در فصل سرد مراقب اختفای حیوانات در خودرو باشیم


در فصل سرد مراقب اختفای حیوانات در خودرو باشیم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: در روزهای سرد سال برخی حیوانات، به خصوص گربه‌ها و پرنده‌ها برای داشتن یک فضای گرم شب هنگام به خودروها پناه می‌برند.

محمدعلی پیراسته در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برخی از شهروندان، بی‌اطلاع از حضور حیوانات در داخل ماشین، با روشن کردن و حرکت کردن با خودرو باعث آسیب و یا کشته شدن این موجودات شده و حتی به وسیله نقلیه خود نیز خسارت وارد می‌کنند.

وی با اشاره به خودداری از روشن کردن یک‌باره خودرو افزود: بررسی اطراف خودرو، داخل موتور، یک ضربه سریع به کاپوت یا بوق، کافی است تا گربه و دیگر موجودات از داخل ماشین خارج شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، تصریح کرد: هر سال با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گاز سوز، تعدادی از هم‌وطنان جان خود را در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از دست می‌دهند، بنابراین به شهروندان سفارش می‌شود نکات ایمنی را هنگام استفاده از این وسایل رعایت کنند.

پیراسته اظهار کرد: مونوکسیدکربن گازی بی‌رنگ و بو و بسیار سمی است که از نظر ظاهری قابل مشاهده نبوده و در اثر سوخت ناقص مواد سوختنی و عموماً در فضای بسته و فاقد اکسیژن تولید می‌شود و حتی مقدار بسیار کم آن هم برای انسان خطرناک است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: هنگام خرید وسایل حرارتی باید به نشان استاندارد آن توجه شود و هنگام نصب بخاری و وسایل گرمایشی باید از مسیر تهویه و جریان مناسب هوا اطمینان حاصل کرد.

پیراسته افزود: شهروندان هنگام خرید و یا اجاره منزل، ابتدا باید ایمنی دودکش‌های آن را با کمک متخصصان بررسی و جهت اطمینان بیشتر می‌توانند منزل خود را با نصب هشدار دهنده مونوکسید کربن تأیید شده، ایمن کنند.

وی تصریح کرد: همه وسیله‌های گرمایشی با سوخت فسیلی مانند گاز، نفت، گازوئیل و ...، باید سالانه توسط افراد متخصص، سرویس و نظافت شود زیرا نقص فنی دودکش‌ها عامل اساسی مسمومیت‌ها و مرگ و میرهای ناشی از گاز مونوکسید کربن است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان تأکید کرد: شعله وسایل گرمایشی همیشه باید به رنگ آبی باشد و رنگ زرد شعله باید با تعمیر وسیله توسط تعمیرکار معتبر به رنگ آبی تبدیل شود. همچنین آبی بودن شعله نیز همواره به معنی کارکرد صحیح دودکش نیست.

وی تصریح کرد: دودکش بخاری در زمان استفاده حتماً باید داغ باشد. سردی لوله دودکش، نشانه انتشار گاز مونوکسیدکربن در فضای داخل منزل بوده و احتمال وقوع حادثه و مرگ خاموش وجود خواهد داشت.

پیراسته در خصوص علامت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گفت: علائم مسمومیت با این گاز نیز شامل کرختی، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، بیهوشی، تشنج و اغماء است، البته در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان تأکید کرد: بهترین کار در مواجهه با فرد مسموم این است که با حفظ خونسردی فرد را از شرایطی که دچار مسمومیت شده خارج کرده و بلافاصله درها و پنجره‌ها باز شود تا اکسیژن کافی به فرد مصدوم برسد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)