بستر توسعه بخش کشاورزی استان اردبیل تسهیل می‌شود


بستر توسعه بخش کشاورزی استان اردبیل تسهیل می‌شود

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با ورود این استان به کشاورزی حفاظتی و استفاده از دستگاه‌های خودکششی بستر مناسبی برای بهره گیری بهینه و نهادینه از مکانیزاسیون و ماشین‌آلات مدرن و به روز کشاورزی در مسیر توسعه این بخش فراهم شده است.

خلیل نیکشاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اولویت کشاورزی این استان بر گذر از کشاورزی سنتی و ورود به کشاورزی مدرن متمرکز شده است.

به گفته وی ، استان اردبیل دارای ۲۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه تراکتور ، ۱۴۵۰ دستگاه کمباین و بالغ بر ۸۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ادوات دنباله‌بند کشاورزی بوده و ناوگان مکانیزاسیون نیز در سطح ایده‌آل و قابل قبولی قرار دارد.

وی اظهارکرد: متوسط ضریبی که برای مکانیزاسیون استان‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده است ، ۲.۱ درصد می‌باشد، در حالی که این ضریب در استان اردبیل ۳۶.۲ است.

نیکشاد افزود: این استان در تولید عدس، سویا، بذر چغندر و ذرت بذری (سورگوم) رتبه اول ، سیب زمینی ، هلو و شلیل رتبه دوم ، کلزا ، عسل و پرورش گاو میش رتبه سوم ، پنبه رتبه پنجم ، گندم ، جو و انواع علوفه رتبه هشتم کشوری را حائز می‌باشد.

وی گفت: همچنین حدود ۱۰ درصد جوجه یکروزه کشور در این استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: استان اردبیل با تولید سالیانه حدود چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل ۳.۱ میلیون تن محصولات زراعی ، ۳۹۰ هزار تن محصولات دامی ، ۴۰۰ هزار تن محصولات باغی و ۹ هزار و ۸۰۰ تن ماهی حدود چهار درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده و ارزش ناخالص تولید سالانه بخش کشاورزی حدود ۲۴۰۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

استان اردبیل با دارا بودن حدود ۳.۹ میلیون واحد دامی ، سه میلیون قطعه طیور بومی و سایر ماکیان ، ۴۵۸ هزار کندوی زنبور عسل و تولید حدود ۲۷۸ هزار تن شیر خام ، ۳۰ هزار تن گوشت قرمز ، ۵۴ هزار تن گوشت سفید ۷۵۰۰ تن تخم مرغ ، ۷۳۴۰ تن عسل و ۹۸۰۰ تن ماهی در سال از قطب‌های مهم دامپروری کشور بشمار می‌رود.

کشاورزی حفاظتی یک سیستم کشاورزی است که می‌تواند ضمن بازسازی اراضی تخریب شده، از نابودی اراضی زراعی جلوگیری کند. این روش پوشش دائمی خاک، حداقل اختلاط خاک و تنوع گونه‌های گیاهی را ارتقاء می‌دهد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خانوارهای آسیب‌دیده از سیل خلخال امدادرسانی شدند