کیف‌ و کفش‌هایی که امسال مدرسه نرفتند!


کیف‌ و کفش‌هایی که امسال مدرسه نرفتند!

کرونا دو سالی است که بدجور دانش آموزان را خانه نشین کرده است، البته دانش آموزان روش های دیگری برای درست خواندن پیدا کردند، اما آنها که همه یا بخشی از روزی شان به مدرسه رفتن دانش آموزان گره خورده بود، حالا اوضاع خوبی ندارند.

هرسال با نزدیک شدن به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی، تولیدکنندگان کیف و کفش ‌به امید بازار مهرماه و بازگشایی مدارس، علیرغم اینکه وقت سر خاراندن هم نداشتند، باز هم تولیدات خود را افزایش می دادند ولی با اینحال به قول خودشان نمی توانستند بخشی از سفارشات را قبول کنند و به همکاران دیگر ارجاع می دادند.

اما متأسفانه دو سال است که این بازار بدجور خراب شده و به بازار مهرماه امسال هم نتوانست چنگی به دل آنها بزند چراکه سال تحصیلی 1400 و سال قبل از آن با وجود کرونا مثل سال های قبل نبود و بویی از رونق در این بازار احساس نشد.

از طرفی در سال گذشته بسیاری از کالاهای سفارشی این واحدهای صنفی در انبارها دپو شده و به فروش نرفت و امسال هم فروشندگان در بلاتکلیفی بازگشایی حضوری مدارس معطل ماندند.

حمید یکی از تولید کنندگان و فروشندگان کیف و کفش در اراک است. او به ایسنا می‌گوید: هرساله از ابتدای شهریور خرید کیف و کفش دانش آموزان آغاز می شد و بچه ها دست در دست والدین با ذوق و شوق برای خرید، مغازه ها را می‌گشتند و در ساعات بعدازظهر دیگر جا و راه در مغازه نبود و مجبور به افزایش تعداد فروشنده‌ها در مغازه بودیم.

وی افزود: سال های پیش سه فروشنده در مغازه داشتم ولی حالا خودم هم در مغازه زیادی هستم و به تنهایی امورات مغازه را می‌گردانم چون فروش به نسبت به دو سال قبل بسیار کم شده و هیچ فرقی با روزهای عادی سال ندارد.

حمید با بیان اینکه امسال بچه های کلاس اولی خیلی کم کیف خریدند در ادامه افزود: در تابستان صحبت های زیادی از بازگشایی مدارس به گوش می خورد و بسیار امیدوار شدیم چون فکر می‌کردیم که بخشی از ضررهایمان جبران شود، اما با این حال نمی توانستیم ریسک افزایش تولید داشته باشیم چراکه اگر هم مدارس بازگشایی می شد آن‌قدر جنس در انبارها در حال خاک خوردن بود که مشکلی برای تامین جنس نداشته باشیم.

این تولیدکننده بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه هم سبب افزایش قیمت این محصولات شده است. البته ما نیز رضایت به این افزایش قیمت نداریم اما چاره ای نیست چراکه باید مواد اولیه را با قیمت بالا تهیه کنیم. قیمت کیف و کفش بسته به سایز و نوع پارچه و ... متغیر است، حتی کیف و کفش های میلیونی هم وجود دارد. البته ما سودهای خود را خیلی پایین لحاظ کردیم تا بتوانیم در این بازار فروشی داشته باشیم.

افزایش قیمت مواد اولیه علیرغم رکود در بازار پوشاک

جعفر مددی، رئیس اتحادیه پوشاک اراک نیز در اینباره در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته کلاس های درس به صورت حضوری برگزار نشد و امسال هم شرایط همینگونه بود، صنف پوشاک دچار آسیب جدی شد چراکه که دیگر احساس نیاز به کیف و کفش مدرسه یا دانشگاه در بین دانش آموزان و دانشجویان وجود ندارد.

وی ادامه داد: نسبت به دوسال گذشته بیش از 70 درصد تولید تولیدکنندگان این صنف کاهش پیدا کرده و این یک ضرر و خسارت جدی به این صنف است.

مددی ادامه داد: علیرغم رکود موجود در بازار، قیمت مواد اولیه و هزینه های جانبی افزایش داشته و همین امر سبب افزایش قیمت پوشاک شده البته اگر تقاضا زیاد بود قیمت‌ها از قیمت فعلی قطعا بالاتر بود.

وی در خصوص حمایت از سوی دولت ادامه داد: متاسفانه حمایت های خوبی از این صنف صورت نگرفته و تنها وام هایی با قیمت کم برای ما در نظر گرفته شده است.

مددی افزود: قیمت کیف و کوله مدرسه تولید داخل حداقل از 100 هزار تومان تا 250 هزارتومان و کتانی مدرسه که دارای حداقل کیفیت باشد از 90 تا 250 هزارتومان است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)