آموزش کاشت قارچ در منزل + نکات ویژه برای پرورش قارچ


کاشت قارچ در منزل مانند کشت دیگر سبزیجات و صیفی جات نیاز به فراهم کردن شرایط و بستر مناسب برای داشتن محصولی بیشتر است. در ادامه آموزش کاشت قارچ و نکاتی خاص برای پرورش قارچ را توضیح داده ایم. در این سال ها تقاضا برای مصرف قارچ بسیار افزایش داشته است و ثارچ جزو محصولاتی […] نوشته آموزش کاشت قارچ در منزل + نکات ویژه برای پرورش قارچ اولین بار در...

کاشت قارچ در منزل مانند کشت دیگر سبزیجات و صیفی جات نیاز به فراهم کردن شرایط و بستر مناسب برای داشتن محصولی بیشتر است. در ادامه آموزش کاشت قارچ و نکاتی خاص برای پرورش قارچ را توضیح داده ایم.

در این سال ها تقاضا برای مصرف قارچ بسیار افزایش داشته است و ثارچ جزو محصولاتی است که برای پرورش نیاز به شرایطی خاص دارد، از جمله این شرایط می توان به کود گیاهی، کمپوست و بذر اشاره کرد. در ادامه اطلاعات کامل تری در مورد کاشت قارچ را در اختیار شما قرار داده ایم.

حتما از فواید قارچ اطلاع دارید و به دلیل طعم و مزه خوبی که دارد از آن در تهیه انواع غذا استفاده می کنید، ولی بعضی از قارچ ها مانند قارچ دکمه ای و صدفی خوراکی و بعضی دیگر مانند قارچ گانودرما خواص دارویی هم دارند. به همین دلیل استفاده زیاد از این خوراکی بسیار پر خاصیت، باعث شده است که افراد زیادی به فکر کاشت قارچ در منزل بیفتند. اگر شما هم می خواهید که این کار را انجام دهید با ما همراه شوید.

بهترین زمان و مکان برای کاشت قارچ

زمان مناسب برای کاشتن قارچ در منزل بین ماه های مهر تا آذر ماه است، ولی اگر امکانات تهویه و متعادل کردن درجه حرارت محیط محل پرورش و کشت وجود داشته باشد، می توان قارچ را در ماه های دیگر سال هم کشت و پرورش داد. کشت قارچ شرایط مخصوص به خود را دارد و م توان قارچ را در محیطی تارک پرورش داد و به جز نور مستقیم خورشید، هر مقدار نوری را تحمل می کند.

در مورد مکان مناسب برای کشت قارچ، شما به یک سالن نیاز دارید که بسته به میزان تولید قارچ اندازه آن فرق دارد. ولی به صورت میانگین برای پرورش 5 تن قارچ به یک سالن چهل متری نیاز دارید. در پرورش قارچ، عایق کاری سالن برای جلوگیری ار اتلاف گرما و سرما، قفسه بندی و آماده سازی و تصب تجهیزات باید انجام گیرد. علاوه بر ایان تهویه در محیط کشت باید به صورت یکنواخت باشد و نباید روی سطح کشت را بیش از حد نیاز هوا داد و تهیه باید در تمام نقاط به صورت یکسانی پخش شود.

در موقع تولید قارچ، محیط اتاق نیاز به رطوبت کافی هم دارد و متوسط بهترین درجه رطوبت برای کاشت قارچ بین 70 تا 80 درصد است. باید تهویه هوا خوب انجام گیرد، درجه هوای محیط پرورش قارچ هم باید بین 10 تا 15 درجه سانتی گراد باشد. محل پرورش باید کاملا تمیز، قابل شستشو و بدون وجود درز یا محلی برای پرورش باکتری، حشره و قارچ های مضر باشد.
آماده سازی کمپوست یا کود گیاهی برای کشت

نخستین کاری که برای پرورش و کشت قارچ باید با آن آشنا باشید بستری است که قارچ روی آن رشد کند و از آن تغذیه کند که به آن کمپوست می گویند. به صورت کلی به کودهای گیاهی کمپوست گفته می شود. کمپوست سازی به ظاهر فرآیندی آسان است ولی برای به دست آوردن کمپوست مرغوب با بازده بالا نیاز به دستگاه های پیشرفته، آزمایشگاه های مجهز و از همه مهمتر تجربه و تخصص بالایی است و تمام این موارد نیا به سرمایه گذاری زیادی دارند و به همین دلیل بیشتر تولید کنندگان قارچ، کمپوست مورد نیاز، مصرفی خود را به صورت آماده و بذر زده شده از شرکت های معتبر تهیه می کنند.

آموزش کاشت قارچ در منزل + نکات ویژه برای پرورش قارچ

بذر قارچ

بذر قارچ، بذری متفاوت با باقی گیاهان است. در حقیقت چیزی که به آن بذر قارچ می گویند، دانه های گندم پخته شده هستند. قارچ وقتی به بلوغ می رسد پره های پشت کلاهکش باز می شود و از بین پره های گردی در هوا پخش می شود. این پره ها را با نام هاگ یا اسپور می شناسند که با پشم عادی دیده نمی شود. این اسپرها برای زنده ماندن نیاز به غذا دارند به همین دلیل گندم ها را می پزند که نرم شوند تا اسپور قارچ بتواند از آنها تغذیه کند و استفاده دیگری هم که پختن گندم دارد این است که به اصطلاح گندم عقیم شده و دیگر جوانه نمی زند و به این صورت تمام مواد غذایی آن برای اسپورها باقی می ماند و صرف رشد جوانه گندم نمی شود.

برداشت قارچ:

پس از آن که رشد قارچ به حد کافی رسید و تاج آن شکل کامل خود را پیدا کرد باید قارچ های رسیده را برداشت کرد. در برداشت محصول باید به این نکته توجه کرد که قارچ های که ترک برداشته و چتر آن باز شده باشد ارزش بازاریابی را از دست می دهند.

این قارچ ها وزنشان کاهش یافته و قارچ هایی که زودتر از موعد چیده شوند وزن آنها سبک و از قارچ های درجه دو به حساب می آیند و ارزش غذایی کمتری دارند. در موقع جمع آوری محصول نباید از سبدهای بزرگ برداشت استفاده کرد، زیرا فشار قارچ ها روی هم باعث می شود که قارچ های زیر دچار خراش شوند و سیاه می شوند.

برای برداشت محصول قارچ باید کلاهک را در دست بگیرید و یک پیچ به آن دهید تا پایه آن از زمین جدا شود و فورا ساقه کثیف و آلوده را با چاقوی تیز قطع کنید و قارچ تمیز را درون سبد قرار دهید و بهتر است که جمع آوری با دستکش انجام گیرد. برداشت قارچ هر پانزده روز یک بار انجام می شود و این برنامه به مدت دو تا سه ماه طول می کشد.

آفات و مشکلات قارچ:

پرورش دادن قارچ در منزل با مشکلاتی مواجه می شود و مثلا ممکن است تمام بستر کشت دچار بیماری مایکوگن یا تار عنکبوتی شود و محصول را نابود کند.

خطرات احتمالی موجود در پرورش قارچ

باید توجه داشته باشید که محل پرورش قارچ ها در منزل باید از اتاق زندگی شما فاصله داشته باشد. برای این منظور می توانید از فضای انباری یا محیط پشت بام یا اتاقکی که از محیط زندگی شما فاصله دارد استفاده کنید زیرا این محیط کشت به دلیل وجود باکتری، قارچ، نماتودها و حشرات موجود در هنگام پرورش قارچ باید از فضای زندگی شما جدا باشد.

برای ظاهر شدن کلاهک های قارچ، دما باید بین 16 تا 18 درجه سانتی گراد باشد رطوبت لازم برای پرورش قارچ ها هم باید چیزی نزدیک به 85 درصد نیاز باشد، برای به وجود آوردن چنین شرایطی می توانید از دو دستگاه بخور خانگی سرد و گرم در فضایی در مساحت 40 متر مربع استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که در صورت عدم کنترل دما و رطوبت امکان از بین رفتن محصول زیاد است.

بازار فروش قارچ

قارچ یکی از مواد غذایی مفید و پر استفاده است و به همین جهت بازار فروش خوبی دارد. در تهیه انواع ماد غذایی آماده و کنسروی، سس ها، فرآورده های پروتئینی مانند کالباس و سوسیس و دیگر خوراکی ها از قارچ استفاده می شود. بابت فروش قارچ اصلا نگرانی وجود ندارد و خیلی سریع فروش می رود.

در مورد پرورش قارچ و دیگر محصولات کشاورزی مانند آن، وجود یک خریدار دائمی هم مهم است و معمولا تولید کنندگان عمده با خریداران عمده در ارتباط هستند و برای فروش محصولاتشان باید از قبل هماهنگی های لازم را در این زمینه انجام داده باشند. در کشور ما مصرف قارچ دکمه ای بیشترین بازار فروش را دارد، البته در چند سال اخیر با آگاهی مردم از خواص قارچ گانودرما، مصرف این نوع قارچ هم روز به روز افزایش پیدا کرده است و رتبه دوم فروش را دارد.

برآورد و تخمین هزینه کاشت قارچ بسته به کیفیت و بازاریابی محصول دارد و به صورت دقیق نمی توان هزینه فروش آن را اعلام کرد. کاشت قارچ می تواند منبع خوب در آمدی باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022