ترخیص زودتر از موعد برنج‌های خارجی از گمرک/ 100 هزار تن برنج آماده ورود به بازار است


ترخیص زودتر از موعد برنج‌های خارجی از گمرک/ 100 هزار تن برنج آماده ورود به بازار است

سخنگوی گمرک از آزاد سازی زود‌تر از موعد برنج‌های خارجی خبر داد و گفت: درحال حاضر 100 هزار تن برنج آماده ورود به بازار مصرف کشور است.

ترخیص زودتر از موعد برنج‌های خارجی از گمرک/ 100 هزار تن برنج آماده ورود به بازار است

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در اوایل ماه جاری «مسیح کشاورز» دبیر انجمن وارد کنندگان برنج از ارسال نامه‌ای از سوی معاون وزارت جهاد کشاورزی به سازمان توسعه تجارت برای ثبت سفارش و آزاد سازی مجدد واردات برنج از اوایل آذر خبر داد.

اکنون در واپسین روز‌های آبان هستیم و همین مسئله باعث شد تا بدانیم فرایند واردات برنج خارجی در گمرکات کشور به چه نحوی در حال انجام شدن است؛ «روح الله لطیفی» سخنگوی سازمان گمرک در گفتگو با بازارنیوز به آخرین وضعیت ترخیص برنج‌های خارجی حاضر در گمرک اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: رفع محدویت واردات برنج خارجی که قرار بود از ابتدای آذر رفع شود، به دلیل نیاز بازار کشور به برنج زود‌تر از موعد مقرر خود انجلم شده است.

سخنگوی گمرک تشریح کرد: رفع این محدودیت با مجوز وزارت جهاد کشاورزی ۱۲ روز زودتر یعنی از ۱۸ آبان برداشته شده و پس از صدور این مجوز گمرکاتی که درگیر واردات برنج بوده‌اند، می‌توانند محوله‌های برنجی که از کلیه مراحل اداری ترخصیص عبور کرده‌اند را ترخیص کنند.

وی افزود: درحال حاضر ۸۵ هزار تن برنجی که تا قبل از فصل ممنوعیت وارد کشور شده بودند، به تدریج و از ۱۸ ابان در حال ترخصیص شدن هستند، در کنار ۸۵ هزار تن برنج مذکور، محموله ۱۵ هزار برنجی که به صورت درصدی است نیز به شرط ارائه اسناد و با کد رهگیری بانک شرایط ترخیص برایشان کاملا فراهم شده است؛ با در کنار هم قرار دادن این دو وضعیت می‌توان گفت که از ۱۸ آبان و با رفع محدودیت‌ها، ۱۰۰ هزار تن برنج به شرط انجام تمامی مراحل ترخیص آماده ورود به بازار شده‌‍اند.

رشد ۲۸ درصدی ترخیص برنج در ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۰

لطیفی در ادامه به عملکرد سازمان گمرک در ترخیص محموله‌های برنج در سال جاری اشاره و در خصوص آن گفت: در ارتباط با میزان محموله‌های برنج ترخیص شده از سوی سازمان گمرک باید این نکته را خاطر نشان ساخت که در ۷ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال ۹۹ شاهد رشد ۲۸ درصدی میزان ترخیص برنج از سوی سازمان گمرک بوده‌ایم.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: نکته قابل تامل این است که ارزش مالی برنج‌هایی که در ۷ ماهه نسخت سال ۱۴۰۰ ترخیص شده است به مراتب ارزان‌تر از محموله‌های برنجی بوده که در ۲ سال اخیر وارد بازار برنج کشور شده است، درحال حاضر علیرغم رشد ۲۸ درصدی میزان واردات انجام شده، مشاهده می‌کنیم که تنها ۱۸ درصد بر ارزش مالی محموله‌های برنج واردات افزوده شده است.

وی در پایان گفت:به نظر می‌رسد این امر نیز ناشی از شرایط و میزان کشش بازار است که برنج‌های ارزان‌تر توسط واردکنندگان برنج در سبد واردات کشور برای توزیع کامل در بازار و به جهت رفاه حال مصرف‌کنندگان گنجانده شده است؛ درحال حاضر علاوه بر محموله‌های ازان قیمت باید این مسئله را یادآور شد که اکنون همه محموله‌های برنج متروک شده در گمرک نیز در حال ترخص شدن است و تنها مقدار کمی از در گمرک قراردارد؛ از قرار معلوم تا کنون هیچ اقدامی برای ترخیص ان محموله متروک شده آن انجام نشده و با صرف نظر از این محموله می‌توان ادعا کرد که هیچ محموله برنج دپو شده‌ای در گمرک وجود ندارد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان