اخبار کوتاه از محیط زیست کردستان


اخبار کوتاه از محیط زیست کردستان

سنندج- ایرنا- اختصاص اعتبار برای اجرای پروژه‌های سایت تکثیر و پرورش وحوش بیجار، اهدای 500 کیلوگرم علوفه محیط زیست و کشف 2 قطعه کبک وحشی از منزل مسکونی شکارچی در کامیاران از جمله اخبار کوتاه محیط زیست کردستان است.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در بازدید از سایت تکثیر و پرورش وحوش شهرستان بیجار وعده اختصاص اعتبار ویژه برای محوطه سازی، آسفالت راه دترسی و سایر نیازهای این سایت داد.

بهرام نصراللهی زاده همجواری سایت تکثیر و پرورش حیات وحش بیجار با روستای تاریخی و گردشگری صلوات آباد را موجب جذب توریسم و اکوتوریسم برای استان و شهرستان خواند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیجاراز تامین اعتبارات احیاء زمین کاشت یونجه، حفر چاه و سایر طرح ها تشکر کرد و گفت: با توجه به مشکلات و کمبودهای موجود در امر حفاظت از طبیعت و حیات وحش و سایت نیاز به نگاه ویژه مسوولان و مساعدت‌های لازم برای تخصیص اعتبار مربوطه در راستای حفاظت بهینه از طبیعت و حیات وحش داریم.

علی اصغر هدایت زاده با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده بیجار حدود ۳۲ هزار هکتار مساحت دارد، افزود: بخاطر تنوع گونه های جانوری، گیاهی، تنوع اقلیمی، زیستگاه پستاندارانی همچون قوچ و میش ارمنی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، پرندگانی مانند کرکس مصری، کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی و باقرقره است.

اخبار کوتاه از محیط زیست کردستان

کشف ۲ قطعه کبک وحشی از منزل مسکونی شکارچی در کامیاران

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کامیاران گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی مبنی بر نگهداری غیر مجاز پرندگان وحشی در خانه، ماموران یگان حفاظت موضوع را در دستور کار قرار داده و پس از صحت موضوع و اطمینان کامل، طی هماهنگی با دادستان شهرستان کامیاران حکم ورود به منزل این متخلف از مراجع قضایی گرفته شد.

سامان سیفی افزود: مأموران طی بازرسی و تفتیش ۲ قطعه کبک، ۵ عدد قفس چوبی زنده گیری پرندگان را کشف و ضبط کردند.

وی با اشاره به اینکه با هرگونه تخلف زیست محیطی برابر قانون برخورد خواهد شد، اظهار داشت: پرونده تخلف پس از تنظیم، توسط واحد حقوقی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کامیاران اظهار داشت: کبک ها بعد از تیمارداری و اطمینان دامپزشک متخصص، در زیستگاه های کامیاران به دامان طبیعت باز خواهند گشت.

مشارکت مردمی برای تامین علوفه وحوش در سایت تکثیر بیجار

رییس اداره حفاظت محیط زیست بیجار از اهدای ۵۰۰ کیلوگرم علوفه به سایت نگهداری حیات وحش توسط یک کشاورز خیر این شهرستان خبر داد و گفت: مشارکت های مردمی برای حفاظت همه جانبه از محیط زیست اقدامی خداپسندانه است که در سال‌های اخیر برای حمایت از حیات وحش از طرف دوست داران محیط زیست شهرستان بیشتر به چشم می خورد.

علی اصغر هدایت زاده افزود: کشاورز خیر بیجاری به صورت خودجوش این میزان علوفه را تحویل ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان داده است که در زمستان سال جاری به منظور تغدیه حیات وحش توزیع شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم با تغییر نگرش، مشارکت عمومی و ایجاد همدلی همه مردم و مسوولان بتوانیم گام های مثبت و موثری در راستای تحقق اهداف زیست محیطی شهرستان برداریم.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی وچندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصر بفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم؛ کاهش 11/4 درصدی وفات در کردستان نسبت به سال قبل