عوامل محرومیت از شفاعت در قیامت/ معنای دینداری در خانواده


عوامل محرومیت از شفاعت در قیامت/ معنای دینداری در خانواده

خداوند در قیامت به افرادى اجازه مى دهد تا براى دیگران شفاعت کنند، ولى بسیارى از مردم، شرائط دریافت شفاعت را ندارند. کوتاهی و تساهل در نماز و انفاق و اطعام نیازمندان، و هدر دادن عمر، سبب محروم شدن ازشفاعت در قیامت مى‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بسیاری از آیات قرآن اگرچه مستقیما به مهدویت و سبک زندگی منتظرانه اشاره ندارند اما آموزه های آنها می تواند راهگشای منتظران در ظلمات غیبت امام زمان(عج) باشد از این رو در سلسله مطالبی به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) این آموزه ها مرور می شود:

«فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِینَ؛ پس شفاعت شافعان سودشان ندهد»

شفاعت به معنای تقویت و نیرو بخشیدن به شخص ضعیف است و شفیع به کسی گفته می‌شود که نیازمند را کمک کند و او را به حد اعتدال و عدم نیازمندی برساند.شفاعت در روز قیامت مخصوص خداوند است. و به افراد دیگری نیز این اجازه داده شده است که از دیگران شفاعت کنند. از روایات فراوانی که در این زمینه وارد شده، معلوم می‌شود که شفیعان در روز قیامت فراوان‌اند. از جملۀ آنها انبیای الهی، علما، شهدا، ملائکه، مؤمنان، اعمال صالح، امامان معصوم( ع) و قرآن‌اند. خداوند در قیامت به افرادى اجازه مى دهد تا براى دیگران شفاعت کنند، ولى بسیارى از مردم، شرائط دریافت شفاعت را ندارند. کوتاهی و تساهل در نماز و انفاق و اطعام نیازمندان، و هدر دادن عمر، سبب محروم شدن ازشفاعت در قیامت مى شود.

«وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ یَتَسَاءلُونَ* قَالُوا إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ * فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ؛ و بعضى بهشتیان رو به دیگرى نموده و از یکدیگر سؤال مى کنند که رمز این همه کامیابى در اینجا چیست؟ گویند: ما پیش از این در دنیا، نسبت به خانواده خویش خیرخواه بودیم وآنان را از عذاب الهى هشدار مى دادیم. پس خداوند بر ما منّت نهاد و ما را از عذاب سوزان حفظ کرد».

روشن است وقتی مى‌گوییم خانواده دیندار، معنایش این است که خانواده از ناهنجاری‌ها، از بی‌تقوائی‌ها، از هواها و هوس‌های دنیوی فاصله دارند، اگر پدر و مادر از تقوای لازم به معنای درست آن، چه در رفتار فردی و چه در رفتار خانوادگی برخوردار باشند، فرزندان این خانواده نیز از خطاها و هوس‌ها بدور خواهند بود. انسان باید نسبت به خانواده خود، توجّه و تعهّد و دغدغه و سوزداشته باشد و برای هدایت و دینداری آنان تلاش کند. این توجه و اهتمام در مورد هدایت افراد خانواده، باعث بهشتی شدن خود انسان می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه