جمعیت شتر در شهرستان خوسف پنج درصد افزایش یافت


بیرجند - ایرنا - مدیر امور عشایر شهرستان خوسف گفت: در حال حاضر عشایر این...
بیرجند - ایرنا - مدیر امور عشایر شهرستان خوسف گفت: در حال حاضر عشایر این شهرستان هشت هزار نفر شتر را پرورش می‌دهند که جمعیت آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است.

هادی نوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد برکت در این زمینه تسهیلات خوبی پرداخت کردند که مورد استقبال عشایر منطقه قرار گرفت.

وی بیان کرد: شتر حیوانی است که به دلیل شرایط خاص فیزیکی و فیزیولوژی، توانایی زندگی و سازگاری با شرایط سخت از جمله مناطق کویری را دارد و از گرمای روز برای گرم کردن بدن خود در شب و هنگام کاهش دما استفاده می‌کند.

مدیر امور عشایر شهرستان خوسف گفت: با توجه به تداوم خشکسالی‌ و کاهش بارش‌ها بسیاری از مناطق خراسان جنوبی با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از دام‌ها مانند گاو و گوسفند برای مفید و اقتصادی بودن نیاز به مراتع خوب و آب کافی دارند اما شتر بدون این ویژگی‌ها می‌تواند اقتصادی باشد.

وی افزود: به عبارت دیگر پرورش شتر ظرفیتی دارد که می‌توان با آن تهدید خشکسالی را به فرصتی برای کسب درآمد و توسعه اقتصادی مناطق تبدیل کرد.

نوری عنوان کرد: شتر به دلیل مقاوم بودن تلفات کمتری دارد و کمتر درگیر بیماری‌ها می‌شود، همچنین نسبت به کم‌آبی مقاوم و قادر است شرایط مختلف آب و هوایی را تحمل کند، این حیوان به دلیل دستگاه گوارش منحصر به‌فرد خود علوفه‌هایی که به عنوان خوراک برای دیگر دام‌ها کاربرد ندارد را به‌راحتی استفاده می‌کند.

وی گفت: بر اثر خشکسالی امسال در شهرستان خوسف نیز شاهد کاهش جمعیت دام عشایر بوده‌ایم و عشایر منطقه به دنبال دام حذفی خود بودند تا بتوانند علوفه سایر دام‌های خود را تامین کنند.

مدیر امور عشایر شهرستان خوسف افزود: خروجی دام زیادی از خوسف به سایر شهرستان‌ها و استان‌های دیگر را داشتیم و بخشی از دام عشایر منطقه هم توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان خرید تضمینی شد.

وی گفت: در شهرستان خوسف هم مانند سایر مناطق استان به‌صوت میانگین ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت دام بر اثر خشکسالی کاهش یافته است و اکنون عشایر این شهرستان ۷۵ هزار راس دام سبک را پرورش می‌دهند.

خراسان جنوبی دومین استان دارای جمعیت شتر (۳۰ هزار نفر) است و با اجرای طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر در این استان قرار است ضمن ایجاد اشتغال، ظرفیت تولید محصولات در این بخش افزایش یابد.

شهرستان‌های خوسف و نهبندان از جمله مناطق خراسان جنوبی هستند که بیشترین جمعیت شتر را در خود جای داده‌اند و وضعیت بیابانی و مرتعی استان قابلیت افزایش جمعیت این حیوان پرفایده را دارد.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته