88 درصد پهنه اقلیمی کاشمر درگیر خشکسالی است


88 درصد پهنه اقلیمی کاشمر درگیر خشکسالی است

رئیس اداره هواشناسی کاشمر با بیان اینکه 55 درصد پهنه شهرستان درگیر خشکسالی خفیف، 25 درصد خشکسالی متوسط و هشت درصد خشکسالی شدید است، گفت: طی سال گذشته زراعی مجموعا در 88.4 درصد پهنه اقلیمی شهرستان خشکسالی را لمس کرده‌ایم.

علی‌اصغر زاده در گفت‌وگو با ایسنا از کاهش ۵۵ درصدی حجم بارش‌ها در سال زراعی سال گذشته نسبت به دوره آماری سال قبل خود و کاهش ۲۱ درصدی نسبت به آمار بلندمدت ۳۰ ساله خبر داد.

وی افزود: فصل زراعی گذشته که از یکم مهر ماه سال ۱۳۹۹ آغاز و تا یکم مهر ماه سال جاری ادامه داشت، از نظر بارشی سال زراعی کم‌بارشی بود.

وی با بیان اینکه در این فصل ۱۵۲ میلیمتر حجم بارشی بود که به ثبت رسید، اظهار کرد: بیشترین حجم بارش تجمعی ماهانه سال زراعی گذشته در اردیبهشت‌ ماه امسال با ۵۷ میلی‌متر اتفاق افتاد.

رئیس هواشناسی کاشمر عنوان کرد: در فصل زمستان سال زراعی گذشته حجم بارش‌ها فقط ۴۹ میلی‌متر بود که این نشان دهنده تغییر اقلیم، تغییر در آهنگ بارش‌ها و جابه‌جایی بارش‌ها از فصل زمستان به بهار است.

وی تصریح کرد: به لحاظ بارشی شاخص SPI که بر حسب آن وضعیت خشکسالی را محاسبه می‌کنند، ۱۱.۶ درصد کل پهنه اقلیمی منطقه کاشمر شرایط خشکسالی در حد نرمال را رقم زده است.

اصغرزاده گفت: از کل پهنه اقلیمی خراسان رضوی ۹۰.۷ درصد آن دچار شرایط خشکسالی بوده و شرایط بارشی مناسبی را در سال زراعی قبلی رقم نزده است.

رئیس هواشناسی کاشمر تصریح کرد: در فصل زراعی گذشته متوسط دما در شهرستان ۱۸.۷ درجه سانتیگراد ثبت شده که این رقم نسبت سال زراعی قبل 0.7 قبل گرم‌تر بوده‌ است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به دوره آماری بلندمدت نیز 0.6 افزایش دما در شهرستان ثبت شده، گفت: گرم‌ترین دمای امسال در تیر و مرداد رخ داد. طی سال زراعی گذشته شروع گرما زودتر رقم خورد.

اصغر زاده عنوان کرد: موج گرمایی که سریع شکل گرفت، در اردیبهشت‌ ماه متوسط دما را به ۳۰ تا ۳۲ درجه رساند؛ به طوری که اردیبهشت سال زراعی قبل‌تر متوسط دما ۲۲ درجه بود. در اردیبهشت‌ سال زراعی قبل نسبت به سال زراعی قبل از آن نیز متوسط دما هشت درجه گرم‌تر بود.

رئیس هواشناسی کاشمر اظهار کرد: متأسفانه آهنگ دما تغییر کرده است. اگر چه تیر و مرداد باید افزایش دما داشته باشیم اما از اردیبهشت‌ ماه آهنگ افزایش دما در شهرستان اتفاق افتاد.

رئیس هواشناسی کاشمر بیان کرد: در فصل زراعی به لحاظ بارشی ۲ ماه اول پاییز بارش کمتر از نرمال پیش بینی شده و در آذر ماه به سطح نرمال و کمی بالاتر خواهیم رسید.

وی به وضعیت بارش‌های شهرستان کاشمر در مقایسه با کل خراسان ضوی اشاره کرد و افزود: متوسط بارش استان در سال زراعی قبل ۱۲۰ میلیمتر بود که شرایط بارش شهرستان نسبت به استان وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

اصغرزاده تصریح کرد: در کل استان ۶۰ درصد کاهش بارش نسبت به سال زراعی قبل رقم خورد. همچنین کل استان نسبت به دوره آماری بلندمدت خود ۴۱ درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟