مرکزی برای اصلاح نژاد گاو در کرج/خوراک کمتر شیر و گوشت بیشتر


مرکزی برای اصلاح نژاد گاو در کرج/خوراک کمتر شیر و گوشت بیشتر

مدیر مرکز بایوفارم جهاد دانشگاهی گفت: این مرکز تا چهار سال آینده 2000 رأس گاو اصلاح نژاد شده خواهد داشت.

که در زمینه تولید جنین در حیوانات مزرعه ای فعالیت می کند، تکثیر گاوها با نژاد برتر را باعث نصف شدن هزینه های تولید شیر عنوان کرد.

محمد مهدی نادری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فعالت مرکز بایوفارم در زمینه تولید جنین حیوانات مزرعه‌ای گفت: اکنون ۳۰۰ رأس نژاد برتر گاو در مزرعه مرکز تولید جنین البرز نگهداری می‌شوند.

نادری افزود: به عنوان اولین مرکز اصلاح نژاد گاوها در کشور با فناوری تولید آزمایشگاهی جنین در مرکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی، چشم اندازمان تا چهار سال آینده تولید ۲۰۰۰ رأس گاو با نژاد برتر است.

وی توضیح داد: اصلاح نژاد دام با تکنیک تولید آزمایشگاهی جنین به این معناست که گاوهای برتر در مرکز جمع شده‌اند و از آنها جنین تولید می‌شود. با هدف اینکه این جنین در گاوهای معمولی کاشته و تکثیر شود که این اقدام سرعت تکثیر نژاد برتر را چند برابر می کند.

وی ادامه داد: قبلا این گاوها وارد می شد که واردات آن هزینه‌های زیادی داشت. بنابراین این روش تکثیر، ارزش افزوده بالایی را به همراه دارد و حدود یک دهم قیمت واردات هزینه بر است.

وی در مورد مزیت‌های اصلاح نژاد دام‌ها گفت: برخی نژادها چربی شیرشان دو برابر است. هزینه‌های نگهداری آنها پایین تر است و در کل به قدری ارزشمند است که دامدار حاضر است برایش هزینه کند. برخی نژادها در لاین دو منظوره هم گوشت خوب و هم چربی شیر بالایی دارند در لاین گوشتی هم گاوها با وجود داشتن خوراک معمولی، وزن گیری خیلی خوبی دارند.

مدیر مرکز بایوفارم جهاد دانشگاهی اضافه کرد: اصلاح نژاد گاوها برای دامداران از لحاظ ارزش افزوده گاوها برای فروش و همچنین نصف شدن هزینه‌های تولید سودمند است به گونه‌ای که با نصف تعداد گاوها معمولی می‌توان به همان میزان تولید داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس صبح بخیر بارانی | 100 عکس نوشته صبح بخیر برای روز بارونی