سواد ناکافی رسانه‌ها و مسئولان وارونگی افکار عمومی را تشدید کرده است


سواد ناکافی رسانه‌ها و مسئولان وارونگی افکار عمومی را تشدید کرده است

نصراللهی از تشدید شدن وارونگی افکار عمومی به دلیل سواد ناکافی رسانه ها و مسئولان خبرداد.

باشگاه خبرنگاران جوان،رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب وارونگی افکار عمومی در خبرگزاری فارس گفت غفلت از مسائل مهم بویژه افکار عمومی و انباشت مسائل راهبردی یکی از مسائل مهم کشور بویژه رسانه‌ها است.

نصراللهی گفت کشور به تعبیر مقام معظم رهبری با محاصره تبلیغاتی و جریان تحریف مواجهه است و ضرورت دارد مسئولان و رسانه‌ها افکار عمومی در این شرایط دریباند؛ نه اینکه با غفلت و تاخیر در استارت و تعجیل در استاپ، وارونگی افکار عمومی را تشدید کنند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای گفت: وارونگی افکار عمومی پدیده چند وجهی است و ریشه در عملکرد حال و گذشته مسئولان و رسانه‌ها و تغییر در آرایش و تعدد رسانه‌ای دارد؛ وارونگی افکارعمومی به مفهوم مقاومت کاربران و مخاطبان در مقابل روایت‌های رسمی و یا واکنش معکوس و برخلاف انتظار مسئولان است.

وی وارونگی افکار عمومی را نتیجه تغییر و تحولات در آرایش رسانه‌ای و پیشرفت تکنولوژی ارتباطی و پدیده ارتباط جمعی شخصی و تعدد و تکثر بازیگران رسانه‌ای و خروج کنش گری از کنش گران رسمی و حاکمیتی دانست و با اشاره به حوادث مهم مثل حوادث آبان ۹۸، ترور شهید فخری زاده، طرح صیانت، سند همکاری جامع ایران و چین افزود: در این موضوعات مهم و راهبردی به دلیل غفلت رسانه‌ها و مسئولان از آرایش جدید رسانه‌ای، نداشتن پیوست رسانه‌ای و تاخیر در پوشش آن‌ها، کشور با وارونگی افکار عمومی روبرو شده است.

نصراللهی تصریح کرد با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطاتی و افزایش دسترسی‌های مردم، کاربران و مردم با اینکه مصرف کننده هستند تولید کننده و توزیع کننده هم هستند و کنش گری از انحصار حاکمیت رسانه‌های رسمی خارج شده و تولید و انتشار اخبار در انحصار رسانه‌های رسمی نیست و این تحولات پدیده وارونگی افکار عمومی را تشدید کرده است.

وی با اشاره به خروج کنشگری از انحصار صاحبان قدرت و ثروت و دسترسیی همگان به ابزار‌های ارتباطی تصریح کرد: این روز‌ها دیگر مسئولان و رسانه‌های رسمی تنها روایت کننده نیستند و هر کسی می‌تواند روایت خود را داشته باشد؛ بنابراین می‌شود گفت هر کسی زودتر، حرفه ای‌تر، صادقانه‌تر و جامع‌تر روایت کند، افکار عمومی را شکل می‌دهد.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای ادامه داد: وقتی کنش گری و میدان بازی عوض شده است، باید متناسب با این تغییرات نوع مسیر کنشگران رسمی تغییر کند، اما به نظر می‌رسد در این باره هم کنش گران رسمی رسانه‌ای و هم مسئولان داخلی این تغییرات را درک نکردند و هنوز متوجه نیستند که دیگر فقط خودشان نیستند که حرف می‌زنند و نباید انتظار داشته باشند مخاطبان فقط حرف آن‌ها را بشنوند. اما این کتاب به نویسندگی دکتر خلجی عرایض بنده را تائید می‌کند.

وی بیان کرد: همینطور این کنش گران رسمی و مسئولان درک نادرستی از مخاطبان دارند و دسترسی‌های آن‌ها به منابع خبری را متوجه نیستند. درک ناقص و نادرست و جاماندگی در گذشته باعث می‌شود رسانه‌ها و مسئولان، از راهبرد‌های پنج گانه انکار، سکوت، واقع نمایی، کوچک نمایی و بزرگ نمایی، تنها راهبرد کوچک نمایی و سکوت را اتخاذ می‌کنند و کمتر اتفاق می‌افتد واقع نمایی را اتخاذ کنند و در موضوعات مهم، پیوست رسانه‌ای داشته باشند. به هر صورت می‌توان گفت تحت تاثیر این رویکرد و راهبرد غلط بین دربانی و دروازه بانی مسئولان و رسانه‌ها شکافی می‌افتد و مسئولان یک چیزی می‌خواهند و مردم یک چیز دیگر و برای همین است که از کنار سوژه‌های راهبردی عبور می‌کنند یا از آن‌ها غفلت می‌کنند.

نصراللهی ادامه داد: نتیجه درک ناکافی و نادرست و اتخاذ رویکرد و راهبرد غلط باعث می‌شود که مردم اعتمادی به روایت‌های رسمی و رسانه‌های رسمی و مسئولان نداشته باشند و این برمی گردد به اینکه مسئولان یا سواد رسانه‌ای ندارند یا این سواد رسانه‌ای ناکافی است. چون سواد رسانه‌ای مسئولان ناکافی است به همین دلیل از بسیاری رویداد‌ها استفاده نمی‌کنند و جلوی برخی روایت‌ها را می‌گیرند که مردم را بی اعتماد می‌کنند. اگر سواد رسانه‌ای مسئولان و رسانه‌ها کافی باشد و اگر صادقانه با مردم رفتار کنند و اگر روایت اول را در انتشار خبر‌ها داشته باشیم، مطمئن باشید وارونگی افکار عمومی اتفاق نمی‌افتد و اعتماد افزایی می‌شود و مردم به رسانه‌های خودشان توجه می‌کنند.

وی ابراز کرد: پیامد وارونگی افکار عمومی که آقای دکتر خلجی به خوبی در کتابشان آوردند تنزل سرمایه اجتماعی، شکست استراتژی بازدارندگی و تعرض بیشتر رسانه‌های رقیب و فرصت سازی برای رسانه‌های دشمن است.

نصراللهی ادامه داد: خروج از محاصره تبلیغاتی، کسب و احیای مرجعیت رسانه‌ای و داشتن رسانه تراز انقلاب اسلامی و قدرت تاب آوری رسانه‌ای و جریان سازی رسانه‌ای و داشتن روایت اول، از اهداف بسیار مهم است و برای رسیدن به این اهداف راهبردی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند به بازسازی انقلابی در ساختار و نیروی انسانی و مدیریت پیام و رویکرد و راهبرد‌ها نیاز است.

آیین رونمایی از کتاب «وارونگی افکار عمومی» با حضور سپهر خلجی نویسنده کتاب، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم‌اجتماعی،، عبدالله گنجی مدیرعامل و مدیر مسئول روزنامه جوان، امیدعلی مسعودی رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره، حمید حسن پور رئیس دانشکده رسانه خبرگزاری فارس، مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه، شهرام ملازاده مدیر رادیو پیام و رادیو آوا، مهدی دادجو مدیر بخش کتاب رادیو فرهنگ و اساتید علوم ارتباط در خبرگزاری فارس برگزار شد.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آقای رئیسی! نوبت شماست