رشد 60 درصدی صادرات ایران به آذربایجان علیرغم تنش‌های سیاسی موجود میان دو کشور


رشد 60 درصدی صادرات ایران به آذربایجان علیرغم تنش‌های سیاسی موجود میان دو کشور

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان از رشد 60 درصدی صادرات ایران به این کشور در سال 1400 و عبور راحت کامیون‌های ایرانی از خاک آذربایجان به مقصد روسیه خبر داد.

رشد 60 درصدی صادرات ایران به آذربایجان علیرغم تنش‌های سیاسی موجود میان دو کشور

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «ایران به اروپا مواد مخدر ارسال می‌کند»، این آخرین جمله از زبان رئیس جمهور آذربایجان است که چند ماه پیش باعث ایجاد تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور ایران و آذربایجان شد.



از زمان اشغال منطقه قره باغ توسط ارتش آذربایجان، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان به پشتوانه ترکیه، همواره سخنان و رفتار تحریک آمیزی رانسبت جمهوری اسلامی ایرانانجام داده است.



اکنون مدتی است که گرد و خاک تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک میان تهران و باکو فرو نشسته و مقامات دو کشور از اظهار نظر‌های مثبتی پیرامون یکدگیر استفاده می‌کنند؛ البته باید خاطر نشان ساخت که موضع و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود همواره مبتنی روابط مسالمت آمیز بوده و این همسایگان ایران هستند که گه گداری اقدامات تحریک آمیزی را علیه منافع جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهند.



پیرو همین مسئله، بازارنیوز پیگیر آخرین وضعیت تجاری میان دو کشور ایران و آذربایجان شد؛ «حسین پیر موذن» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان در گفتگو با بازارنیوز به آخرین وضعیت روابط تجاری دو کشور ایران و آذربایجان اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: روابط تجاری تهران و باکو عمدتا به دو شکل صورت می‌پذیرد، نخست تجارت سنتی است که اکنون با روش و روال گذشته خود درحال انجام شدن است؛ در ارتباط با این مسئله باید این نکته را خاطر نشان ساخت که تراز تجاری دو کشور در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، افزایش ۶۰ درصدی را تجربه کرده است.



رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان در تشریح رشد ۶۰ درصدی صادرات ایران به آذربایجان گفت: علیرغم تنش‌های سیاسی موجود میان دو کشور ایران و آذربایجان در ماه‌های اخیر، اکنون ما شاهد یک روابط تجاری متعادل میان تهران و باکو هستیم؛ در خصوص جزئیات رشد ۶۰ درصدی تراز تجاری دو کشور باید متذکر شد که در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال گذشته، صادرات غیر نفتی ایران به آذربایجان از لحاظ وزنی و ارزشی رشد قابل توجهی داشته است.



وی افزود: اکثر کالا‌های صادراتی ایران به آذربایجان، عمدتا شامل محصولات شیمایی، صنایع غذایی، و سلولزی می‌شود و اکنون می‌توان به جرئت بیان کرد که وضعیت تجاری دو کشور درسال جاری نسبت به ادوار گذشته در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.


کارشکنی آذری‌ها در صدور ویزای تجاری

پیر موذن در ادامه به موانع موجود در روابط تجاری میان دو کشور ایران و آذربایجان اشاره و پیرامون آن گفت: درحال حاضر پیچیدگی و تاخیر در صدور روادید تجاری، از مهم‌ترین موانعی است که برای تجار ایرانی حاضر در بازار آذربایجان مشکلات متعددی را فراهم نموده است.



رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان ادامه داد: در حال حاضر و به دلیل کارشکنی‌های مقامات دولت آذربایجان صدور روادید برای تجاری ایرانی به سختی انجام می‌شود و این مضوع باعث تضعیف حضور فعال ایران در بازار هدف آذربایجان و دیگر کشور‌های حاضر در منطقه قفقاز شده است.



وی تصریح کرد: بر اساس رایزنی‌هایی انجام شده در کمسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در سال‌های گذشته، قرار بر این بود طرف آذربایجانی تسهیلاتی را برای واردات برخی از کالا‌ها در نظر بگیرد اما تاکنون این امر میسر نگردیده است؛ علاوه بر این با شیوع ویروس کرونا و تشدید تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک، برخی از اقدامات مشترک تولیدی که قرار بود با همکاری ایران و آذربایجان صورت بپذیرد، متوقف شده و حال باید دید که آینده روابط تجاری تهران و باکو چه مسیری را طی خواهد کرد.

کامیون‌های ایرانی می‌توانند به راحتی از خاک آذربایجان عبور کنند


پیرموذن در پاسخ به این سوال که اکنون وضعیت حمل‌ و نقل ناوگان ایرانی در آذربایجان به شکل است گفت: هر کشور قوانین خاص خود را دارد، اما علیرغم این موضوع باید خاطر نشان ساخت که کامیون و کالا‌های ایرانی به راحتی درحال عبور از خاک آذربایجان بوده و مشکلی پیرامون این مسئله وجود ندارد؛ طبق آخرین تفاهم نامه منعقد شده میان ایران و آذربایجان، روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ دستگاه کامیون درحال عبور از خاک آذربایجان به سمت روسیه هستند.



این فعال بخش خصوصی در ادامه ضمن انتقاد از برخی اظهارات سیاسی انجام شده پیرامون شرایط تجاری دو کشور ایران و آذربایجان گفت:اخبار آخرین وضعیت تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان باید تنها از سوی فعالان بخش خصوصی و تجار حاضر در بازار آذربایجان به گوش مردم برسد، هر گونه تحلیل سیاسی اشتباهی می‌تواند در نهایت منجر به خدشه دار شدن روابط دو کشور بیانجامد.



وی در پایان خاطر نشان ساخت: هم اینک سفرای دو کشور به همراه رایزنان حاضر در سفارت‌خانه‌ها اقدامات شایسته‌ای را برای تحکیم روابط تجاری دو کشور انجام داده‌اند و در این میان سفیر جمهوری اسلامی ایران مستقر در باکو نیز نقش پر رنگی را در تحکیم روابط تجاری تهران- باکو، ایفا کرده است.



پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!