همه‌چیز دربارۀ «اصنهان»


همه‌چیز دربارۀ «اصنهان»

سرمایۀ آن‌ها که از صبح تا عصر آخرین روز مهرماه، در کوچه‌های اروپایی جلفا برای ما از «اصنهان» می‌گفتند، قصه‌های نهان اصفهان بود. این گروه، سخت باور داشتند که هیچ‌چیز در دنیا قوی‌تر از یک داستان خوب نیست، چون هیچ‌کس نمی‌تواند آن را متوقف کند و هیچ دشمنی نمی‌تواند در مقابلش بایستد.

بیست و نهم مردادماه سال ۱۳۹۸، به لطف حدیث لرز غلامی با اهمیت قصه در کسب‌وکار آشنا شدم؛ وقتی این نویسنده، در یکی از کارگاه‌های آموزشی‌ای که به بهانۀ جشنوارۀ فیلم کودک و نوجوان برگزار شده بود، یادآور شد که از دوران «هزارویک‌شب»، قدرت نجات جان یک فرد با قصه وجود داشته و تأکید کرد که در جهان امروز هم قدرت ماورایی قصه، انکارناپذیر است.

او با اشاره به این نکته که ما چیزهایی را به یاد می‌سپاریم که قصه‌ای پشت آن وجود داشته باشد، قصه را دارای افسون دانست و با صراحت تمام اعلام کرد: «هیچ‌چیز وجود ندارد، جز جهانی که با قصه ساخته می‌شود.»

فکر نمی‌کردم دو سال بعد از شنیدن این جمله‌ها دربارۀ جادوی قصه، ثمرۀ شیرین کسب‌وکاری را بچشم که بر انگشت قصه می‌چرخد اما در آخرین روز مهرماه، به همراه جمعی از خبرنگاران حوزۀ میراث و گردشگری اصفهان، مهمان تور گردشگری‌ای شدیم که بر اساس قصه‌های نهان این شهر طراحی شده بود و از دل محلۀ اروپایی اصفهان می‌گذشت. روایت این بازدید را به‌زودی در ایسنا خواهید خواند چراکه این گزارش، بازتاب اندیشۀ نمایندگان گروهی است که طراح آن تور و خالق برند «اصنهان» اند و همۀ همتشان مصروف این امر شده که به مدد قصه، هویت تازه‌ای برای اصفهان خلق کنند.

«داستان گردشگری اصفهان هم ساده، هم پیچیده و هم غم‌انگیز است.» سحر امینی، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان در نشست خبری‌ای که عصر تا شب سی‌ام مهرماه، بعد از اتمام تور گردشگری به‌منظور معرفی بهتر «اصنهان» در هتل آسمان برگزار شده بود، سخنش را با این جمله آغاز کرد و گفت: از آنجا که اتاق بازرگانی، قوی‌ترین پارلمان بخش خصوصی در برابر دولت است و یکی از ابزارهای قدرتمند برای مطالبه گری سرمایه‌گذاران از دولت به شمار می‌رود و با وجود اینکه در عنوان این اتاق نامی از گردشگری نیست، بنا بر خلائی که در زمینۀ گردشگری اصفهان احساس می‌شد، از سال ۱۳۹۲ کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی اصفهان آغاز به کار کرد.

به گفتۀ او، اصفهان، سرشار از جاذبه‌های ملموس و ناملموس است که به خوبی به مخاطب داخلی و خارجی معرفی نشده، چراکه یک چند صدایی در حوزۀ گردشگری آن وجود داشته و اتاق بازرگانی اصفهان با تشکیل کمیسیون گردشگری کوشیده که آن صداهای پراکنده را به یک صدای واحد قدرتمند بدل کند که گوش جامعۀ مقصد قادر به شنیدن آن باشد.

همه‌چیز دربارۀ «اصنهان» سحر امینی

امینی، در ادامه توضیح داد: نخستین و مهم‌ترین کاری که بعد از انجام مطالعات در حوزۀ زیرساخت‌های گردشگری و تدوین تقویم گردشگری برای اصفهان در این کمیسیون آغاز شد، تمرکز بر بحث برند گردشگری اصفهان بود. رسیدن به مرحلۀ ثبت و رونمایی از نشان این برند البته با چالش‌هایی همراه بود اما ما باور داشتیم که توسعه پایدار اتفاقی نیست و موقوف به شعار هم نیست، بلکه وابسته به استراتژی‌ای است که پشت آن شعار و همۀ این تلاش‌ها قرار دارد و به آن قوت می‌بخشد.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: بعد از برگزاری حدود ۷۰۰ جلسۀ کارشناسی در نهادهای متفاوت، بالاخره سال ۱۳۹۷در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از نشان «اصفهان، یک قصۀ ناگفته» رونمایی شد تا از روایت‌های سربه‌مهر و داستان‌های نگفتۀ شهر و وصف بی وصف آن برای معرفی بهتر شهر در جوامع مقصد مدد بگیرد و کم‌کم همه‌چیز داشت خوب پیش می‌رفت که کرونا شیوع پیدا کرد و جامعۀ گردشگری بخش زیادی از سرمایه‌های خود را از دست داد. بااین‌وجود ما از پا ننشستیم و برای اولین بار مصوبات گردشگری را به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بردیم. حاصل این اقدام تشکیل ستاد احیای گردشگری بود و در همین حین، شرکت توسعه گردشگری اصفهان که عمدۀ سهام آن متعلق به اتاق بازرگانی و بازوی اجرایی این بخش در حوزۀ گردشگری است، پیاده‌سازی استراتژی‌های برند گردشگری اصفهان را بر عهده گرفت. این استراتژی‌ها با هنر مجید عرفانیان، منجر به خلق ویدئو کلیپ‌هایی به ۱۰ زبان زندۀ دنیا با موضوع داستان‌های نگفتۀ اصفهان شد و همچنین ما را به طراحی تورهای گردشگری مبتنی بر ناگفته‌های اصفهان رساند.

او ابراز امیدواری کرد که با فروکش کردن کرونا بتوانند اصفهان را به مقصد ایمن گردشگران در دنیا بدل کنند، این شهر را به جایگاه واقعی خود در حوزۀ گردشگری برسانند و بعد، دومینو وار این رویکرد را به شهرهای فلات مرکزی ایران نیز تعمیم بدهند.

حمید غفاری راد، مدیر راهبردی شرکت توسعه گردشگری راه ابریشم ایران‌زمین نیز در این نشست، پس از نمایش تصاویری از نشان هویتی شهرهای مختلف جهان اظهار کرد: ما بحث ایجاد هویت رقابتی شهرهای مقصد گردشگری در ایران را از اصفهان شروع کردیم. در واقع عمدۀ خدمات گردشگری در جهان نیز ذیل همین هویت رقابتی شکل می‌گیرد و ازاین‌رو در شرایطی که کرونا مانع ادامۀ بخشی از فعالیت‌ها شد در بحث عوامل زیرساختی به کمک ستاد احیای گردشگری اقداماتی را انجام دادیم.

او توضیح داد: گردشگر امروزی در شهر مقصد به دنبال کسب اطلاعات تاریخی نیست، بلکه به دنبال داستان‌هاست و ما با توجه به این امر، ۲۸۰ قصۀ نگفتۀ اصفهان را با مشارکت نخبگان شهر استخراج کردیم و سپس با انجام یک نظرسنجی گسترده بین گردشگرانی که به اصفهان سفر کرده بودند، به طرح و نشان «اصنهان» رسیدیم. طی این مدت با اصناف جلسات متعددی را برگزار کردیم به‌طوری‌که آن‌ها اکنون آمادۀ دریافت نشان «اصنهان» هستند، صداوسیما نیز برای همراهی با ما اعلام آمادگی کرده، با جامعۀ هتلداران، انجمن صنفی دفاتر خدمات ارتباطی و جامعۀ راهنمایان تور ارتباط خوبی را برقرار کرده‌ایم و به‌این‌ترتیب، پازل گردشگری اصفهان به‌مرور در حال تکمیل شدن است.

همه‌چیز دربارۀ «اصنهان» حمید غفاری راد

غفاری راد به راه‌اندازی نخستین مرکز تماس گردشگری کشور در اصفهان نیز اشاره کرد و در ادامه گفت: در صفحۀ اینستاگرامی «اصنهان» مجموعه کلیپ‌هایی با موضوع داستان‌های نگفتۀ اصفهان در حوزه مکان‌ها، غذاها، شخصیت‌ها و ... توسط مجید عرفانیان آماده و منتشر شد که بازخورد بسیار خوبی داشت. طراحی کمپین و بازی «اصفهان ۱۴۰۰» برای دولت‌خانۀ صفوی و انجام تبلیغات جاده‌ای نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای معرفی برند «اصنهان» بود و شش مسیر تور گردشگری را نیز طراحی کرده‌ایم که بر مبنای قصه‌های نهان اصفهان است و سازمان‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، بعد از مدیر راهبردی شرکت توسعه گردشگری راه ابریشم ایران‌زمین، مجید عرفانیان، جهانگرد و سازندۀ کلیپ‌های یک‌دقیقه‌ای اصفهان، خطاب به حاضران گفت: در حوزه گردشگری ایران مقصد سازی اصولی و حرفه‌ای انجام‌نشده و از چند سال قبل در اصفهان توسط یک بخش خوش‌فکر خصوصی تلاش شده تا هویتی جدید بر مبنای یک مقصدسازی اصولی خلق شود. این هویت از طرحی که نقش گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و نام «اصنهان» را دارد، همچنین از قصه‌های نگفتۀ اصفهان مایه گرفته و در حال حاضر، با توجه به شیوع کرونا جامعۀ گردشگر داخلی را مخاطب قرار داده است.

همه‌چیز دربارۀ «اصنهان» مجید عرفانیان و نفیسه حاجاتی

او تصریح کرد که در همه جای دنیا شهرداری‌ها متولی این اقدامات هستند چراکه بدون در نظر گرفتن منافع به پروموت شدن شهر کمک می‌کنند و ورود بخش خصوصی به چنین حیطه‌ای برای ایجاد اجماع بین نهادها و برداشن قدم‌های درست جای تحسین دارد.

عرفانیان، یادآور شد که شعار «اصفهان نصف جهان» به قوت خود باقی است و اصلاً قرار نیست که «اصنهان» جای آن را بگیرد.

نفیسه حاجاتی، مشاور رسانه‌ای شرکت توسعه گردشگری اصفهان نیز در پایان خبر داد که نشست رسانه‌ای رونمایی از دویست ویدئوی داستان‌های ناگفته اصفهان، شنبه اول آبان ماه از ساعت ۱۸ با حضور معاون گردشگری وزارت خانه میراث فرهنگی، مدیران نهادهای مختلف و خبرنگاران تخصصی حوزۀ گردشگری و میراث فرهنگی در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی اصفهان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان