شوک در آسمان فرهنگ


شوک در آسمان فرهنگ

دنیای اقتصاد : اعلام پنج روز عزای عمومی از سوی مقام معظم رهبری،‌ پس از انتشار خبر شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش در سانحه هوایی و سوگواری عمومی به‌دنبال این فاجعه، تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور در یک هفته آینده تعطیل شد. روز گذشته همزمان با اعلام سوگواری عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور به مدت ۷روز تعطیل است.»

شوک در آسمان فرهنگ

تمــــامی کنسرت‌های مــوسیقی هفتـــــه اول خردادماه، و همچنین اجراهای تئاتر و رویدادهای حوزه هنرهای تجسمی در این مدت به زمان دیگری موکول شده است. زمان برگزاری برنامه‌های لغو‌شده از سوی برگزار‌کنندگان به مخاطبانشان اعلام خواهد شد. همچنین در طول یک هفته پیش رو سینماها تعطیل خواهد بود و اکران فیلم‌های کمدی تا مدتی متوقف خواهد شد. برخی اصناف هنری اعلام کرده‌اند آغاز دوباره اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های هنری در تهران از روز دوشنبه هفتم خردادماه خواهد بود. همچنین پلتفرم‌های فروش بلیت مربوط به تئاترها، کنسرت‌ها و سینماها اعلام کرده‌اند مبالغ واریزی برای خرید بلیت در طول روزهای پیش رو به حساب کاربری افراد عودت داده می‌شود و تمهیداتی نیز اندیشیده می‌شود تا این مبالغ به صورت نقدی امکان بازگشت به حساب بانکی شهروندان را داشته باشد.

افزون بر این برخی رویدادهای در حال برگزاری برنامه‌های خود را تا پایان عزای عمومی به تعویق انداختند. فرهاد قائمیان، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، ضمن عرض تسلیت به مناسبت حادثه سقوط بالگرد توضیح داد: بر اساس تصمیماتی که در ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گرفته شده، مراسم اختتامیه این رویداد در روز دوشنبه سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه برگزار نمی‌شود. صداوسیما نیز از زمان اعلام خبر حادثه برای هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور با قطع برنامه‌های معمول خود،‌ از عصر روز یکشنبه ویژه‌برنامه‌های خبری و تحلیلی را روی آنتن برده و پخش سریال‌ها و برنامه‌های روزمره این رسانه نیز تا اطلاع ثانوی تحت تاثیر عزاداری عمومی به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش خواهد بود. همچنین وزارت گردشگری و میراث فرهگی اعلام کرد که تمامی برنامه‌های این حوزه در کشور در طول دوره سوگواری عمومی معلق و متوقف خواهد بود. روابط عمومی این وزارتخانه در پیامی آورده است: تا اطلاع ثانوی تمام برنامه‌های هفته میراث فرهنگی لغو است. برنامه‌های بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

واکنش‌ها

شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش در سانحه هوایی،‌ از بعد‌از‌ظهر روز یکشنبه تا امروز همگان را در شوک فرو برد و تایید رسمی خبر این فاجعه، واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. در میان واکنش‌ها اصناف هنری کشور و هنرمندان نیز با انتشار بیانیه‌ها و پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی این واقعه را تسلیت گفتند. برخی هنرمندان تاکید کرده‌اند که در سراسر جهان روسای جمهور نماد و نماینده ملت‌ها هستند و سوگواری برای آنان به معنای احترام نهان به هویت ملی مردم است. احمد ایراندوست، مژده لواسانی، ملیکا زارعی، آزیتا ترکاشوند، سید محمود رضوی، محیا دهقانی و ... از جمله هنرمندانی بودند که در نخستین ساعات اعلام خبر درگذشت رئیس جمهوری، با انتشار تصاویری از او و همراهانش، مصیبت وارده را تسلیت گفتند.

در همین راستا، احمد نجفی، بازیگر و مجری پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و همراهان آنها، به بیان خاطره‌ای از رئیس‌جمهور پرداخت و گفت: من از دیشب تا الان از شدت ناراحتی و نگرانی نخوابیدم. حسی به من می‌گفت این سقوط معمولی نیست. واقعا حیف شد؛ چون آقای رئیسی انسان بسیار خوب و مهربان و خوشرویی بودند. من در دیداری که با ایشان داشتم تقاضایی را مطرح کردم. گفتند این موضوع را روی کاغذ بنویسید و به من بدهید تا ترتیب اثر بدهم. این جمله را با مهربانی و خوشرویی گفتند. من متنی نوشتم و اشاره کردم که کاری باید برای بچه‌های اوکراینی انجام شود. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم به این راحتی حرف من را گوش کنند. متاسفانه قبل از اینکه این تقاضا به دستشان برسد از دنیا رفتند.

بازیگر سریال کارآگاه علوی افزود: امیدوارم نفر بعدی هم با انرژی بیشتری ادامه بدهد. آقای رئیسی کارهای خیلی خوبی برای کشور انجام داد. ایشان از نابسامانی‌ها آزرده‌خاطر بود؛ اما همیشه با تواضع و خوشرویی رفتار می‌کرد. معتقدم آیت‌الله رئیسی نیروی خوب برای توسعه و پیشرفت ایران بود. علاوه بر این جمعی از نخبگان و اهالی فرهنگ افغانستان ضمن انتشار پیام تسلیتی در شبکه‌های اجتماعی، نوشتند: «رفتیم و داغ ما به دل روزگار ماند/ خاکستری ز قافله اعتبار ماند. حادثه ناگوار شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران شادروان سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه ایشان، ضایعه‌ای برای کشور و مردم شریف ایران و بلکه همه اهالی این وطن زبانی و فرهنگی بود. ایشان در مسوولیت‌های متعددی که در مصادر مهم مدیریتی جمهوری اسلامی ایران داشتند، همواره در پی تحکیم مناسبات نیک میان دو ملت و تکریم مهاجران افغانستان بودند.»


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آماده سازی خودروی حمل پیکر شهید جانی‌بت اوشانا