ارادت به ساحت پیامبر اسلام(ص)، مهم‌ترین عامل وحدت مسلمانان جهان است


ارادت به ساحت پیامبر اسلام(ص)، مهم‌ترین عامل وحدت مسلمانان جهان است

رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه پیروری از روش و سیره پیامبر اسلام(ص)، موجب رشد و تعالی جهان اسلام می شود گفت: ارادت به ساحت پیامبر اسلام(ص) و خلق و خوی ایشان، مهم‌ترین عامل وحدت مسلمانان جهان است.

خبرگزاری شبستان،‌ گروه قرآن و معارف؛‌ پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص)، آخرین پیامبر الهی در جامعه مُشرک شبه جزیره عربستان به دنیا آمد. در تاریخ میلاد پیامبر (ص) اقوال بین مسلمانان وجود دارد. عموم سیره نویسان معتقدند، تولد پیامبر گرامی (ص) در عام الفیل، در سال 570 میلادی بوده است. زیرا آن حضرت به طور قطع، در سال 632 میلادی در گذشته است، و سن مبارک او 62 تا 63 بوده است. بنابراین، میلاد پیامبر در حدود 570 میلادی خواهد بود. اکثر محدثان و مورخان بر این قول اتفاق دارند که تولد پیامبر، در ماه «ربیع الاول» بوده، ولی در روز تولد او اختلاف دارند.

معروف میان محدثان شیعه این است که آن حضرت، در هفدهم ماه ربیع الاول، روز جمعه، پس از طلوع فجر چشم به دنیا گشود، و مشهور میان اهل تسنن این است که ولادت آن حضرت، در روز دوشنبه دوازدهم همان ماه اتفاق افتاده است. درباره روز تولد پیامبر اسلام(ص) میان علمای شیعه و اهل سنت دو دیدگاه اصلی وجود دارد: دوازدهم ربیع الاول و هفدهم ربیع الاول. یکی از علت های مهم این اختلاف نظر این است که اختلاف در رویدادهای تاریخی، از همان آغاز وجود داشته و امری عادی و طبیعی است.

فاصله میان این دو تاریخ، دوازدهم ربیع الاول و هفدهم ربیع الاول به عنوان «هفته وحدت» نامیده شده است. در هفته وحدت که بر محور پیامبر وحدت آفرین و ولادت خجسته او شکل گرفته است. میثاق ها مستحکم و پیمان ها، استوارتر می گردد و خون ها در هم می جوشد و دست ها و بازوها در هم قرار می گیرد و چهره ها بر یکدیگر لبخند پیروزی و صفا می زند، همه اقشار باهم اند و امت اسلامی سرود وحدت، سر می دهند. گرامی باد هفته وحدت، که همه نور و سرور است مایه انسجام ملت و فشردگی صفوف و بازدارنده جامعه از گسست و پراکندگی و رو در رویی که خواست دشمن است. گرامی باد هفته وحدت، که «پیام رسالت» و «ندای امامت» را به گوش انسان ها می رساند و در متن تاریخ و بستر زمان، جاودانه می سازد.

هفته وحدت، چترتی مبارک، از شعور و شور و ایثار و فداکاری و اخوت و صمیمیت بر سر مردم می گشاید، الهام می بخشد، آرامش می دهد، روح پرور است و دل انگیز و زداینده کینه ها و کدورت ها و خودخواهی ها و خودبینی ها. هفته درس آموزی از کلاس معلم بشریت، حضرت ختمی مرتبت(ص) است که بر برکت میلادش، چهره جهان دگرگون شد و شرک ها و نفاق ها به یکرنگی گرایید و خصومت های چندین ساله به «اخوت اسلامی» مبدل گشت و مهاجر و انصار، برادر شدند و عرب و عجم و سیاه و سفید، یار و برادر گشتند.

نعمت الهی در سایه میلاد پیامبر نور، بر مردم تکمیل شد و مردم «راه» را از «چاه» باز شناختند و در سایه هدایت های آن رسول وحدت و برادری، از «ضلالت» به «هدایت» و از «ظلمت» به «نور» و از «تفرقه» به «وفاق» رسیدند. اکنون نیز که پیش از چهارده قرن از آن تاریخ می گذرد، هم خاطره آن میلاد، شکوه آفرین و الفت بخش است، هم «وحدت» به صورت یک نیاز اساسی برای امت محمدی(ص)، چهره می نماید.

حجت‌الاسلام عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با گرامیداشت میلاد پیامبر اسلام(ص) و هفته وحدت گفت: بسیاری از دشمنان اسلام، وحدت و همدلی میان مسلمانان را مورد هدف قرار داده‌اند و با ایجاد تفرقه و اختلاف، درصدد تضعیف مسلمین در عرصه‌های مختلف اند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت حفظ یکپارچگی میان آحاد مسلمانان جهان بیان کرد: ارادت به ساحت پیامبر اسلام(ص) و خلق و خوی ایشان، مهم‌ترین عامل وحدت مسلمانان جهان است.

ارادت به ساحت پیامبر اسلام(ص)، مهم‌ترین عامل وحدت مسلمانان جهان است


وی عنوان کرد: اگر بتوانیم سیره پیامبر اسلام(ص) را الگو قرار دهیم و مطابق با رهنمون‌ها و توصیه‌های نبی اکرم(ص) به سمت ارزش‌های دینی و معنوی حرکت کنیم، قطعا پیروری از روش و سیره ایشان موجب رشد و تعالی جهان اسلام می شود.
حجت‌الاسلام دیرباز تصریح کرد: شعیان و اهل تسنن باید بدانند که در سایه وحدت و یکپارچگی می‌توانند در برابر دشمن و تمامی توطئه‌ها علیه اسلام و بشریت ایستادگی کنند، متاسفانه برخی از جریانات در صدد ایجاد تفرقه میان مسلمانان است و بر اختلافات جزئی تکیه می زنند تا مبادا مسلمانان جهان با توجه به مشترکاتی که با یکدیگر دارند به سمت وحدت و همدلی بروند.


وی خاطرنشان کرد: از جمله مشترکات مهم در دین اسلام قران کریم و پیامبر اسلام و قبله و نماز و بسیاری از احکام است و این اشتراکات می تواند وحدت میان مسلمانان را تقویت کند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: پرهیز از نفاق همواره مورد تاکید دین مبین اسلام است تا بتوان امت واحدی را تشکیل داد و با عوامل تفرقه به مقابله پرداخت و این حدت را استمرار بخشید تا موجب سرافرازی و عزت مسلمین شود.
وی با تاکید بر شناخت موانع وحدت بیان کرد: همچنین باید با شناخت ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص)، در همه ابعاد ایشان را اسوه و الگو قرار دهیم و با رفتار و منش خود برگرفته از نبی اکرم(ص)، در جهت ترویج دین اسلام تلاش کنیم، همان طور که در قران کریم، خداوند متعال ایشان را به عنوان الگوی مسلمانان معرفی می‌کند.

ارادت به ساحت پیامبر اسلام(ص)، مهم‌ترین عامل وحدت مسلمانان جهان است


حجت‌الاسلام دیرباز عنوان کرد: مسلمانان باید از امکانات و فرصت‌ها در جهت تحکیم و تقویت بنیه‌های وحدت استفاده کنند و اسلام را که همان اهداف رسول خداست به بهترین نحو نشر دهند، در این زمینه عمل به سنت پیامبر اسلام (ص) مهمترین عامل وحدت شیعه وسنی خواهد بود.
وی تصریح کرد: رسول خدا(ص)، همه عمر را وقف اسلام و هدایت انسان کرد و در این راه متحمل دشواری‌ها و مشقت‌های بسیاری شد و مسلمانان با توجه به چنین رسالت سنگینی، وظیفه دارند با وحدت و انسجام در تحقق اهداف والای اسلام عزیز تلاش کنند.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022