بازتاب سخنرانی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در رسانه های عرب زبان


بازتاب سخنرانی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در رسانه های عرب زبان

سخنرانی«ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران در هفتاد و ششمین دوره نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران شامگاه سه شنبه(30 شهریور 1400) در هفتاد و شمشمین دوره نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت ویدیو کنفرانس درباره مواضع ایران نسبت به تحولات جهان به ویژه خاورمیانه سخنرانی کرد، این سخنرانی بازتاب گسترده ای در رسانه های عرب زبان داشت.

شبکه لبنانی« المیادین» که سخنرانی رئیس جمهوری ایران را در راس اخبار خود قرار داده است، نوشت: ابراهیم رئیسی تاکید کرد که آمریکا از عراق و افغانستان خارج نشد، بلکه از آنجا طرد و اخراج شد. ملت های مظلوم از فلسطین تا سوریه، یمن و افغانستان هزینه بی عقلی سردمداران آمریکایی را پرداخت می کنند.

رئیسی در سخنان خود گفت: تحریم رویکرد واشنگتن در جنگ هایش علیه ملتهاست. تحریم های آمریکا که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعمال کرد، جنایت ضد بشریت در زمان شیوع ویروس کرونا بود. نظام هژمونی آمریکا در داخل و خارج از آن اعتباری ندارد.

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: آمریکا تروریسم را ساخته است و مدعی مبارزه با آن است. ما به گفتگوی سازنده و مفید ایمان داریم که به لغو تحریم ها منجر شود.

وی درباره سیاست ایران در جهان و منطقه گفت: ما برای تعامل سازنده با همه کشورهای جهان تلاش می کنیم. سیاست ایران حفظ ثبات در منطقه است. سلاح هسته ای جایگاهی در اعتقاد دفاعی ایران ندارد. آژانس هسته ای 15 گزارش منتشر کرده است که همه آنها نشان می دهد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

پایگاه خبری« القدس العربی» نیز با انعکاس سخنرانی رئیس جمهوری ایران نوشت: ابراهیم رئیسی در آغاز هفتاد وششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ایران می خواهد مذاکرات هسته ای را به منظور لغو تحریم های آمریکا از سر بگیرد.

رئیسی تاکید کرد: نظام هژمونی آمریکا به طرز فجیعی شکست خورده است. دو رویداد در تاریخ امسال یکی در ششم ژانویه هنگامی که مردم به مقر کنگره آمریکا حمله کردند و دیگری در ماه آگوست هنگامی که افغان ها هواپیمای آمریکایی را ساقط کردند، نشان می دهد که هژمونی آمریکا از کنگره تا کابول شکست خورده است و این پیام آشکار به جهان است که آمریکا در داخل و آمریکا بی اعتبار است.

رئیس جمهوری ایران، تحریم های اعمال شده آمریکا در دوره دونالد ترامپ را جنایت ضد بشریت هنگام شیوع کرونا دانست.

القدس العربی معتقد است که دو روز پس از انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران در ماه ژوئن، مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با هدف احیای توافق هسته ای 2015 متوقف شد.

«سی ان ان» نیز در گزارشی به انعکاس سخنرانی رئیس جمهوری ایران پرداخت و نوشت: ابراهیم رئیس در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: سیاست ما حفظ ثبات و حاکمیت ملی برای همه کشورهای منطقه است. اگر قدرت و نقش ایران در کنار دولت ها و ملت های سوریه و عراق نبود و اگر مبارزه شهید ابومهدی المهندس و شهید حاج قاسم سلیمانی نبود، امروز داعش از طرف مدیترانه همسایه اروپا بود. اگرچه داعش آخرین موج افراط گرایی نخواهد بود.

رئیسی افزود: آنچه امروز ما در منطقه می بینیم نه تنها نشان دهنده شکست قدرت طلبان و ذهنیت استبدادی است، بلکه شکست تحمیل هویت غربی است.

شبکه تلویزیونی« الجزیره» با اشاره به سخنان ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: رئیس جمهوری ایران در سخنان خود به پروژه هیمنه غرب حمله و تاکید کرد که این پروژه در منطقه شکست خورده است. تحریم های تحمیلی بر ایران با اجرای برنامه های هسته آغاز نشد، بلکه قبل از آن آغاز شده بود.

وی تاکید کرد: آمریکا به تعهدات خود برای لغو تحریم پایبند نبوده است.

ابراهیم رئیسی در بخش دوم سخنان خود به مسئله یمن پرداخت و تاکید کرد: حمله به یمن باید بدون قید و شرط متوقف شود. بحران انسانی در یمن به شدت نگران کننده است و جهان نباید نسبت به جنایت ضد بشریت ساکت باشد.

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق مانع اصلی دربرابر دمکراسی و اراده ملت هاست. بنابراین آزادی با حضور سربازانی که از خارج به این منطقه آمدند، فراهم نمی شود.

«روسیا الیوم »به انعکاس سخنرانی رئیس جمهوری ایران پرداخت و نوشت: رئیسی در سخنرانی خود تاکید کرد که تحریم ها روش مدرن آمریکا در جنگ هایش علیه ملت هاست. پروژه مقابله با ملت ایران به طور کامل شکست خورده است و باید همه طرف به توافقنامه هسته و تصمیم شورای امنیت پایبند باشند.

رئیسی تاکید کرد: کشورش مذاکراتی را به رسمیت می شناسد که نتیجه آن لغو تحریم های ظالمانه باشد. تهران اعتمادی به وعده های آمریکا ندارد. سلاح هسته ای در چارچوب استراتژی دفاعی ما نیست..

وی درباره پرونده یمن گفت: راه حل بحران یمن توقف فوری و بدون شرط حملات و تجاوزات و تسهیل در گفتگو بین یمنی هاست. این بحران بسیار نگران کننده است و جهان باید به سکوت خود دربرابر این جنایت پایان دهد.

پایگاه خبری «العهد» نوشت: رئیس جمهوری ایران در سخنان خود دربرابر هفتاد و ششمین دوره نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: ما خواهان اجرای قوانین بین المللی هستیم و همه طرف باید به توافق هسته ای پایبند باشند. باوجود اینکه آمریکا تحریم ها را لغو نکرده است، ایران پایبندی خود را به توافق هسته ای ثابت کرد.

ابراهیم رئیسی تاکیدکرد: سلاح هسته ای براساس حکم آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ممنوع است. به همین دلیل سلاح هسته ای جایگاه ای در اعتقاد ایران ندارد. امنیت و صلح پایدار مرهون اجرای عدالت است و هدف اصلی پیام پیامبران این اس که مردم را به حق و عدالت دعوت کنند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه