معاون قرارگاه پدافند شیمیایی: زیرساخت‌های حیاتی کشور آمایش شده‌اند


معاون قرارگاه پدافند شیمیایی: زیرساخت‌های حیاتی کشور آمایش شده‌اند

تبریز - ایرنا - معاون قرارگاه پدافند شیمیایی کشور یکی از موضوعات مهم در حوزه حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور را شناسایی آنها عنوان کرد و گفت: آمایش بسیار خوبی در این خصوص انجام گرفته است.

به گزارش پنجشنبه ایرنا، احمد اکرمی در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی در یک گفت‌وگوی خبری افزود: بر اساس آمایش انجام شده در حوزه زیرساخت های حیاتی کشور برای هرکدام از آنها از جمله سدها، خدمات درمانی، صنایع شیمایی و هسته‌ای و صنایع دفاعی، کارگروه تخصصی تشکیل شده و تمامی دستگاه‌ها به خصوص زیرساخت‌هایی که در حوزه شیمیایی حیاتی هستند، مکلف‌اند ماموریت‌های خود را در راستای مصون سازی و آمادگی پاسخ به حوادث انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پدافند شیمیایی باید سه مقوله ایمنی، امنیت و دفاع بصورت ویژه مد نظر قرار گیرند، یادآوری کرد: بحث حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی در کشور به طور جدی از سال ۱۳۹۷ در سازمان پدافند غیرعامل پیگیری شده و در این راستا انجمن حفاظت از زیرساخت های حیاتی را تشکیل دادیم و پژوهشگران، صاحب نظران، دانشگاهیان و کسانی که در این حوزه متخصص بودند، در این انجمن حضور دارند.

وی اظهار کرد: سند نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور تدوین و ابلاغ شد و انتظار می رود دستگاه ها با ابلاغ سند، این نظام را پیاده سازی کنند و تمام اقدامات برای کاهش آسیب‌ها پذیری ها و حفاظت از زیرساخت ها و ایجاد تاب آوری و تداوم کارکرد انجام شود.

اکرمی با بیان این‌که دشمن همواره به دنبال ضربه وارد کردن به کالاهای راهبردی ما است، تصریح کرد: زیرساخت های شیمیایی بخش مهمی از اقتصاد کشور بوده و مواد شیمیایی نقش مهمی در تداوم کارکرد و فعالیت سایر زیرساخت های حیاتی کشور دارد؛ بنابراین می تواند بعنوان یک هدف جذاب برای حمله دشمن تلقی شود؛ ما باید با نگاه دقیق علمی و راهبری، امنیت این بخش ها را به حداکثر برسانیم.

وی با بیان این‌که اقدامات مصون سازی و آمادگی به منظور صیانت از مردم در کارخانجات شیمایی سر لوحه اصلی پدافند غیرعامل است، متذکر شد: باتوجه به این‌که کلر هم یک گاز سمی صنعتی و هم به عنوان عامل شیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین نگاه ما به این مواد شیمیایی باید به نحوی باشد که اقدامات مصون سازی و آمادگی به منظور صیانت از مردم و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی را در نظر داشته باشیم.

معاون قرارگاه پدافند شیمیایی کشور با اشاره به وضعیت کارخانجات آذربایجان شرقی و سطح کشور از لحاظ پدافند غیرعامل، اظهار کرد: برخی از زیرساخت ها از جمله پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی عملکرد قابل قبولی دارند، اما باید با انجام کامل اقدامات مصون سازی و حفاظت از زیرساخت‌ها به سطح مطلوب برسند.

وی با بیان این‌که در حوزه پدافند شیمیایی باید سه مقوله ایمنی، امنیت و دفاع مدنظر باشد و رعایت نکردن ملاحظات ایمنی و وقوع حوادث ناشی از نشت، آتش سوزی و انفجار مواد شیمیایی می‌تواند پیامد امنیتی به بار آورد، افزود: باید از هر فرصتی برای ارتقای آموزش ها در حوزه پدافند غیرعامل استفاده کرد؛ چراکه مسائل امنیتی وقتی اتفاق می‌افتد که ایمنی نادیده گرفته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید