حراج بزرگ شاهکار «باسکیت» در هنگ‌کنگ


حراج بزرگ شاهکار «باسکیت» در هنگ‌کنگ

تهران- ایرنا- حراجی ساتبیز یکی از نقاشی‌های کمتر دیده شده «ژان میشل باسکیت» را با ارزش تخمینی 19 تا 25 میلیون در هنگ‌کنگ به مزایده می‌گذارد.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مجله آرت نیوز، حراجی ساتبیز سوار بر موج تب جهانی برای تصاحب آثار ژان میشل باسکیت، هنرمند معروف آمریکایی، ماه جاری یک نقاشی از مجموعه جنگجو (Warrior) از این هنرمند را در هنگ کنگ به مزایده می‌گذارد. این نقاشی بدون ‌عنوان (یا جنگجوی قرمز) که به سال ۱۹۸۲ تعلق دارد، در تاریخ نهم اکتبر (۱۷ مهر) در جریان حراجی هنر معاصر ساتبیز برای اولین بار به حراج گذاشته می‌شود. ارزش تخمینی این نقاشی چیزی در حدود ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برآورد شده است.

این نقاشی که تصویر یک پیکر ورزیده و قرمز رنگ شمشیر به دست را نشان می‌دهد یکی از چند نقاشی از مجموعه جنگجو است که هنوز در مالکیت مجموعه‌داران خصوصی است. یکی دیگر از نقاشی‌های این مجموعه که به دوران مشابهی تعلق داشت، فوریه گذشته (بهمن- اسفند ۹۹) در حراجی کریستیز در هنگ کنگ به قیمت ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار چکش خورد.

الکس برنکزیک سرپرست بخش هنر مدرن و معاصر ساتبیز در آسیا با انتشار بیانیه‌ای درباره حراج این نقاشی گفت: باسکیت والاترین جنگجو بود که ساختار قدرت را هدف قرار داد و در مرکز بوم‌ها و نظم جدیدی که به تنهایی خلق کرده بود، نشست. او حالا یک پدیده جهانی است که علاوه بر مجموعه‌داران عالی رتبه جهان، تخیل جمعی نسل ما را نیز مسحور می‌کند.

آثاری که باسکیت در سال ۱۹۸۲ یعنی وقتی ۲۲ سال داشت کشید، از جمله پرتقاضاترین آثار او هستند. تابلوی ضد مدیچی (Versus Medici) از او که در همین سال کشیده شده، ماه مه امسال (اردیبهشت- خرداد ۱۴۰۰) در حراجی ساتبیز به قیمت ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به فروش رسید.

زاده دسامبر سال ۱۹۶۰ میلادی، ژان میشل باسکیت اولین نقاشی آمریکایی- آفریقایی بود که به شهرت جهانی دست یافت. وی فعالیت هنری خود را به عنوان یک گرافیتی‌کار آغاز کرد و در دهه ۱۹۸۰ به یکی از هنرمندان مشهور سبک نئواکسپرسیونیسم تبدیل شد. هنر باسکیت حول محور دوگانگی‌ها از جمله ثروت و فقر، یکپارچگی عناصر مختلف، اجتماع، تبعیض و تجربیات درونی و بیرونی می‌چرخید. شاعرانه‌های بصری باسکیت به شدت سیاسی بودند و در نقد خود از استعمارگری و حمایت از مبارزه طبقاتی صراحت داشتند. این هنرمند توانا در ۲۷ سالگی در اثر سوءمصرف مواد مخدر درگذشت.

در حراجی ماه اکتبر ساتبیز، در کنار نقاشی جنگجوی قرمز، آثار هنرمندانی چون جوآن میچل، آدریان گنی، روی لیختن اشتاین، نیکلاس پارتی، آمواکو بوآفو، لوئی هالوول و چند هنرمند معاصر چینی نیز به فروش گذاشته می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تحصیل حدود 480 طلبه در حوزه های علمیه کهگیلویه و بویراحمد