ارگ تاریخی بلقیس اسفراین مرمت می‌شود


ارگ تاریخی بلقیس اسفراین مرمت می‌شود

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از مرمت ارگ تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین خبر داد.

علی مستوفیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مرمت و حفاظت برج‌وبارو، شارستان و محوطه ارگ تاریخی اسفراین با اعتبار دو میلیارد و ۹۹۹ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی مرمت می‌شود.

وی گفت: از جمله اقداماتی که در این فصل از مرمت ارگ انجام می‌شود اصلاح و اجرای پوشش حفاظتی، خواناسازی و آواربرداری است.

مستوفیان افزود: شهر بلقیس بقایای شهر کهن اسفراین در خراسان شمالی است که از سده‌های نخستین اسلام شکل‌گرفته و تا پایان دوره صفوی و اوایل قاجار زندگی در آن جریان داشته و به عبارتی بیش از هزار سال تاریخ اسفراین را در دل خود جای‌داده است. شهر بلقیس شرایط و ویژگی‌های کامل یک شهر اسلامی را دارا هست و از بخش‌های مختلف شامل ارگ، شهرستان و تأسیسات مختلف شهری چون بازار و مسجد و... برخوردار است.

وی گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر بلقیس از سال ۱۳۸۶ با انجام گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم شهر شروع شد و تاکنون به طور مستمر ادامه داشته است. کاوش‌های شهر بلقیس منجر به کشف آثار فرهنگی - هنری نفیسی شامل انواع سفالینه‌ها و ظروف، سکه، کوره‌های سفالگری، بقایای مسجد و آب‌انبار و آثار دیگری شده است که روی‌هم‌رفته تصویر روشنی از تاریخ این شهر باستانی را ترسیم می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به تأسیس پایگاه میراث‌فرهنگی شهر بلقیس در سال ۱۳۸۸ ادامه داد: انجام مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناختی منجر به معرفی شهر بلقیس و تبیین اهمیت‌های فرهنگی آن شد.

وی گفت: ارگ بلقیس اسفراین با شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سامانه جامع سه هزار شهید در خراسان شمالی راه‌اندازی شد