops aduncus) از گونه هایی است که به واسطه شرایط خاصی زیستی که در سواحل غربی جزیره هنگام شکل گرفته، در این منطقه حضور دائمی دارند و این قسمت از سواحل جنوبی به عنوان زیستگاه و چراگاه آنها به حساب می آید.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: خلیج دلفین ها در سواحل حد فاصل جزیره قشم و سواحل غربی جزیره هنگام، شاهد حضور بیشترین دلفین ها در آب های اطراف جزیره قشم است و به همین دلیل به این نام معروف شده که در آن دلفین های بینی بطری بطور دائم در این محل وجود دارند و همچنین دلفین های گوژپشت و دیگر پستانداران به صورت مهاجر در این منطقه مشاهده می ‌شوند.

به گفته داخته؛ از سال ۱۳۸۹ برنامه حفاظت و حمایت از خلیج دلفین ها آغاز شده است و در سال ۱۳۹۱ به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

46

کد خبر 1554793

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)