پرز و بوتاس ؛ تعیین کننده قهرمان جهان فرمول یک 2021


فصل 2021 فرمول یک (https://f1iran.com/)، همانطوری که انتظارش را داشتیم پیش رفت و یک رقابت سنا و پراستی بین لوئیس همیلتون (https://f1iran.com/drivers/lewis-hamilton/) و مکس ورشتپن (https://f1iran.com/drivers/max-verstappen/) شکل گرفت. اما آنها فراز و نشیب زیادی در رقابت خود داشتند که نمی شود گفت چه کسی با درصد بیشتری دست برتر را در این رقابت داشت،...

فصل 2021 فرمول یک، همانطوری که انتظارش را داشتیم پیش رفت و یک رقابت سنا و پراستی بین لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن شکل گرفت. اما آنها فراز و نشیب زیادی در رقابت خود داشتند که نمی شود گفت چه کسی با درصد بیشتری دست برتر را در این رقابت داشت، چون هر دوی این افراد تحت فشار اشتباه کردند و تصمیم گیری های درست را در خیلی از موارد از خودشان نشان ندادند.

البته وقتیکه جدال در این حد نزدیک و بهم گره خورده می شود دیگر بحث رقابت دو نفر نیست، بلکه عضو به عضو تیم باهم درگیر می شوند. توتو ولف و کریستین هورنر به جنگ روانی و تهمت زنی هایی به یکدیگر،حتی گاهی اوقات بدون در نظر گرفتن احترام به رقابتی که دارند، ادامه می دهند.

بحث در این مورد زیاد بوده و من عاشق جنگ روانی!

اصلا جنگ روانی برای من قشنگ ترین بخش ورزش به حساب می آید و شخصا یکی از مهم ترین دلایلی که ورزش های حرفه ای مانند یو اف سی و بوکس و فرمول یک و موتو جی پی را دنبال می کنم هم این جنگ روانی می باشد.

اما بحث جنگ روانی صحبتش در یک مقاله نمی گنجد و سعی می شود در آینده ای که نامشخص است فعلا برایش برنامه ای در نظر گرفته شود.

تیم فرمول یک ردبول

فصل 2021 را تیم ردبول با انسجام بهتر و روح تازه تری شروع کرد، سرجیو پرزی را به خدمت گرفته بود که به تازگی بعد از چندین سال حضور در فرمول یک طعم پیروزی را چشیده بود و به طور رسمی به تیمی پیوسته بود که پتانسیل کسب پیروزی را در طول فصل با یک حاشیه امن بالایی را داشت و حال دیگر با رانندگان هاس و ویلیامز و آلفارومئو، استون مارتین مسابقه نمی داد، بلکه او حال خودش را در لیگ دیگری مشاهده می کند و رقبایش همه تشنه قهرمانی جهانند، این خودش برای این افراد انگیزه فوق العاده بالایی را ایجاد می کند.

تیم فرمول یک مرسدس

اما تیم مرسدس، فصل را با ضعف شروع کرد و شخصا گروه مدیریتی این تیم را بابت خیلی از عقب افتادگی ها مقصر می دانم تا راننده و تیم حاضر در صحنه، تکنولوژی دَس از آنها گرفته شده بود و برخلاف ادعای پیشین که در سال قبل کرده بودن که برنامه های جایگزین برای این تکنولوژی دارند اما به نظر می رسید که در تک دور و گرم کردن سریع تایر مشکل داشته و برای اینکه بتوانند دور سریعی بزنند نیاز به حداقل 2 الی 3 دور دارند و به همین دلیل کمی عقبگرد داشتند و ادعای آنها تقریبا بلوف بود، ردبول از این ضعف توانست استفاده حداکثری کند و دست بالاتر را داشته باشد.

علاوه بر آن، نکته دیگری که مرسدس در آن اشتباه کرده بود قرارداد رانندگانش بود، با تاخیر بیش از اندازه و عدم اطمینانی که به رانندگان این تیم وارد شد، آسیب زا بود و مرسدس همان اشتباهی را که فراری در سال 2018 مرتکب شد را دوباره مرتکب شد، فراری با قطع رابطه با کیمی رایکونن و ثبت چارلز لکلرک در مسابقه مونزا یکی از مهلک ترین اشتباهات خودش را در دوران هایبرید و در سالی که داشت برای قهرمانی جهان می جنگید مرتکب شد و انتقادات زیادی از این بابت در آن مسابقه ایجاد شد.

پرز و بوتاس ؛ تعیین کننده قهرمان جهان فرمول یک 2021پرز و بوتاس ؛ تعیین کننده قهرمان جهان فرمول یک 2021

کیمی رایکونن – تعیین خط فرمول یک ایتالیا 2018

اخراج کیمی از فراری

مدیران پیشین فراری و مقامات بالارده و شناخته شده ای به این تصمیم اعتراض کردند و از نوع و زمان انجام آن اعلام نارضایتی کردند زیراکه درست در مسابقه ای که به کمک کیمی نیاز داشتند با اخراج وی از تیم، عملا کیمی به هیچ کدام از درخواست های کمکی فراری جواب نداد و اشتباه استراتژیکی که تیم و کیمی و سب در تعیین خط انجام دادند به مسابقه کشیده شد و در روز مسابقه نیز اشتباه بعدی و مهلکی را در دور یک انجام دادند و عملا یک برد تقریبا بی دردسر را به یک باخت همه جانبه تبدیل کردند.

اما آیا والتری بوتاس می تواند به مانند کیمی رایکونن باشد و تصمیم به رانندگی در مسیر خودش بگیرد یا اینکه نه، تماما و مجددا در اختیار تیم باشد و دوباره به لوئیس همیلتون برای رسیدن به رویای هشتمین قهرمانی جهان کمک کند؟ بسی شک دارم!

اشتباه مرسدس و لوئیس همیلتون

سومین اشتباه مدیریتی مرسدس، از دست دادن افراد بالا رده خود به تیم و رقیب اصلی خود یعنی ردبول ریسینگ بود! چطور این اتفاق ممکن است! چرا تیم مرسدس در این مورد ضعیف عمل کرد و نتوانست نیروی انسانی نخبه و قدیمی خودش را حفظ کند؟

لوئیس همیلتون نیز در این فصل اشتباهات نسبتا زیادی به عنوان لوئیس همیلتون داشته و عملکرد مناسبی تحت فشار از خودش نشان نداده و مکس ورشتپن نیز از طرف دیگر هنوز زمان زیادی برای درک جمله “تسلیم شو و جنگت را برای فردا موکول کن” دارد.

اما حال که در نیمه پایانی فصل هستیم، جنگ برای قهرمانی جهان دیگر به آن آسانی نیست، دو تیم از لحاظ فنی تقریبا فاصله ناچیزی دارند و رانندگان و تیم در صحنه امکان ایجاد تغییر را دارند.

پرز و بوتاس ؛ تعیین کننده قهرمان جهان فرمول یک 2021پرز و بوتاس ؛ تعیین کننده قهرمان جهان فرمول یک 2021

مکس ورشتپن و لوئیس همیلتون – فرمول یک ایتالیا 2021

اما الان مهمترین نقش را افرادی به مانند والتری بوتاس و سرجیو پرز هم در تعیین قهرمانی جهان همتیمی خود و هم “تیم” خود را دارند.

والتری بوتاس

بر فرض مثال مسابقه روسیه، مرسدس با والتری به مانند یک گوشت قربانی عمل کرد و صرفا با یک تعویض تاکتیکی و دریافت جریمه، قصد کند کردن مکس ورشتپن را در ردیف های آخر کرده بود که والتری هم در مسابقه عملا هیچ دفاعی از خودش نشان نداد و نقشه مرسدس از بین رفت. البته نمی شود بر والتری خرده گرفت، والتری کاملا اعتقاد داشت که در این فصل از همان ابتدا نمی خواستند که او برای قهرمانی بجنگد و در میانه فصل نیز خودرویی که پتانسیل برد داشت را از دست داد و باید از فصل بعد به تیمی برود که شاید در مواقعی بتواند برای کسب امتیاز بجنگد(البته تاثیر تغییر قوانین را نباید دست کم گرفت). به هر حال والتری الان دیگر نسبت به تیم مرسدس و متعلقات آن هیچ وابستگی و وظیفه ای ندارد.

سرجیو پرز

اما از طرف دیگر، سرجیو پرز با تیم ردبول قراردادش تمدید شده و رانندگی نسبتا با ثباتی دارد و هم حمله های به موقع و هم دفاع های عالی از خودش نشان می دهد و به نظر نمی رسد به کسی جز همتیمی خودش حاضر باشد یک عبور راحت بدهد.

جفت تیم ها نیز تا به اینجای فصل هرکدام اشتباهاتی را مرتکب شدند، اما به نظر می رسد که تیم مرسدس کم کم در حال رسیدن به انسجام قبلی خودش است و اوضاع را برای ردبول ترسناک تر خواهد کرد اما آیا برای شکست انگیزه ردبول در شکست دادن قدرتمندترین تیم تاریخ کافی است؟

سرجیو پرز و والتری بوتاس دو مهره شدیدا کلیدی در این رقابت ها می باشند، بوتاس که حال با مشخص شدن آینده اش و جدا شدن از تیم مرسدس و پیروزی که در مسابقه فرمول یک ترکیه کسب کرده، مطمئنا انرژی و روحیه بالایی را دارد و مطمئن نیستم که بگویم آیا تیم استراتژی مرسدس از این وضعیت فعلی بوتاس احساس امنیت می کند یا نه! اگر بوتاس مجددا به دستور تیمی بله بگوید، آینده خودش را در تیم بعدی هم به مانند گذشته خودش در مرسدس رقم می زند و این چیزی نیست که او از آن خوشش بیاید.

این دو راننده هر کدام می توانند در بهترین نسخه خود به قهرمانی تیم خود کمک شایانی را کنند اما آیا بهترین نسخه آنها به نفع همتیمی آنها خواهد شد یا خیر؟

امیدوارم بدون اینکه تیمی به یک پیشتازی زیادی برسد و فاصله زیادی را ایجاد کند، بتوانیم تا آخرین مسابقه فصل منتظر قهرمان جهان بنشینیم!

این نوشته را به اشتراک بگذارید

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جدیدترین تصاویر از لحظه کشف پیکر شهید ابراهیم رئیسی و همراهانش+ عکس