معاون آموزش‌وپرورش نسبت به بحران کمبود معلم در مازندران هشدار داد


معاون آموزش‌وپرورش نسبت به بحران کمبود معلم در مازندران هشدار داد

ساری - ایرنا - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش مازندران کمبود معلم در مقاطع مختلف تحصیلی را مهم‌ترین مشکل این مجموعه دانست و نسبت به تبدیل شدن این مشکل به بحران طی پنج سال آینده هشدار داد.

به گزارش ایرنا ، علی دهقان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت که تنها در سال جاری چهار هزار و 10 معلم شاغل در آموزش و پرورش مازندران بازنشسته می شوند و این آمار طی پنج سال آینده به بیش از 19 هزار نفر خواهد رسید.

بر اساس آمارهای رسمی شمار نیروهای شاغل در آموزش و پرورش مازندران در مجموع حدود ۴۰ هزار نفر است که از این تعداد بیش از ۲۵ هزار نفر معلم هستند و کار تدریس به دانش آموزان را بر عهده دارند.

معاون آموزش و پرورش مازندران رفع مشکل کمبود معلم در این مجموعه را اتخاذ راهکار مناسب و فوری و در عین حال اصولی دانست و گفت که تلاش بر این است که برای سال تحصیلی جدید کمبود معلم در استان به شیوه های مقتضی و عمدتا موقتی حل شود.

وی توضیح داد : بخشی از معلمان مورد نیاز را از طریق ورود نیروهای تازه نفس جبران می کنیم و در این راستا یکهزار و 59 معلم جدید از مهر ماه وارد مدارس استان می شوند که ۵۵۰ نفرشان از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و بقیه جذب شده از طریق ماده ۲۸ هستند.

وی استفاده از نیروهای خرید خدمتی، نهضت سواد آموزی، به کارگیری مجدد حدود یکهزار معلم بازنشسته و جذب نیروهای حق التدریس برای 138 هزار ساعت آموزش را هم از دیگر راه های رفع موقت مشکل کمبود معلم در مازندران برای سال تحصیلی جدید برشمرد.

دهقان بیشترین کمبود معلم را مربوط به مقطع ابتدایی معرفی کرد و گفت : نسبت جمعیت دانش آموزی به معلم در مقطع ابتدایی در استان حدود 25 نفر است.

وی نسبت معلم به دانش آموز در مقطع متوسطه اول را حدود 18.5 نفر اعلام کرد و افزود که این نسبت به متوسطه دوم 13 نفر است.

کمبود معلم یکی از دغدغه های چندسال اخیر آموزش و پرورش مازندران بوده و همچنان نیز هست. شیب تند بازنشستگی معلمان، کاهش سهمیه استان برای جذب معلم و از همه مهم تر توزیع نامتوازن معلمان در استان باعث شده برخی مناطق استان با مازاد معلم و در برخی مناطق با کمبود مواجه شوند.

مازندران در سال تحصیلی جدید حدود 520 هزار دانش آموز دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید