تامین آب؛ درخواست مشترک مردم و مسئولان کرمان از دولت سیزدهم


تامین آب؛ درخواست مشترک مردم و مسئولان کرمان از دولت سیزدهم

براساس تقسیمات اقلیمی، ایران در منطقه گرم واقع است و در این بین کرمان جزو استان های کویری و با اقلیم گرم و خشک است که متوسط بارش سالیانه آن همواره کمتر از میانگین کشوری بوده است.

به گزارش ایسنا، تغییر اقلیم، کاهش نزولات جوی، خشکسالی های چندین ساله، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و ... وضعیت بحرانی را برای منابع آبی استان کرمان به وجود آورده و در نقاط مختلف استان به ویژه در فصل تابستان مردم بسیاری از روستاها و شهرها با مشکلات بسیار ناشی از کم آبی و قطعی آب مواجه هستند.

گرچه تدابیری از سوی مسئولان برای رفع این مشکلات اندیشیده و طرح هایی از جمله انتقال آب حوضه به حوضه، طرح اضطراری تامین آب شرب برای کرمان و ... دنبال شده است اما برای حل بحران کم آبی استان کرمان باید راهکار دائمی، اصولی و پایدار نبال و عملیاتی بشود.

اکنون با آغاز فعالیت دولت سیزدهم مسائل مختلف و مهمی در دستور کار دولتمردان قرار گرفته و به فراخور وضعیت و شرایط هر استان، این الویت های متفاوت است که در این مجال به اولویت مهم استان کرمان پرداخته ایم.

استاندار کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این سئوال که مهم ترین دستور کار دولت سیزدهم برای استان کرمان چیست؟ بیان کرد: اولویتی که رییس جمهور و دولت باید برای کرمان در دستور کار قرار بدهد، آب است چراکه آب تنش استان کرمان است.

وی ادامه داد: در زمینه اولویت های دیگر استان، در ماه های گذشته و همچنین از قبل کار شده، دسته بندی و داریم تبدیل به سند می کنیم که دولت می تواند این اولویت ها را انجام بدهد و به دلیل اینکه مسائل مبتنی بر واقعیات و شناخت از استان است و در صورتی که دنبال شود، باید در استان کرمان تحول مثبت بسیار خوبی را طی پنج تا ۱۰ سال آینده شاهد باشیم.

همچنین نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: اولویت اول در استان کرمان مسائل مربوط به تامین منابع آب است و طبیعتا امکان حیات، فعالیت و تلاش در حوزه اقتصادی به واسطه آب تامین می شود.

وی افزود: مسئله دوم فعال کردن ظرفیت های استان در بخش های مختلف صنعتی و معدنی است که اکنون کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت ها فعال شده و عدم توازن در شمال و جنوب و غرب و شرق نتیجه این وضعیت نا به سامان است.

پورابراهیمی تصریح کرد: در مرکز استان ساماندهی حاشیه نشینی (که ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در حاشیه ها ساکن هستند) را داریم و اولویت اول شهر کرمان است و باید رفع محرومیت کنیم و این وضعیت ساماندهی شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: کمک به ساخت واحدهای مسکونی روستایی و شهری و احیای نهضت مسکن سازی در مرکز استان کرمان و شهرهای مختلف و روستاها از دیگر مسائل مهمی است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد که این مسئله تحولی در حوزه اقتصادی استان ایجاد می کند.

وی افزود: فعال کردن بخش گردشگری در فعالیت های اقتصادی نیز مسئله مهمی است که این حوزه در دوران کرونا در رکود خاصی قرار گرفته و باید به داد این حوزه برسیم و با رویکرد جدید این حوزه دنبال شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز در رابطه با دستور کار مهم دولت سیزدهم در این استان به خبرنگار ایسنا گفت: در استان کرمان طی ماه های اخیر شورای راهبردی شکل گرفته که مسئولان ارشد و تصمیم ساز و تصمیم گیر از جمله استاندار، نمایندگان مجلس، رئیس کل دادگستری، دادستان، مدیرکل اطلاعات، امام جمعه و ... در آن عضو هستند و یکی از وظایف دبیرخانه شورا این است مسائل اولویت دار استان را که نیاز به خرد جمعی و کمک همه قوا دارد، احصاء کند و برای حل مشکلات هم افزایی داشته باشند.

وی بیان کرد: این شورا چند مسئله اولویت دار را در دستور کار قرار داده و نخستین مسئله که در حال تصمیم گیری در شوراست، بحث آب به ویژه در شهر کرمان است.

علیدادی سلیمانی ادامه داد: در جای جای استان کرمان از جمله جنوب، شرق و شمال نیاز به آب داریم و در بحث آب شرب در شهرهای مختلف از جمله مرکز استان دچار مشکل هستیم که امیدواریم تصمیم درستی در این شورا برای این مسئله بگیریم.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: مسائل مهم استان کرمان یکی پس از دیگری به صورت منطقی، کارشناسی و دقیق در شورای راهبردی مطرح و تصمیم گیری خواهد شد و اگر نیاز باشد در سطح کلان به دولت پیشنهاد می شود و انشاءالله شاهد یک جریان پویا، فعال و مطالبه گر منطقی از دولت سیزدهم خواهیم بود و با نگاه مساعدت و همکاری کار را دنبال می کنیم و فکر می کنم استان کرمان دوران خوبی را در زمان فعالیت این دولت داشته باشد.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویری از شمارش آرای دور دوم انتخابات مجلس