خداداد مقبلی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از برخی راههای روستایی قوچان در جمع خبرنگاران افزود: یکی از علتهای اصلی کاهش این ضریب، توزیع نامناسب اعتبارات میباشد زیرا اطلاعات موجود از روستاها و راهها ناقص است.
وی ادامه داد: سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور طی سالهای ۹۸ و ۹۹ در بررسیهای دقیق توانسته است اطلاعات مناسبی درزمینه راههای روستایی کسب کند که میتواند طول راهها و کوهستانی یا دشت بودن مسیر را به صورت جزئی ارائه دهد.
معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور گفت: بر اساس این اطلاعات مشخص شد هفت استان از ۳۱ استان از قبیل سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی و کردستان در این زمینه کم برخوردار هستند.
وی افزود: توزیع اعتبارات توسط استانها انجام شده و اطلاعات تکمیلی نیز توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای احصا شده است لذا باید در بودجه سال آینده این برنامه از حالت استانی خارج و به صورت ملی تغییر یابد تا اعتبارات برای روستاهای محروم به درستی اختصاص پیدا کند.
مقبلی ادامه داد: در حال حاضر ضریب برخورداری خوزستان در این زمینه ۹۴ تا ۹۵ درصد است در صورتی که شهرستان دزفول ضریب برخورداری ۲۴ درصد دارد که این اختلاف نشان از نامناسب بودن توزیع اعتبارات بر اساس اطلاعات ناقص است.
وی یکی از مشکلات اساسی را تأمین قیر و افزایش قیمت آن دانست و گفت: سال گذشته قیمت هر تن قیر پنج میلیون تومان بود اما امروز این مبلغ بدون افزایش در اعتبارات به ۱۲ میلیون تومان رسیده که باعث ناتمام ماندن بسیاری از پروژهها شده است.
معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور افزود: در حال حاضر سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آماده آسفالت در استانهای کشور وجود دارد که معطل تأمین قیر است و فرارسیدن پاییز و زمستان، بارش نزولات آسمانی و کاهش دمای هوا باعث خواهد شد در صورت تأمین نشدن قیر تمام اقدامات دوباره انجام شود.
وی با اشاره به بازدید از راههای روستایی قوچان ادامه داد: این شهرستان در بهرهمندی از راه روستایی همسان با کشور است اما برخی روستاها همچنان بدون آسفالت باقی ماندهاند که اغلب جمعیت بیش از ۲۰ تا ۵۰ خانوار دارند.
مقبلی گفت: برای راه روستای مشکانلو و کتلر نیز در کمیته برنامهریزی شهرستان قوچان تصمیمگیری و اعتباری در نظر گرفته شده بود که یک بار به مناقصه گذاشته شد اما پیمانکاری برای آسفالت راه روستایی مشکانلو مشارکت نکرد.
وی با بیان اینکه این پروژه ۲ باره تجدید مناقصه شده و در صورت تعیین پیمانکار در کمترین زمان به مرحله اجرا خواهد رسید افزود: برخی مسیرهای فرعی این شهرستان نیز با داشتن عمر بیشتر از ۲۵ سال رویه نامناسب دارند که برای روکش آسفالت آنها باید اعتبارات استانی تأمین شود.
شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.