عمل جراحی آب مروارید اسب در تبریز انجام شد


عمل جراحی آب مروارید اسب در تبریز انجام شد

تبریز- ایرنا- رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز گفت: عمل جراحی نادر آب مروارید اسب نژادهای با ارزش در تبریز انجام شد.

عزیز جوانپور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این عمل جراحی که در بیمارستان دامپزشکی این دانشگاه انجام شد، می‌تواند تبریز را به قطب عمل جراحی چشم حیوانات در کشور و همسایه همجوار تبدیل کند.

وی گفت: «دکتر بهنام غفارزاده» برای نخستین‌بار در ایران آب مروارید چشم اسب، قناری، سنجاب و سگ را در این دانشگاه عملیاتی کرده و لنزگذاری روی چشم سگ را نیز با موفقیت انجام داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بیان کرد: هدف دانشگاه کمک به حیوانات و بازیابی بینایی آن‌هاست و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، چشم‌پزشکی دام بیمارستان دامپزشکی واحد تبریز را توسعه می‌دهیم.

سرتیم گروه جراحی آب مروارید اسب و دانشیار بخش بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲ مورد جراحی جدید آب مروارید اسب در یک روز انجام شد.

عمل جراحی آب مروارید اسب در تبریز انجام شد اسب ۱۱ ساله که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفت

دکتر علی حسن‌پور اظهار کرد: یک کره‌اسب نر نژاد با ارزش مسابقات از کرمانشاه که در یک ساعت و ۲۰ دقیقه جراحی شد و اسب نر ۱۱ ساله مسابقات اسب سواری از اصفهان که عمل جراحی آب مروارید این مورد نیز در یک ساعت و ۴۰ دقیقه انجام شد.

وی در خصوص تشخیص مشکل آب مروارید در حیوانات، گفت: پس از معاینه بالینی اسب‌های جراحی شده مشخص شد که به طور کامل این حیوانات بینایی خود را از دست داده بودند که با عمل موفقیت‌آمیز انجام شده بینایی خود را باز یافتند.

حسن‌پور اظهار کرد: این جراحی‌ها در بخش چشم بیمارستان تخصصی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شد البته علاوه بر اسب‌های ایرانی، اسب‌های جراحی روی اسب‌های کشورهای همجوار نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی یادآور شد: بر این اساس با مسوولان مربوطه کشورهای ترکیه و عراق مذاکراتی انجام شده است.

عمل جراحی آب مروارید اسب در تبریز انجام شد کره اسب ۱۳ ماهه پس از جراحی آب مروارید

عضو دیگر تیم جراحی آب مروارید اسب و متخصص چشم انسان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حیوانات جراحی‌شده در بیمارستان دامپزشکی واحد تبریز شامل کره اسب ۱۰ ماهه ماده دچار کاتاراکت چشم چپ و اسب نر ۱۱ ساله دچار کاتاراکت پیشرفته در هر ۲ چشم راست و چپ بود.

بهنام غفارزاده چشم‌پزشک نیز با اشاره به اینکه ضربه و عفونت در کنار موارد مادرزادی از عوامل بروز آب مروارید در اسب‌ها به شمار می‌رود، اظهار کرد: جراحی‌های یاد شده با همکاری تیم متخصصان دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز شامل دکتر علی حسن‌پور و دکتر حسین جدیری در بیمارستان دامپزشکی این واحد دانشگاهی انجام شد.

به گزارش ایرنا این تیم جراحی اردیبهشت ماه سال جاری تشکیل، و این عمل جراحی برای نخستین‌بار طی خرداد امسال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سطح اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای مراغه 2 برابر شد