اهالی فرهنگ به‌دنبال کسب و کار باشند


اهالی فرهنگ به‌دنبال کسب و کار باشند

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه اهالی فرهنگ باید به‌دنبال کسب و کار فرهنگی باشند، گفت: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به‌دنبال راه‌اندازی یک مرکز نوآوری فرهنگی در استان‌ها است و برای این کار نیازمند نیروهای متخصص در حوزه مونیتورینگ و استارتاپ‌ها بوده که اگر این امر محقق شود، شاهد ایجاد اشتغال در حوزه فرهنگ خواهیم بود.

سید سعید امامی ۲۲ مهرماه در نشست کارگروه تخصصی فرهنگ چهارمحال و بختیاری با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان حوزه فرهنگ، هنر و فعالان قرآنی با اشاره به اینکه ریل‌گذاری توسعه در کشور از سال ۱۹۴۰ به بعد به‌صورت غلط طراحی شده است، اظهار کرد: مشکلات آب و هوا و محیط زیست که حاصل این ریل‌گذاری اشتباه است، نه‌ تنها امروز بلکه تا نسل‌های آینده گریبانگیر کشور خواهد بود، بنابراین در مسئله آب مردم و مسئولان این یا آن استان مقصر نیستند، بلکه مقصر نیروی ریل‌گذار توسعه بوده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این پرسش که در حال حاضر چه باید کرد؟ ادامه داد: تا ۱۵ سال پیش نسلی را نداشتیم که ریل‌گذاری فرهنگی را به مثابه یک امر پیچیده منظومه‌وار میان‌رشته‌ای کار کند، اما امروز این ظرفیت را در اختیار داریم و سیاستگذاری فرهنگی در چندین دانشگاه آغاز شده است، امروز با نسل مدیرانی مواجه هستیم که مدیریت را از دریچه فرهنگ بازخوانی و بازسازی کنندو این نقطه امیدوارکننده ماجرا است.

امامی تصریح کرد: بخش ناامیدکننده ماجرا آنجا است که ریل‌گذاری انجام شده و تا نسل‌های پس از این نسل نیز از بحران آب و هوا، محیط زیست و عقب‌ماندگی فرهنگ و هنر در توسعه ملی متاثر خواهند بود، بنده معتقد به ناحیه‌گرایی فرهنگی هستم و نقشه تحول باید از درون استان استخراج شود، چهارمحال‌وبختیاری میراثی از آداب و رسوم، علما، فقها، ستارگان، اقلیم، ظرفیت و همزیستی میان‌قومی در اختیار دارد که می‌تواند به قطب گردشگری کشور تبدیل شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: حیات آینده کشور در احیای روستاها و جلوگیری از گسترش شهرنشینی است، در برنامه هفتم باید برای روستا شاخصه‌های شفافیت ایجاد کرد و با راهکارهای رفتاری مثبت مردم را از شهرها به روستاها گسیل داد چرا که بسیاری از آسیب‌ها و تهدیدهای اجتماع برخاسته از زندگی شهرنشینی است.

وی بیان کرد: با ورود غریبه‌ها به شهر ساختار محله‌ها به‌عنوان کمربند ایمنی شهرها و عامل انسجام اجتماعی دچار تزلزل می‌شود.

امامی با اشاره به رویکرد جدی شورای فرهنگ عمومی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تمرکززدایی و سوق دادن پژوهش‌ها از مرکز به سمت استان‌ها، افزود: لازمه این رویکرد آن است که هر پژوهشی یک بُرش استانی داشته باشد و نیز پژوهشگرانی در استان‌ها برای این مهم وجود داشته باشد، باید پرسید چند استاد و پژوهشگر جامعه‌شناس یا تاریخ‌شناس و متخصص فرهنگ که در استان ساکن باشند هستند؟

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نقش بزرگان و صاحبان نفوذ در میان مردم، تصریح کرد: باید وقف فرهنگی و وقف برای رفع آسیب‌های اجتماعی احیا شود و تا زمانی که این امر محقق نشود، اتفاق جدیدی در حوزه فرهنگ نخواهد افتاد، باید به‌جای سپردن سازه‌های فرهنگی نظیر فرهنگسراها به بخش‌هایی که رویکرد تجاری دارند این مراکز را به بخش‌های مردمی واگذار کنیم، دولت اگر توان نگهداری از این بناها را ندارد باید در فرایند ساخت، بخش خصوصی را کمک کند تا در نگهداری آن دغدغه‌ای نداشته باشد.

امامی با اشاره به اینکه اهالی فرهنگ باید به‌دنبال کسب و کار فرهنگی باشند، تأکید کرد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به‌دنبال راه‌اندازی یک مرکز نوآوری فرهنگی در استان‌ها است و برای این کار نیازمند نیروهای متخصص در حوزه مونیتورینگ و استارتاپ‌ها بوده که اگر این امر محقق شود شاهد ایجاد اشتغال در حوزه فرهنگ خواهیم بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مسئله کتابخانه سیار قطعا پیگیری خواهد شد، اگرچه سرانه کتابخانه در شهرکرد کافی است، اما باید پرسید چرا طرح ایجاد کتابخانه مرکزی نیمه‌کاره رها شده است؛ پیداست که ریل‌گذاری اشتباه بوده و مردم فرهنگ را اداره نمی‌کنند.

۶۰ هزار طرح نیمه‌تمام ورزشی در کشور وجود دارد

در ادامه سید علی یزدی‌خواه- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه مجلس دو رسالت قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده دارد، اظهار کرد: حدود ۱۲ هزار قانون وجود دارد و یکی از رسالت‌هایی که مقام معظم رهبری به مجلس یازدهم سپرده‌اند، تنقیح قوانین است که باید بسیاری از قوانین موجود را لغو کند و می‌طلبد مدیران و مسئولان به‌ویژه در حوزه فرهنگی مجلس را در لغو قوانین یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در مجلس یازدهم تاکنون ۴۰۰ طرح به نمایندگان اعلام وصول شده است، تصریح کرد: اگر نمایندگان هیچ کاری به‌ جز وضع قانون انجام ندهند و به ۴۰۰ طرح واصل شده بپردازند، حتی تا آخر مجلس دوازدهم هم نمی‌توان به کار رسیدگی آن‌ها پرداخت.

یزدی‌خواه با تأکید بر اینکه بودجه فرهنگی امسال از نیم درصد به ۲.۵ درصد کل بودجه کشور ارتقا یافته است، ادامه داد: این افزایش پنج برابری ابلاغ شده و امیدواریم که با وجود کسری بودجه، محقق شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: بیش از ۶۰ هزار طرح ورزشی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، این طرح‌ها حتی در صورت اختصاص بودجه برای تکمیل شدن چندین سال زمان لازم دارند، بنابراین باید به‌سمت کوچک‌سازی دولت و مردمی‌سازی فعالیت‌ها برویم تا بتوان کاری کرد.

یزدی‌خواه دو موضوع مهم را در دستور کار مجلس انقلابی عنوان کرد و توضیح داد: مصمم هستیم که این دو موضوع برای ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها به سرانجام برسند، باید پرسید چرا با وجود انجام فعالیت‌های فرهنگی در تمامی دستگاه‌ها نتیجه نگرفتیم؟ پیداست که یک استراتژی جامع و واحد برای فعالیت‌های فرهنگی تعریف نشده است.

وی موضوع جمعیت را یکی از موضوعات مورد تأکید مجلس عنوان کرد و گفت: اگر نتوانیم تا پنج سال آینده مسئله جمعیت را به سامان برسانیم، فرصت‌سوزی خواهد شد و کشور ایران در جمع کشورهای پیر قرار خواهد گرفت که این مسئله تهدید اقتصاد و امنیت و آبادانی کشور را در پی دارد، تا جایی که برای چرخاندن چرخ کشور باید نیروهای جوان را از دیگر کشورها وارد کنیم.

این نماینده مجلس امتیاز دادن به خانواده‌ها برای ازدیاد جمعیت را تنها راهکار پیش رو دانست و بیان کرد: طرح جمعیت مجلس برای ایجاد مشوق‌ها به شورای نگهبان ارجاع داده شد و چند ایراد جزئی داشت که پس از رفع شدن به تصویب خواهد رسید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: موضوع دوم مورد تأکید در مجلس، طرح ساماندهی فضای مجازی است و کسانی که مخالف این طرح هستند، دلسوز نیستند و می‌خواهند با فضای مجازی به نیات و اهداف خود برسند، طرح صیانت از فضای مجازی به‌دنبال بستن اینترنت یا تعطیلی شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه قصد دارد پلتفرم‌های داخلی را تقویت کند و با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403