چرخه اقتصادی قنادی‌ها و کارگاه‌های شیرینی پزی همدان راه افتاده است


چرخه اقتصادی قنادی‌ها و کارگاه‌های شیرینی پزی همدان راه افتاده است

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان گفت: از زمانی که طرح واکسیناسیون کرونا آغاز شده چرخه اقتصادی قنادی‌ها و کارگاه‌های شیرینی پزی استان همدان راه افتاده است.

محمد ارغوان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در یکسال نخست کرونا صد در صد قنادی و کارگاه‌های سطح استان همدان تحت تاثیر شیوع این بیماری منحوس قرار گرفته و متضرر شدند و برخی از این واحدها به دلیل تضرر بالا به ناچار نسبت به تعطیلی قنادی و یا کارگاه‌های شیرینی پزی خود اقدام کردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود تضرر بالا قنادی‌ها و کارگاه‌های شیرینی‌پزی سطح استان از تسهیلات کرونایی استفاده نکردند، گفت: سخت‌گیری در مراحل دریافت تسهیلات یکی از مهمترین دلایل عدم رغبت واحدهای قنادی و کارگاه‌های شیرینی پزی در استفاده از تسهیلات کرونایی بود.

ارغوان با بیان اینکه کارگاه‌هایی داریم که دارای کد بهداشتی بوده و با بسته بندی محصولات خود ،شیرینی تولیدی خود را به خارج از استان ارسال می‌کنند، افزود: به دلیل شرایط کرونا در یکسال اول کووید ۱۹ محصولات این کارگاه‌ها متاسفانه امکان ارسال به سایر استان‌ها را نداشت که برخی از این کارگاه ها به همین دلیل با خسارت مالی و تضرر بالایی اقدام به تعطیلی کارگاه های خود کردند اما این کارگاه ها دوباره فعال شده اند.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان همچنین با بیان اینکه انجام واکسیناسیون کرونا و ملزم شدن واحدهای صنفی به داشتن کارت واکسن نقش موثری در دوباره رونق گرفتن چرخه اقتصادی قنادی‌ها و کارگاه‌های شیرینی پزی سطح استان داشته، تصریح کرد: در صورت رونق داشتن بازار و فعال بودن کارگاه‌های شیرینی پزی و حضور گردشگران و خرید سوغاتی توسط مسافران و گردشگران در سطح استان همدان پنج هزار نفر کارگر و استاد کار قنادی و کارگاه‌های شیرینی پزی فعالیت دارند.

ارغوان کماج،شیرمال، انگشت پیچ، حلوا زرده، حلوا لوزی، آب نبات قیچی را از جمله شیرینی‌های سنتی استان همدان برشمرد و خاطرنشان کرد: این شش نوع از شیرینی‌های استان همدان در سال ۹۱ با کمک فرماندار وقت، مدیر کل میراث فرهنگی و همکاری اتحادیه ثبت فهرست آثار ملی کشور شد و در حال حاضر ۱۱نوع از شیرینی‌های سنتی و اصیل استان ثبت فهرست آثار ملی کشور است.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای ۳۷۴ واحد قنادی‌ها و کارگاه‌های شیرینی پزی بوده در رسته قنادی و کارگاه‌های شیرینی‌پزی شهرستان‌های استان همدان نیز به صورت میانگین ۳۰۰ واحد قنادی و کارگاه شیرینی‌پزی در حال فعالیت هستند.

مشتریان از فروشگاه های غیر معتبر قنادی شیرینی خریداری نکنند

ارغوان ادامه داد: برخی از واحدهای متفرقه نسبت به عرضه برخی از شیرینی‌ها در فروشگاه و یا خواروبار فروشی خود اقدام می‌کنند که در همین رابطه از مشتریان درخواست داریم برای سلامتی خود از فروشگاه‌های غیر معتبر قنادی شیرینی خریداری نکنند چراکه شیرینی این فروشگاه‌ها توسط کدام کارگاه شیرینی پزی تولید شده و نیز نحوه حمل و نقل استاندارد و یا غیر استاندارد آن به هیچ وجه مشخص نیست.

وی همچنین با بیان اینکه کلیه قنادی و کارگاه‌های شیرینی‌پزی پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت می‌کنند و همکاری لازم را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند، اظهار کرد: علاوه بر نظارت‌های کمیسیون اتحادیه و هیئت مدیره با تعاملی که با اتاق اصناف و اداره اماکن و بهداشت محیط وجود دارد به صورت مستمر گشت‌های مشترک نیز توسط کارشناسان اتحادیه، مرکز بهداشت، اتاق اصناف، تعزیرات، بهداشت محیط در رابطه با وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی واحدهای قنادی و کارگاه ها انجام می‌گیرد.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه افزایش مواد اولیه کیک و شیرینی تاثیر بسزایی بر محصول تمام شده تولید قنادی و شیرینی پزی‌ها می‌گذارد، افزود: با اولویت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف کننده برخی از شیرینی‌ها از اولویت یک خارج شده‌اند و شیرینی جز اولویت یک نیست.

ارغوان بیان کرد: اما به خاطر رفاه حال مردم و حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه با سازمان حمایت از مصرف کنندگان به این توافق رسیدیم که تعدادی از شیرینی‌های پرمصرف مانند شیرینی زبان،گ ل محمدی (دانمارکی )، کره ای ...را که قیمت داده‌ایم و دارای قیمت هستند اگر قیمت مواد اولیه نوسان پیدا کند باید همکاران قنادی و شیرینی فروشی‌ها قیمت‌های داده شده را رعایت کنند و خوشبختانه هم رعایت می‌شود.

وی اضافه کرد:برخی از شیرینی‌ها مانند شیرینی نارگیلی نیز که مواد اولیه شان کاملا وارداتی باشد قیمتشان شناور است.

ارغوان با تاکید مجدد بر اینکه شیرینی‌هایی که نرخ نامه داده باشیم اگر هم مواد اولیه افزایش یابد باید برابر نرخ نامه همکاران رعایت کنند، گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه عرضه شیرینی خارج از نرخ نامه اعلام شده می‌توانند این موارد را به منظور پیگیری اطلاع دهند.

وی در ادامه از افتتاح ساختمان اتحادیه قنادان استان همدان در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد: مجموعه اتحادیه تاکنون در ساختمانی استیجاری در حال فعالیت بود که با کمک خیرین و اعضای صنف موفق به خریداری ساختمانی مجزا برای اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان شده‌ایم و در آینده نزدیک ظرف دو یا سه ماه آینده این ساختمان افتتاح خواهد شد.

ارغوان همچنین با اشاره به اینکه مجوز مرکز کارگاه آموزشی شیرینی پزی این اتحادیه نیز از سازمان فنی و حرفه‌ای کامل شده و به زودی مجوز را دریافت خواهیم کرد، یاد آور شد: با افتتاح ساختمان اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان برگزاری کارگاه‌های آموزشی شیرینی پزی برای خانم‌ها و آقایان جزء برنامه‌های اتحادیه در ساختمان جدید خواهد بود.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | گوشه‌ای از بهشت مخفی شده در ایران؛ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش