روایت رسانه‌های روسیه از خطر انقراض ماهی خاویار در خزر


روایت رسانه‌های روسیه از خطر انقراض ماهی خاویار در خزر

مسکو - ایرنا - رسانه های روسی روزهای اخیر گزارشی هایی را منتشر کرده اند مبنی بر اینکه نسل ماهیان خاویاری دریای خزر در حال انقراض و صید بی رویه این ماهی ها توسط قاچاقچیان روس، جمعیت آنها را در دریای خزر بشدت کاهش داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از مسکو، قاچاقچیان روس تلاش ها، برای نجات ماهیان خاویار دریای خزر را به هدر می دهند به طوری که مقادیر زیادی از این نوع ماهی ها به صرت غیرقانونی سر از بازار در می آورند.

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ نیز صحنه هایی از دستگیری ماهیگیران غیرقانونی روس را در دریای خزر نشان داد که تنها در یک مورد چند تن ماهی خاویار صید کرده و مقادیر زیادی خاویار از آنها بدست آورده بودند.

همچنین صحنه هایی از مبارزه محیط بانان روس با قاچاقچیان ماهیان خاویار در دریای خزر نشان داده شد که ماموران با بالگرد ماهیگیران را تعقیب می کردند و آنها نیز قبل از رسیدن ماموران ماهیان زنده را به دریا می انداختند.

در این گزارش گفته شد که روسیه سالانه حدود ۳۰ میلیون بچه ماهی از انواع خاویاری پرورش می دهد و به رودخانه ولگا می اندازد که به دریای خزر می ریزد.

روایت رسانه‌های روسیه از خطر انقراض ماهی خاویار در خزر

یک مقام روس در گفت و گو با رسانه ها خاطرنشان کرد که بسیاری از بچه ماهی ها پس از بزرگ شدن توسط ماهیگیران بطور غیرمجاز صید می شوند و این در حالی است که کشورهای ساحلی دریای خزر شش سال پیش صید ماهیان خاویاری را منع کرده اند.

در گزارش ها گفته شد ماهیان خاویاری که بطور غیرقانونی در روسیه صید می شوند سر از فروشگاه ها و بازارهای مسکو در می آورند قیمت یک کیلو از این ماهی تا ۵ هزار روبل (حدود ۷۰ دلار) می رسد که دست کم ۱۰ برابر قیمت یک کیلوگرم ماهی معمولی در بازار مسکو است.

وضعیت ماهیان خاویاری دریای خزر نگران کننده است

معاون موسسه فدرالی شیلات روسیه چندی پیش گفت: وضعیت ماهیان خاویاری در دریای خزر نگران کننده است و با وجود توقف صید تجاری این ماهیان، بهبودی در شرایط دیده نمی شود.

«واسیلی سوکولوف» افزود:بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم حداقل به ۱۳ سال زمان برای احیای ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر نیاز داریم.
به گفته سوکولوف، همه کشورهای ساحلی خزر، عزم راسخ برای بهبود شرایط زیست محیطی و منابع زنده دریای خزر دارند و برای اینکه یک دریای بهبود یافته در تمام ابعاد برای نسل آینده باقی بگذاریم باید همه کشورها همکاری های تنگاتنک داشته باشند.

این مقام روسیه گفت: مشکلات و تهدیدات زیادی برای منابع زنده دریای خزر وجود دارد ولی تهدید عمده در این زمینه صید غیر قانونی منابع زنده خزر است و همه پنج کشور ساحلی هدفشان جلوگیری و پایان دادن به صید غیر مجاز است.

روایت رسانه‌های روسیه از خطر انقراض ماهی خاویار در خزر



سوکولوف گفت: آلودگی دریای خزر و ریختن ضایعات صنعتی و خانگی به خزر نیز تامثیر منفی بر منابع زنده این دریا دارد.

وی اظهار داشت : بروز گونه شانه دار 'منمیوپسیس' که از دریاهای دیگر از طریق آب توازن کشتی ها به دریای خزر منتقل شده، پیآمد منفی برای منابع تغذیه ماهیان از جمله ماهیان خاویاری دارد.
این مقام روسی اظهار داشت : برای احیای ماهیان خاویاری در دریای خزر همه کشورها باید در راستای بازسازی و بازپروری این ماهیان به طور مشترک تلاش کنند.

سوکولوف تصریح کرد: پنج کشورحاشیه دریای خزر می توانند در راستای احیای ماهیان خاویاری و بازسازی مصنوعی این گونه ها، تبادل اطلاعات علمی و تحقیقاتی داشته و تجربیات خود در این زمینه بطور گسترده به اشتراک بگذارند.

وی همچنین آلودگی دریا با مواد ناشی از فعالیت بسیاری از شرکت در دریای خزر را از مشکلات زیست محیطی این دریا عنوان کرد.

جلوگیری از انقراض نسل ماهیان خاویار در دریای خزر نیاز به اقدامات موثر دارد

رسانه های روسی بارها به خطر انقراض نسل ماهیان خاویاری در دریای خزر اشاره و اعلام کرده اند که برای جلوگیری از این مساله نیاز به اقدامات موثر وجود دارد.

بر اساس گزارش رسانه ها، در ۱۰ سال اخیر تعداد ماهیان خاویاری دریای خزر، ۳ تا ۴۰ برابر کاهش یافته است.

«والنتین کروپی» کارشناس پژوهشکده صید و پرورش ماهی دریای خزر در این رابطه با اشاره به اهمیت حفظ جمعیت ماهیان خاویار در دریای خزر گفت: از اقدامات اصلی برای پشتیبانی از جمعیت ماهیان خاویاری، پرورش ماهی است که کشورهای ساحلی خزر باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: اما تا کنون سهم کشورهای حاشیه دریای خزر در این امر با آن تعداد از ماهی هایی که از بین رفته اند تناسب نداشته است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان