نیاز اصفهان به ایجاد ظرفیت برای پذیرش 3 هزار معتاد متجاهر


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به پیش بینی...
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به پیش بینی وجود دو هزار و 500 تا سه هزار معتاد متجاهر در استان، گفت: هم اکنون ظرفیت پذیرش 400 معتاد متجاهر را در دو مرکز ماده 16 در استان داریم.

محسن یارمحمدیان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه مراکز ماده ۱۶ (معرفی اجباری معتادان برای درمان) با حداکثر ظرفیت در استان مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: در برخی مقاطع زمانی و پیک های کرونا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید داشت مراکز ماده ۱۶ با نصف یا یک سوم ظرفیت فعالیت کنند. در آن زمان در دو مرکز هر کدام با ظرفیت ۲۰۰ نفر، نزدیک به ۱۶۰ تا ۱۷۰ معتاد متجاهر نگهداری می شد.

وی با بیان اینکه چند ماهی است ظرفیت دو مرکز ماده ۱۶ اصفهان تکمیل است، گفت: دیگر به دنبال اجرای طرح برای نگهداری معتادان متجاهر نیستیم، مگر در مواقعی مثل شب عید و هفته نیروی انتظامی، اما به غیر از این موارد، برنامه ریزی کرده ایم تا ۱۰۰ معتاد متجاهر را یک جا جمع آوری نکنیم، بلکه به هر میزان که ظرفیت مراکز خالی شد از نیروی انتظامی می خواهیم افراد جدید را به این مراکز تحویل دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه در مراکز ماده ۱۶ به مرور ۱۰ تا ۱۵ معتاد متجاهر پس از بهبودی ترخیص و سریع جایگزین می شوند، گفت: اینکه بعد از ترخیص معتادان بهبود یافته چه اتفاقی افتد مشخص نیست. در کشورهای دنیا که چرخه بازیابی معتادان تکمیل است و فرد بعد از ترخیص مراقبت می شود، میزان موفقیت پایین و ۱۰ تا ۱۵ درصد است که احتمالا این میزان در کشور ما پایین تر است.

وی با بیان اینکه نمی توانیم آمار دقیقی از بازیابی معتادان متجاهر پس از بهبودی از مراکز ماده ۱۶ اعلام کنیم، افزود: می دانیم که موفقیت پایین است، چون چرخه کامل نیست و فرد پس از ترخیص مشکل اشتغال، سوء پیشینه، پذیرش جامعه، سخت گیری خانواده و ... را دارد، بنابراین چرخه ناقص و عدم پذیرش فرهنگی باعث می شود، فرد بهبود یافته نتواند زندگی جدیدی در جامعه شروع کند.

یارمحمدیان با اشاره به وجود حداقل دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار معتاد متجاهر در استان، گفت: نیاز به ایجاد ظرفیت برای پذیرش معتادان متجاهر در استان داریم، درحالی که هم اکنون ظرفیت پذیرش ۴۰۰ معتاد متجاهر را در دو مرکز ماده ۱۶ در استان داریم. همچنین یک اردوگاه ماده ۴۲ داریم که مربوط به زندانیان مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه زنان معمولا ۱۰ درصد از معتادان در استان را تشکیل می دهند، گفت: زنان معتاد متجاهر در چند مرکز بهزیستی نگهداری می شوند و در حال حاضر مشکل زیادی برای پذیرش آنها نداریم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان قول داده مرکز جدید نگهداری از معتادان متجاهر در کنار باغ فدک را تا چند ماه آینده تحویل دهد، گفت: این مرکز که ظرفیت نگهداری ۵۰۰ نفر را دارد در مرحله نازک کاری است و امیدواریم به زودی افتتاح شود.

یارمحمدیان خاطرنشان کرد: معتادان متجاهری که در مراکز ماده ۱۶ پذیرش می شوند، به محض ورود به این مراکز واکسینه می شوند.

انتهای پیامک