سرانه کتاب در گنبدکاووس 17 برابر کمتر از استان گلستان است


سرانه کتاب در گنبدکاووس 17 برابر کمتر از استان گلستان است

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس با تاکید بر ضرورت حضور خیرین کتابخانه‌ساز برای رفع مشکلات حوزه کتاب گفت که به ازای هر 100 نفر در این شهرستان 2 نسخه کتاب وجود دارد که این تعداد در مقایسه با سرانه استان گلستان 17 برابر کمتر است.

علیرضا مجاهدی‌راد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد کتاب‌های چهار کتابخانه عمومی و یک کتابخانه مشارکتی گنبدکاووس را ۷۷ هزار و ۳۰۰ نسخه اعلام کرد و اظهارداشت: ۸۲۶ هزار و ۶۰۵ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی و مشارکتی گلستان نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر در گلستان ۳۴ نسخه و این رقم در گنبدکاووس فقط ۲ کتاب است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس ادامه داد: برگزاری گلریزان کتاب به مناسبت‌های مختلف از جمله گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ اهدای کتاب، پیگیری تامین اعتبار برای ساخت کتابخانه عمومی در زمین ۲ هزار مترمربعی تحویلی شهرداری گنبدکاووس در خیابان جرجان و تسریع در تکمیل فضای ۶۵۰ مترمربعی یک مجتمع ساختمانی اهدایی شهرداری در خیابان بعثت برای راه‌اندازی کتابخانه عمومی و راه اندازی کتابخانه عمومی در ساختمان در حال ساخت "سرای محله" در محله سیدآباد و چای بویین از مهمترین اقدامات امسال این نهاد در افزایش سرانه کتاب شهرستان است.

مجاهدی‌راد تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس را سه هزار و ۳۱ نفر اعلام کرد و گفت که تعطیلی فعالیت کتابخانه‌ها به دلیل شرایط شیوع کرونا در ۲ سال گذشته تعداد اعضا را ۵۰ درصد کاهش داد.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس با اشاره به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی (۲۴ تا ۳۰ آبان)، اظهارداشت: بیش از ۵۰ برنامه توسط این مجموعه در طول هفته برگزار می‌شود که برپایی پایگاه در میدان مرکزی و هماهنگی با تمام کتابخانه‌های عمومی برای جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی مردم در جشن گلریزان کتاب، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی، بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب‌های امانی، مسابقه نقاشی و برگزاری نشست‌های کتابخوان از جمله آن است.

مجاهدی راد یادآور شد:‌ در آخرین جشن گلریزان کتاب در گنبدکاووس که قبل از شیوع کرونا برگزار شد مردم این شهرستان حدود ۲ هزار نسخه کتاب اهدا کردند که انتظار می‌رود امسال استقبال از این جشن بیشتر از قبل باشد.

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مجموع ۲ هزار و ۶۶۴ مترمربع فضای کتابخانه‌ای شامل سه باب کتابخانه عمومی در نقاط شهری، یک باب کتابخانه عمومی در روستا و یکی کتابخانه مشارکتی در اداره زندان دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سرمربی: دوسوم هزینه تیمداری والیبال نشسته گنبد پرداخت شد