زیارت عاشورا تولی و تبری‌نامه همه تاریخ است/ این زیارت آثار تربیتی معجزه‌آسا دارد


 زیارت عاشورا تولی و تبری‌نامه همه تاریخ است/ این زیارت آثار تربیتی معجزه‌آسا دارد

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه زیارت عاشورا تولی و تبری‌نامه همه تاریخ است، گفت: زیارت عاشورا را با تانی و تفکر بخوانید و در برخی فقرات آن تفکر کنید که آثار تربیتی و معجزه‌آسا دارد بسیاری از بزرگان ما آن را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد امروز (دوشنبه، ۱۵ شهریور) در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، در خصوص زیارت، گفت: زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) معادل یک حج مقبول با پیامبر(ص) است.

وی افزود: یکی از خطاهایی که منشاء پاره‌ای از شبهات شده است عدم فهم ماهیت زیارت است. وهابی‌ها تصور می‌کنند که وقتی ما به زیارت قبر می‌رویم آن را تعظیم می‌کنیم اما ماهیت زیارت این نیست در حقیقت زیارت نوعی بیعت است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) در روایات بسیار توصیه و تاکید شده است، عنوان کرد: اهل سنت زیارت حضرت رسول(ص) را جایز می‌دانند اما دیگر زیارات را جایز نمی‌دانند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امروز باید یکی از اولویت‌های پژوهشی تحلیل مضامین زیارت‌نامه‌های اهل‌بیت(ع) باشد، اظهار کرد: به عنوان مثال زیارت امین الله زیارت کل اهل‌بیت(ع) است که چهار، پنج یا شش بند دارد پس از آن مناجاتی بسیار عمیق و فوق‌العاده دارد. هر فقره زیارت امین‌الله دنیایی از معرفت است برای کسی که بخواهد با توجه، حال تضرع و ارتجاع آن را بخواند.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه ماهیت زیارت‌نامه اهل‌بیت(ع) را باید بهتر از آنچه موجود است تبیین کند، ابراز کرد: زیارت ائمه(ع) جنبه تربیتی دارد که روح و نفس انسان در آن تربیت می‌شود. در زیارتنامه‌ها آرمان‌ها، ارزش‌ها، اخلاق و عقاید گفته شده است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه یکی از ابعاد زیارت‌نامه‌ها که بسیار وسیع بوده وجود تبری و تولی در آنها است، گفت: به عنوان مثال در زیارت عاشورا تولی و تبری انجام می‌دهیم. در جامعه کبیره هم تولی و تبری وجود دارد اما بیشتر تولی دارد. زیارت عاشورا تولی و تبری نامه تمام طول تاریخ است. زیارت جامعه کبیره به نوعی عشق نامه شیعه با حضرات معصومین(ع) است که بر لسان معصوم جاری شده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: جریان‌های مقابل ما تفاسیر و تعابیر غلط از زیارت‌نامه‌ها را اعمال کردند که ما هم سعی می‌کنیم جواب آنها را بدهیم اگر تحلیل محتوا کرده بودیم مضامین را استخراج می‌کردیم ماهیت زیارتنامه ها را خوب تحلیل می‌کردیم امروز دشمنان نمی‌توانستند شبهه وارد کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه درباره تامل در زیارت‌نامه ائمه(ع) غفلت نکنید، گفت: زیارت عاشورا را با تانی و تفکر بخوانید و در برخی فقرات آن تفکر کنید که آثار تربیتی و معجزه‌آسا دارد بسیاری از بزرگان ما آن را تجربه کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ هر زیارت و دعایی آثار خاص خود دارد که توسط بزرگان ما تجربه شده است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کمک نظامی جدید واشنگتن در راه کی‌یف