ایران و اندونزی در بخش کشاورزی و صنعت، مکمل اقتصاد یکدیگر هستند


ایران و اندونزی در بخش کشاورزی و صنعت، مکمل اقتصاد یکدیگر هستند

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: توسعه روابط اقتصادی نتایج مطلوبی برای دو کشور ایران و اندونزی در پی داشته است به طوری که حجم مبادلات اقتصادی ایران و اندونزی از 404 میلیون دلار در سال 2006، به 2 میلیارد دلار در سال 2011 رسیده است و مطالعات اقتصادی دو کشور ایران و اندونزی نشان می‌دهد که دو کشور در دو بخش کشاورزی و صنعت، مکمل اقتصاد یکدیگر هستند.

غلامحسین شافعی صبح امروز ۲۶ آبا ماه، در نشستی که با حضور سفیر اندونزی، هیات تجاری همراه و فعالان اقتصادی استان در ساختمان اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اندونزی به عنوان بزرگترین اقتصاد آسیای شرقی است و از معدود کشورهایی است که طی سال‌های گذشته نرخ رشد اقتصادی ۶ درصدی را پشت سر گذاشته است. کشور اندونزی به زودی به چهارمین اقتصاد دنیا تبدیل خواهد شد و این باعث خرسندی است که روابط تجاری‌ را با این کشور توسعه دهیم. طی سال‌های گذشته هیات‌های عالی رتبه زیادی میان دو کشور در رفت‌وآمد بوده‌اند که این ناشی از علاقه‌مندی سران دو کشور در جهت توسعه روابط همه جانبه است.

وی افزود: این علاقه‌مندی و توسعه روابط اقتصادی نتایج مطلوبی برای دو کشور ایران و اندونزی در پی داشته است. حجم مبادلات اقتصادی ایران و اندونزی از ۴۰۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶، به ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده است. گرچه که پس از تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که به وجود آمده حجم روابط اقتصادی میان ایران و اندونزی کاهش یافته اما این مساله هیچگاه موجب قطع روابط اقتصادی دو کشور قطع نشد. مطالعات اقتصادی دو کشور ایران و اندونزی نشان می‌دهد که دو کشور در دو بخش کشاورزی و صنعت، مکمل اقتصاد یکدیگر هستند. ایران نگاه ویژه‌ای به بازار اندونزی در موافقتنامه آسه‌آن دارد و گمان می‌کنم از طریق اندونزی می‌توانیم با تسهیلات بهتری به بازار منطقه ورود پیدا کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت‌های همکاری و تبادل تجاری میان دو کشور بیان کرد: زمینه‌های همکاری ایران با کشور اندونزی هم متنوع بوده و هم از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است. به عنوان مثال می‌توان با این کشور در زمینه‌های ساخت پالایشگاه،خدمات فنی و مهندسی، سدسازی،روغن‌های گیاهی و... تبادل تجاری داشت.

شافعی ادامه داد: موقعیت خراسان‌رضوی و مخصوصا مشهد در ایران یک موقعیت استراتژیک است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جمعیت عظیمی از کشورهای شمال، شرق و غرب کشور به دریای آزاد از طریق خراسان‌رضوی عبور می‌کند و این یک موقعیت منحصر به فرد برای این استان محسوب می‌شود. خراسان‌رضوی بر تولید دو کالای مهم زعفران و سنگ فیروزه تمرکز ویژه‌ای داشته و در این میان سنگ فیروزه بسیار مورد توجه کشور اندونزی قرار دارد.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان