خوداتکایی در تامین تجهیزات پزشکی قانونی هدفگذاری شد


خوداتکایی در تامین تجهیزات پزشکی قانونی هدفگذاری شد

بیرجند - ایرنا - رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: این سازمان خوداتکایی در تامین تجهیزات پزشکی قانونی با اتکا به توان جوانان نخبه کشور را هدفگذاری کرده است.

"عباس مسجدی آرانی" روز چهارشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند اظهار داشت: آنچه برای ما مهم است اینکه بتوانیم به علم روز مجهز شویم و متناسب با علم روز پیش برویم زیرا نمی‌توانیم اظهارنظرهای ۳۰ سال پیش را برای دستگاه‌ قضا داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر شاهد افزایش پرونده‌ها و پیچیدگی موضوعات هستیم از طرفی علوم روز دنیا در حال پیشرفت است و ما بازوی کارشناسی دستگاه قضا هستیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: ما یک سازمان علمی هستیم و بیش از هزار پزشک در سازمان پزشکی قانونی با مجهزترین دستگاه‌های آزمایشگاهی و تجهیزات در راستای اجرای عدالت در حال تلاش و فعالیت هستند.

وی افزود: با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا و افزایش قیمت برخی مواد و تجهیزاتی که باید وارد می‌کردیم، از یک سال و نیم پیش تیمی از جوانان نخبه کشور را بسیج کردیم تا در زمینه تولید کیت‌های مربوط به ژنتیک که بسیار پیشرفته است، کار کنند و اخیرا این محصولات رونمایی و بومی شد.

مسجدی آرانی اظهار داشت: تولید این دو محصول دانش بنیان با همت نخبگان و دانشمندان جوان و البته کار و تلاش گروهی و جمعی بود که توانست پزشکی قانونی را در تامین این محصولات از کشورهای بیگانه بی‌نیاز کند.

وی گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری آن روی سکه دانایی، توانایی است و این هدفگذاری در سازمان پزشکی قانونی دنبال می‌شود تا کشور را از این وابستگی‌ها خلاص کنیم و به قوه قضاییه در تراز جمهوری اسلامی که دغدغه امام و رهبری بوده است، دست پیدا کنیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور اجرای عدالت را از اهداف انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: یکی از دستگاه‌هایی که در اجرای عدالت بسیار نقش‌آفرین است، دستگاه قضایی است که ما در سازمان پزشکی قانونی جزئی از این دستگاه هستیم.

وی بیان کرد: هر موضوعی که در حوزه پزشکی و نظام سلامت جنبه قضایی پیدا کند، سازمان پزشکی قانونی اظهارنظر کارشناسی می‌کند تا قضات بتوانند حکم عادلانه‌ای را صادر کنند.

مسجدی گفت: سال گذشته از حدود ۶ میلیون پرونده‌ قضایی که در قوه قضاییه تشکیل شد، یک سوم یعنی بیش از ۲ میلیون پرونده به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است.‌

وی با بیان اینکه تنوع کار پزشکی قانونی بالاست افزود: حدود ۴۰ نوع معاینه را همکاران ما در سازمان پزشکی قانونی کشور انجام می‌دهند که شامل نزاع، ضرب و جرح، تصادفات، حوادث کار، بیماری‌های شغلی و بررسی گواهی استعلاجی، بررسی گواهی رشد، عدم تحمل کیفر که کار بسیار سختی است، بررسی سلامت و گواهی عقلی، قصور پزشکی، سقط جنین و سایر موارد است.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: حدود پنج درصد کار ما مربوط به معاینه اجساد است که کار فوق تخصصی است و در پرونده‌هایی که از دستگاه قضایی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود همکاران ما علت فوت را با کار تخصصی مشخص می‌کنند.

وی اضافه کرد: در بخش آزمایشگاهی به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته امروز بهترین آزمایشگاه‌های کشور در سازمان پزشکی قانونی است چراکه اگر اختلافی در نظام سلامت، بیمارستان‌ها، بین اطبا و دستگاه‌های وزارت بهداشت اتفاق بیفتد و پرونده قضایی تشکیل شود، اظهار نظر کارشناسی پزشکی قانونی فصل‌الخطاب دستگاه قضایی است.

مسجدی گفت: بیش از ۴۶۰ مرکز پزشکی قانونی در سراسر کشور به مردم خدمت ارائه می‌کنند که یکی از آنها استان پهناور خراسان جنوبی است و هم به جهت محرومیت‌ها و هم پراکندگی جمعیت و راه‌های مواصلاتی که ترانزیتی است و مسائل مربوط به تصادفات، حضور ما برای پیگیری مصوباتی است که آیت الله رییسی در زمان ریاست قوه قضاییه برای این استان داشتند و هم اینکه مشکلات بررسی و رفع شود تا همکاران ما با تکریم ارباب رجوع بتوانند خدمات را ارائه کنند.

وی اظهار داشت: زمانی که آیت الله رییسی به ریاست قوه قضاییه منصوب شدند به ایشان گزارش دادم در بیش از ۱۵۰ شهرستان کشور مرکز قضایی داریم ولی مرکز پزشکی قانونی نداریم که با حمایت رییس قوه قضاییه با وجود مشکلات مالی و به‌کارگیری پزشک، در ۵۰ شهرستان مرکز پزشکی قانونی را راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: در ۱۰۰ شهرستان دیگر همچنان این مشکل را داریم و مردم حداقل ۸۰ کیلومتر با شهر دیگر باید مسافت را طی کنند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در سفر به خراسان جنوبی که بدون اعلام قبلی به رسانه‌ها انجام شد، با رییس کل دادگستری استان نیز دیدار و درباره مسائل کاری این حوزه گفت و گو کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس