ذخیره حجم آب سد چری فاروج خراسان شمالی 50 درصد کاهش یافت


ذخیره حجم آب سد چری فاروج خراسان شمالی 50 درصد کاهش یافت

بجنورد-ایرنا- مدیر امور منابع آب شهرستان های شیروان و فاروج گفت: به علت ادامه خشکسالی ها و کاهش بارندگی امسال ذخیره حجم آب سد چری فاروج ابتدای ماه جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال 50 درصد کاهش یافته است.

اسحاق خسروپناه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اینک حجم ذخیره آب این سد ۷۴۰ هزار مترمکعب آب است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب بود.

وی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در این شهرستان خراسان شمالی از ابتدای سال زراعی امسال تا به امروز، ۲۵.۷ میلی متر بوده که در مدت مشابه سال گذشته، ۲۷.۵ میلی متر و بلند مدت، ۲۹ میلی متر ثبت شده که در درازمدت ۱۱ درصد کاهش یافته است.

خسروپناه در خصوص برنامه تحویلی آب سد چری به کشاورزان هم اظهار داشت: تا پایان اسفندماه امسال تحویل ۴۰۰ هزارمترمکعب آب پیش بینی شده است که از این میزان ۱۰۰ هزار مترمکعب جهت باغ ها و ۳۰۰ هزار مترمکعب برای بخش زراعت و زعفران است که از ابتدای مهرماه تاکنون ۱۳۰ هزار مترمکعب آب تحویل داده شده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان های شیروان و فاروج تراز این سد را یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: با توجه به ادامه خشکسالی های چند ساله گذشته تحویل آب به کشاورزان به صورت حجمی انجام شده است که کشاوزان باید همواره الگوی کشت را رعایت کنند و مدیریت آب را در نظر داشته باشند.

خسروپناه سطح اراضی شبکه آبیاری سد چری را حدود هزار و ۲۰۰ هکتار دانست که همه ساله آب کشتزارهای آن از طریق این سد تامین می شود.

سد چری که در ۱۰ کیلومتری شهر فاروج ساخته شده است که به لحاظ اهمیت چهارمین سد در بین پنج سد این استان است و توان تنظیم سالانه شش میلیون متر مکعب آب را دارد.

این سد از نوع سازه خاکی با هسته رسی است که ارتفاع دیواره آن ۴۲ متر، طول تاج ۴۰۴متر، عرض دیواره در پی ۲۲۰ متر و عرض تاج ۸ متر و سرریز سد از نوع لبه پهن جانبی است.

عملیات اجرایی سد چری در سال ۱۳۷۱ با هدف کنترل سیلاب و توسعه و بهبود زمین های کشاورزی پایین دست آغاز شد و در سال ۱۳۷۷ به پایان رسید که شبکه آبیاری و زهکشی آن در شرایط پرآبی یکهزار و ۱۰۰ هکتار از زمین های پایین دست سد را پوشش می دهد.

شهرستان فاروج با ۵۲ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری بجنورد، دروازه شرقی استان خراسان شمالی محسوب می شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر