«نوشتن با فونت آزادگی» را تمرین کنیم


«نوشتن با فونت آزادگی» را تمرین کنیم

تهران- ایرنا- دبیر بخش آفرینش‌های ادبی هشتمین سوگواره اشراق و سوگواره ملت امام حسین (ع) از ضرورت شکل‌گیری گفتمان تخصصی در حوزه نگارش فضای مجازی سخن گفت و برگزاری کارگاه «نوشتن با فونت آزادگی» را یکی از برنامه‌های این سوگواره دانست.

فاطمه حیدری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: بخش آفرینش های ادبی شامل سه حوزه داستانک، فیلمنامه (کوتاه و طرح داستان) و شعر است که وجیهه سامانی داور بخش داستان، سیدمحسن امامیان کارگردان و تهیه کننده به عنوان داور بخش فیلمنامه و سید مهدی موسوی داور بخش شعر است.

وی افزود: امسال با توجه به رویکرد تخصصی سوگواره، موضوعات با رویکرد فضای مجازی دنبال شد. مثلا در بخش شعر موضوعاتی تخصصی حوزه شعر در قالب برنامه‌های زنده مجازی علمی، مساله محور و راهبردگرا با اساتید مختلف برگزار شد و احمد علوی به ظرافت ها و ظرفیت های شعر عاشورایی با هدف معرفی سوژه های ناب عاشورایی برای شاعران جوان پرداخت و راهبردهای مورد نیاز شاعران جوان را در این بخش ارائه داد.

حیدری افزود: این موضوع هم به دلیل تاکید مقام معظم رهبری بر سبک زندگی اسلامی و هم خلا سبک زندگی در شعر عاشورایی دنبال شد تا محتوای پژوهشی دقیق و علمی نیز به مخاطبین ارائه شود. به همین دلیل بحث سبک زندگی را در این سوگواره مطرح کردیم. در واقع دلیل حضور استاد علوی اشعار ناب وی در حوزه بانوان بود که در یک برنامه زنده استودیویی با حضور سلمان علوی شاعر آیینی، آسیب شناسی شعر عاشورایی مورد بررسی قرار گرفت.

توجه به روایت‌نویسی معاصر با الفبای حسینی

وی یکی از اهداف برگزاری این سوگواره را روایت نویسی معاصر با الفبای حسینی دانست و گفت: در بحث داستان شش کارگاه تخصصی با عنوان نوشتن با فونت آزادگی به صورت زنده با تدریس سلمان باهنر مدرس داستان و کارشناس ادبیات نمایشی برگزار می‌شود. در این کارگاه بایسته های نگارش در فضای مجازی و داستان نویسی بررسی شده است. این کارگاه هم اکنون در حال برگزاری است و علاقمندان می توانند جهت شرکت در کارگاه به آیدی @Islamic_ethic در پیام رسان ایتا پیام دهند.
دبیر بخش آفرینش های ادبی سوگواره ملت امام حسین (ع) افزود: تربیت مخاطبان فعال و دست یافتن به منابع سه گانه ایده یابی (تجربه زیسته راوی، تاثیر از متون و منابع رسمی و شفاهی و خیال مولد) از دیگر اهداف بخش داستانک است که در این کارگاه‌های تخصصی با تمرین و گفت و گو دنبال می شود.

وی درباره بخش فیلمنامه گفت: برنامه زنده تخصصی با موضوع دراماتوژی تاریخ مقدس و چالش های صنعت تصویر با حضور هادی نائیجی کارگردان و فیلمساز و برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر برگزار شد. دراماتوژی به معنای درام نویسی و نمایشنامه نویسی و تطبیق آن با موضوع عاشوراست. در نتیجه مخاطبان، فیلمسازان و فیلمنامه نویسانی که در ابتدی راه هستند، می توانند علاوه بر ایده و سوژه یابی بتوانند روایت دقیقی را به تصویر بکشند.

«نوشتن با فونت آزادگی» را تمرین کنیم

ادبیات تخصصی نگارش در فضای مجازی تولید می شود

حیدری اضافه کرد: البته ضمن هماهنگی با حوزه های هنری ۲۱ استان قرار است آثار ارسالی علاقه مندان تا ۱۵ آبان ماه به دبیرخانه ارسال شود. همچنین هماهنگی هایی با دانشگاه امام صادق (ع) نیز صورت گرفته تا بعد از سوگواره، کارگاه های مهارت افزایی در حوزه نگارش در فضای مجازی برگزار شود و در نهایت ادبیات تخصصی نگارش در فضای مجازی را تولید کنیم.


وی افزود: متاسفانه هیچ متن مکتوب مشخص و مدونی در فضای مجازی نداریم که موضوعات مختلف در حوزه بایسته های نگارش در فضای مجازی ارائه شده باشد و به دنبال آن هستیم تا گفتمانی را ایجاد کرده و با تمرکز روی آن بتوانیم یک کتاب منتشر کنیم. در این راستا سلسله جلسات تجربه نگاری آغاز شد و جلسه نخست با حضور حجت الاسلام محمدرضا جوان آراسته ضبط و تولید شده که به زودی در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: رسم الخط زبان فارسی به مرور زمان در پست های متنی (کپشن) در حال تغییر است و فنون نگارش در فضای مجازی در هر پلتفرمی مجزاست. یعنی اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم عکس محور و توئیت یک پلتفرم متن محور است و در هر کدام روش مشخصی ارائه می شود. بنابراین نویسندگان باید با ساختار روایت در این پلتفرم ها آشنا باشند تا بتوانند مفهوم دقیقی را منتقل کنند.

گفتمان تخصصی در حوزه نگارش فضای مجازی شکل می گیرد

وی اضافه کرد: گفتمان تخصصی در حوزه نگارش فضای مجازی باید شکل گیرد که در نهایت نویسندگان، طلاب، مبلغان، اساتید حوزه و دانشگاه بتوانند در این حوزه یک مدل مشخصی را تجربه کنند. اقبال مخاطب به داستانک نشان از کم حوصلگی مخاطب فضای مجازی دارد و اگر قرار است یادداشت و پست های متنی نیز در فضای مجازی منتشر شود، باید عناصر آن با توجه به پلتفرمی باشد که در آن بستر شکل می گیرد که این مسائل نیازمند گفت و گوها و کارگاه های تخصصی است. در این راستا کارگاه کپشن نویسی و سوژه یابی مهدی سیدی برگزار شد. این کارگاه تولیدمحور بود و آثاری به دبیرخانه ارسال شد و تعدادی از آثار نیز انتخاب شدند و در نهایت علاقه مندان، سوژه های ناب عاشورایی را برای یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

اولین سوگواره ملت امام حسین (ع) با تلفیق سوگواره‌های اشراق، بوی سیب و مهر محرم و با همکاری مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، سازمان بسیج رسانه و شبکه جهانی ولایت با عنوان سوگواره ملت امام حسین(ع) در دو بخش مردمی و حرفه‌ای برگزار می شود.

علاقه‌مندان به شرکت در بخش مردمی می‌توانند با تولید و انتشار محتوا با هشتگ #ملت امام حسین در سوگواره شرکت کنند. بخش‌های حرفه‌ای این پویش نیز شامل بخش رسانه های تصویری (عکس، فیلم کوتاه ۳ دقیقه ای، پویانمایی، موشن گرافیک و نماهنگ)، بخش رسانه های مکتوب (شعر، داستان و فیلم نامه)، بخش صوتی و رادیویی (پادکست و نغمات آئینی)، بخش کنشگران فضای مجازی (فعالان شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها)، بخش طراحی و گرافیک (پوستر، عکس نوشت و اطلاع نگاشت)، بخش خادمین رسانه های حسینی (خبر، گزارش و مصاحبه) و بخش بین الملل عربی، انگلیسی و هوسایی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان